דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הבריאות

אל תשליכני לעת זקנה / ליצמן דורש שינוי בבתי האבות הסיעודיים, כחלון בינתיים מסתפק בהרתעה

אתמול שלח שר הבריאות מכתב לראש הממשלה ובו דרש טיפול מיידי במצבם של הקשישים הסיעודיים: תוספת תקציבית והוצאת הרפורמה בסיעוד לדרך | גם שר האוצר התייחס לנושא, אך רק לחובה לפקח על המוסדות ולהרתיע עבריינים

שר האוצר משה כחלון (מימין) ושר הבריאות יעקב ליצמן. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90
שר האוצר משה כחלון (מימין) ושר הבריאות יעקב ליצמן. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הלחץ לרפורמה בסיעוד מצד שר הבריאות ממשיך, וגם שר האוצר משה כחלון התייחס אתמול (שני) למצבם הקשה של הקשישים במחלקות הסיעודיות ואמר "לא יחסרו תקציבים בכדי לייצר פיקוח והרתעה בבתי אבות וטיפול בחסרי ישע", אך האם הם מדברים על אותו הדבר? ליצמן הוציא אתמול מכתב לראש הממשלה ושר האוצר בו דרש תוספת של כ-180 מיליון שקלים לטיפול מיידי במצב המחלקות הסיעודיות ויציאה לפועל עם רפורמה בסיעוד. כעת הכדור במגרש של כחלון, ונשאלת השאלה האם יסתפק שר האוצר בהצבת מצלמות או שידאג לאישור התוספת שמבקש ליצמן, ייסוג מההתנגדות שלו להעלאת מס הבריאות, ויסייע לרפורמה בסיעוד לצאת לדרך.

שר הבריאות ליצמן טען לפני מספר ימים ששר האוצר מתנגד להעלאת מס הבריאות עליו מבוססת הרפורמה בסיעוד, וזאת למרות שמס הבריאות הוא מס פרוגרסיבי, כלומר יחסי להכנסה של כל אדם. כאמור, ליצמן סיכם את הדרישות לשינוי מיידי במחלקות הסיעודיות ב-180 מיליון שקלים, סכום שמטרתו, יחד עם הרפורמה המוצעת, לשנות את מצבם של בתי האבות הסיעודיים בצורה עמוקה יותר ולא רק להגביר את ההרתעה.

במכתבו הסביר שר הבריאות כי "אנו נדרשים להיערכות לאומית להתמודדות עם הזדקנות האוכלוסייה, משרד הבריאות שב ומתריע אודות המשבר הקיים וזה שעומד בפתח, הנובע מהגידול האדיר הצפוי במספר הקשישים בשנים הקרבות עד כדי הכפלת מספרם ואת הצורך להיערך ברמה לאומית כוללת לכך".

השר מציע שני מתווים להתמודדות עם המצב, הראשון, תכנית התערבות מיידית – שיפור בכמות ואיכות כוח האדם במוסדות הגריאטריים. על פי נתוני משרד הבריאות רשומות כ-21,000 מיטות גריאטריות הפרוסות ב-800 מחלקות ובכ-300 מוסדות סיעודיים. באוכלוסייה זו מטפלים כ-8,800 עובדי סיעוד. בכדי לתת מענה בסיסי לפערים הקיימים השר מציע לפעול בדרכים הבאות:

תגבור כוח אדם – העלאת סטנדרט התקינה: בכדי לאפשר תוספת הכרחית של תקן עובד סיעודי למחלקה נדרשת תוספת כוח אדם סיעודי, כולל עובדים זרים. עלות תוספת זו היא כ-80 מיליון שקלים לשנה. המשרד מציע לחלק את התוספת לשתי פעימות. בנוסף, מציע ליצמן תוספת מכסות לעובדים זרים – לצורף תגבור נוסף של כוח האדם הסיעודי ולאור המצוקה הקיימת כבר עכשיו יש צורך לאשר מכסות לכ-2,400 עובדים זרים נוספים לחתום הסיעוד – קליטת כ-3 עובדים במחלקה.

בכדי לשפר את המצב בתחום מציע ליצמן גם לעלות את שכר המטפלים, המשתכרים כיום בד"כ שכר מינימום. מצב זה מוביל לכך שרוב העובדים בתחום בוחרים בכך כברירת מחדל. על מנת לתמרץ עובדים איכותיים להישאר בתחום לאורך זמן ולהתמקצע נדרש שכר מינימום ענפי. תוספת זו מגולמת בכ-900 ש"ח לחודש מעבר לשכר המינימום ובעלות כוללת של 100 מיליון ש"ח.

בנוסף מציע ליצמן שינוי בתחום האכיפה והפיקוח: תוספת תקנים – תוספת של 95 תקנים לגבור הפיקוח על כלל חסרי הישע במסגרות השונות של מערכת הבריאות, הוכנסת מצלמות מעקב למחלקות – בעקבות האירועים הנחה שר הבריאות לגורמי המקצוע במשרד לפעול להכנסת מצלמות במחלקות. גם לכך תהיה עלות, אותה לא מפרט השר.

המתווה השני אותו מבקש השר מראש הממשלה ושר האוצר הוא הרפורמה בסיעוד. לדברי השר, "אנחנו עומדים לפני שינוי משמעותי במספר בני ה-75+. כיום הגידול השנתי בבני 75 ומעלה הינו כ-5,000 קשישים בשנה. בשנת 2021 נגיע לגידול שנתי של 20,000 וב-2025 לכ-30,000 בשנה. במידה והמדינה לא תחל להיערך עכשיו, אנו צפויים לעמוד במרכזו של מדבר חברתי גדול ביותר בטווח הזמן המידי".

השר הוסיף, "מערכת הסיעוד במדינה ישראל מפוצלת וגורמת לפגיעה בקשישים. אין רצף טיפול (הטיפול מפוזר בין קופות החולים, ביטוח לאומי, משרד הרווחה ומשרד הבריאות) והזכאות הציבורית היא נמוכה ביותר ומנתבת את הקשישים לאשפוז במקום להיות מטופלים בסביבה הטבעית שלהם, בקהילה. הרפורמה בסיעוד, אליה התחייב ראש הממשלה בהסכם הקואליציוני, מיועדת לפתור כשלים חמורים אלו".

שר האוצר כחלון אמר אתמול בישיבת סיעת "כולנו", "כמו כל עם ישראל גם אני הזדעזעתי לראות בימים האחרונים תחקירים ופרסומים על התעללויות בקשישים חסרי ישע. 'כבד את אביך ואת אימך' זאת לא המלצה, זה ציווי שחל על כולנו.

"כשראיתי את התחקיר דמיינתי שהוא מכה את אימא שלי. כל אחד ואחת מאיתנו, גם המנהיגים, גם אזרחי מדינת ישראל וגם השופטים צריכים להרגיש כאילו הפושעים הכו את ההורים שלהם ולהתייחס לזה בדיוק באותה צורה.

"כשר האוצר של מדינת ישראל אני אומר היום והודעתי גם לשרים הרלוונטיים – לא יחסרו תקציבים בכדי לייצר פיקוח והרתעה. הגיע הזמן שיידע כל מי שפוגע בחסרי ישע שהוא ישלם את המחיר הכבד והכואב ביותר. אני פונה לגורמי האכיפה והגורמים השיפוטיים –להכות בפושעים האכזריים עד שהיד תכאב. החובה שלנו כממשלה לגדוע את התופעה הזאת. אנחנו חייבים את זה להורים שלנו וחייבים את זה לעצמנו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!