דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה בסיעוד

"אל תשליכני לעת זקנה" / ארגוני זכויות קוראים: ליישם מידית את הרפורמה בסיעוד

בנוסף מתריעים הארגונים על "ניגוד עניינים מובנה", בין רצונם של המוסדות הפרטיים לשמור על מוניטין לבין שקיפות בטיפול במקרי קצה. "אספקת שירותים רגישים בידי תאגידים למטרות רווח מובילה לפגיעה"

קשישים בבית אבות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90).
קשישים בבית אבות, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות תחקיר חדשות 2 על בית האבות "נאות כיפת הזהב" פרסמו אתמול ארגונים שונים, ביניהם האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם, כן לזקן, האגודה לזכויות החולה בישראל ועוד קריאה לראש הממשלה, שר האוצר, שר הבריאות ושר הרווחה לשלב כוחות ולקדם בדחיפות את הרפורמה במערך הסיעוד.

במכתב נכתב, "שוב ושוב מתברר כי אספקת שירותים רגישים, הכרוכים בשמירה על כבוד האדם וטיפול רפואי, בידי תאגידים הפועלים למטרות רווח, עלולה להוביל לפגיעה קשה בזכויות האדם.

"הפיקוח של משרד הבריאות נכשל כישלון חרוץ. המוסד שבלב התחקיר המזעזע של חדשות ערוץ 2 עבר ביקורת לפני 10 חודשים ומחלקת הסיעוד בו קיבלה ציון טוב מאוד בדוח הביקורת. מכאן שלמשרד הבריאות אין כיום יכולת אמתית לפקח על הנעשה. הציפייה היא שראשי מוסדות הסיעוד, האמונים על הבטחת שלומם של הזקנים והשלטת נורמות תקינות יזהו התנהלות לא הולמת ויפעלו נגדה, אך התחקירים מצביעים כי זה לא קורה. לעמדתנו קיים ניגוד עניינים מובנה, בין הדרישה מהמוסדות להתנהל בשקיפות ולפרסם מקרים של חריגה מהנהלים, לבין העובדה כי הם מעוניינים לשמור על המוניטין של המוסד.

"אין חולק על כך שיש זקנים סיעודיים שמצבם מחייב שהות במוסד סיעודי, אולם כיום מצבם הכלכלי הקשה של זקנים או קריסת המטפל העיקרי מבני המשפחה מוביל לאשפוזים מיותרים במוסדות סיעודיים, ואילו במקרים אחרים מצבם העגום של המוסדות מוביל לכך שגם זקנים שצריכים לשהות במוסד סיעודי נמנעים מכך".

בנוסף, יצאו הארגונים בדרישה לאימוץ מיידי של עקרונות הרפורמה במערך הסיעוד על בסיס הצעת משרד הבריאות וקראו לקדם את העקרונות הבאים: הכללת האשפוז הסיעודי בסל הבריאות והעברת האחריות למדינה, באמצעות מערך הרפואה הציבורי, ועד אז – קביעת תנאי מינימום גבוהים מאלה הנהוגים היום בהתקשרות המדינה עם מוסדות פרטיים לאשפוז סיעודי; שיפור ניכר במערך התמיכה לזקנים בקהילה, ובכלל זה – תמריצים למניעת הידרדרות רפואית של זקן סיעודי כדי שהזקן יוכל להישאר ככל הניתן בביתו ובקהילה; העלאה מידית של שעות הסיעוד בקהילה וקידום פתרונות קהילתיים, וטכנולוגיים לתמיכה בזקן הסיעודי בקהילה; וכן הכרה במעמד של בני המשפחה המטפלים, לסייע להם ולמנוע קריסה כלכלית ונפשית של משפחת הזקן,  העלאת מעמדם המקצועי של עובדי הסיעוד בישראל. קביעת קריטריונים לכשירותם ויצירת מנגנון רישוי ומעקב מקצועי.

לאחרונה, אחרי כמה חודשים עלה לסדר היום שוב נושא הרפורמה בסיעוד. שר הבריאות ליצמן התבטא כמה פעמים בשבועות האחרונים על כך שהוא מתכוון לבצע את הרפורמה, אשר מעוגנת בהסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד. לפני כשבוע אמר ליצמן כי כרגע המצב הוא ששר האוצר כחלון מתנגד להעלאת מס הבריאות (על פי ההצעה של משרד הבריאות חלק ממימון הרפורמה תגיע מהעלאת מס הבריאות ב-0.6%).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!