דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

אלאור אזריה / לאחר ההרשעה בהריגה - היום צפוי להינתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה

בשעה 12:00 צפויה להינתן הכרעת השופטים בדבר גזר הדין של אזריה, שהורשע לפני יותר מחודש בהריגה ובסעיף של התנהגות בלתי הולמת | ההגנה הכריזה כי תערער על ההחלטה

אלאור אזריה במהלך משפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
אלאור אזריה במהלך משפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

גזר דינו של החייל מחטיבת כפיר, אלאור אזריה, צפוי להינתן היום (שלישי) בשעה 12:00. אזריה הורשע בסעיף הריגה והתנהגות בלתי הולמת לאחר שירה בראשו של מחבל במרץ 2015 כאשר המחבל היה שכוב על הריצפה, מנוטרל.

לפני יותר מחודש, בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה התביעה, בראשותו של סא"ל נדב וייסמן, עונש מאסר בפועל של בין שלוש לחמש שנים והורדת דרגתו של אזריה לטוראי. מדובר בעונש בדרגה הנמוכה ביותר ביחס לאשמה החמורה של הריגה. 20 שנים הוא העונש המקסימלי על עבירה זו.

בין מידת הרחמים למעשה מופלג בחומרתו

אזריה עצמו פנה לשופטים וביקש כי יתחשבו בסבל שעבר עליו ועל משפחתו וידונו אותו "על פי מידת הרחמים". ההגנה מנתה את הסיבות בגינן ראוי להקל על עונשו של אזריה. האחת היא מצבם הרפואי של בני משפחתו – אביו לקה בארוע מוחי במהלך המשפט ואמו התמוטטה מספר פעמים. סיבה נוספת היא עדויות האופי שמראות כי אזריה "הצטייר כאדם חיובי עד לביצוע העבירה, וכחייל קרבי מצטיין". עוד התייחסה ההגנה גם לעובדה כי הירי בוצע בזירת פיגוע בחברון, לאחר שחברו של אזריה, שעבר איתו כברת דרך משמעותית במסגרת הצבא נדקר בפיגוע, דקות לפני הירי.

התובע במשפטו של אלאור אזריה, סא"ל נדב וייסמן (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
התובע במשפטו של אלאור אזריה, סא"ל נדב וייסמן (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

במקביל לטיעונים להקלה בעונשו של אזריה, פירט התובע מדוע יש להחמיר בענישה: "בית הדין קבע שהירי של הנאשם בוצע מתוך כוונה לגרום למות המחבל, וזאת בשל מעשיו הקודמים ולא מתוך תחושת סכנה של הנאשם, כמו כן, הנאשם שם עצמו כמי שמחליט מה העונש שמגיע למחבל והוציא את החלטתו לפועל, וזהו מעשה מופלג בחומרתו". ויסמן הזכיר שאזריה לא הביע חרטה על מעשהו, ואף הצהיר כי היה חוזר על מעשה זה.

למרות בקשת התביעה, בית המשפט יכול להחליט לגזור איזה עונש שהוא רואה לנכון, למרות שדבר זה לא נהוג, ואם יחליטו להחמיר או להקל בעונש, השופטים ובראשם אל"מ מאיה הלר, יצטרכו לנמק את ההחלטה.

צוות ההגנה, אליו הצטרף עו"ד שפטל, הכריז כבר על עירעור צפוי, בלא קשר לגזר הדין שיינתן היום: "הכרעת הדין שגויה מיסודה, מעוותת את הראיות בתיק ולא מתמודדת מול מרביתן. אנו נפעל ללא לאות עד שאלאור אזריה ישוחרר ויקבע כי הוא חף מפשע ופעל כראוי על רקע פעילות מבצעית וחשש ממטען ומסכין", אמר עו"ד אייל בסרגליק. "נפעל עבור אלאור ללא לאות למרות הביקורת המגמתית של בית הדין על קו ההגנה."

אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).

השופטים – יסודיים מאוד

בכיר לשעבר במערכת המשפט הצבאית אמר ל'דבר ראשון' כי במקרה של אזריה, הסיכוי שהערעור יהפוך את הכרעת הדין, נמוך ביותר. "הכרעת הדין מאוד משכנעת. בדרך כלל בערעורים, אחרי שהשופטים ששומעים עדים במו אוזניהם, ההתערבות בממצאים לגבי המהימנות היא אפסית. אם השופטים הכריעו כי הם מאמינים לעדים, יבוא שופט שלא מכיר, ולא היה במשפט ויגיד שהעד שקרן? אלא אם כן אפשר להראות שהוא שקרן".

לדעתו של הבכיר לשעבר, המכיר את ראשת הרכב השופטים אל"מ מאיה הלר, יהיה קשה להפוך את ההכרעה. "הלר ישבה עם צוות השופטים, הם היו מאוד יסודיים." יחד עם זאת, מדובר לדעתו בחלופה אפשרית, "בסופו של דבר הסנגורים מכירים את החומר יותר טוב מכולם. הם יודעים להעריך האם כדאי להגיש ערעור. יכול להיות שהשופטת מנתחת חוות דעת של מומחה, אבל אולי היא מתעלמת מאיזו פיסקה בתוכה ואותו סנגור יוכל להצביע על כך".

איך יגיב הרחוב?

ביום הכרעת הדין, לפני כחודש וחצי התייצבו כ-400 מפגינים ברחוב קפלן בתל אביב. המפגינים, חלקם מארגוני הימין הקיצוני, לה-פמיליה ולהב"ה, התעמתו עם שוטרים לאחר שאלו הורו להם להוריד את השלטים שהביאו למקום. המפגינים פרצו את הגדרות שהוקמו באזור וחסמו את הרחוב לזמן קצר עד שהשוטרים החזירו אותם למקומם. חלק מהמפגינים הגיעו רעולי פנים. בהתפרעויות נעצרו ארבעה בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!