דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / עלייה בפניות לבקשת היתרים לפיטורי עובדות בהיריון; ירידה בתלונות על הפרת החוק

העלייה בכמות הפניות לבקשת היתרים מבטאת ככל הנראה עלייה במודעות לנושא בקרב המעסיקים, כאשר מרבית ההיתרים ניתנו בשל בעיות כלכליות כגון סגירה של עסק | למרות ההתקדמות החיובית, ח"כ עאידה תומא סלימאן מדגישה: "כאשר ישנה התדרדרות במצב כלכלי, נשים הן הראשונות להיפגע"

אישה בהריון בעבודה (צילום: shutterstock).
אישה בהריון בעבודה (צילום: shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה הגיש אתמול (שני) את הדוח השנתי הנוגע לפיטורי נשים בהיריון או במהלך טיפולי פוריות, ולאכיפה הפלילית והמנהלית שמבצע המשרד בנושא. ב-2016 התקבלו 1,589 פניות לבקשת היתרים לפיטורי עובדות – עליה של 12% מאשתקד. לצד זאת חלה ירידה של מספר הפניות בחשד להפרת החוק, מ-125 בשנה שעברה ל-105.

שרית יהודאי, מנהלת תחום חוק עבודת נשים במשרד העבודה, הסבירה כי להערכתה העליה במספר הפניות לבקשת היתרים נובעת מעליה במודעות לנושא. לדבריה רוב ההיתרים לפיטורים ניתנו למעסיקים בשל סיבות כלכליות כגון סגירה או צמצום של עסקים. "אנו בודקים את מצבו הכלכלי של העסק, מצליבים מידע, בוחנים חלופות ורק אז מאשרים". לדבריה רוב העובדות המפוטרות בשנה זו היו מתחום שירות הלקוחות והאדמיניסטרציה וכן מתחומי הוראה שאינם תחת משרד החינוך.

״כיום אם יש אישור רואה חשבון על סגירת עסק והעובדת מאשרת כי כולם אכן מפוטרים, אין לנו מה לעשות. במקרים מסובכים יותר יש לנו יחידה כלכלית שניתן להתייעץ איתה" אמרה יפה סולימני מנהלת מנהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה והרווחה, והוסיפה כי במינהל יקבלו את עצת יו"ר הוועדה ח"כ אעידה תומא-סלימאן וירחיבו את הכשרת החוקרות בקריאה כלכלית ועסקית של מצב עסקים.

ח"כ עאידה תומא סלימאן. צילום: פלאש 90
ח"כ עאידה תומא סלימאן. צילום: פלאש 90

״כאשר מתקבלת פניה אנו רוצים לתת לה מענה מידי, לכן מיד שולחים מכתב למעסיק על חשד פיטורים בתקופה מוגנת ונותנים לו הזדמנות לתיקון" הסביר מאיר דוד, מנהל אגף האכיפה במשרד העבודה והרווחה, "כאשר פנייתנו לא נענית, אנו עוברים לאכיפה והליכי חקירה אשר בסיומם עלול המעסיק להיענש בסנקציה, אך העובדת אינה בהכרח מקבלת את המענה ומוחזרת לעבודה. בשנת 2016 הייתה ירידה בפתיחת תיקי אכיפה וכן במתן עיצומים כספיים למעסיקים, כיוון שמעסיקים יותר משתפים פעולה ועונים לפניות שלנו״. לדברי סולימני מפרסם המשרד חוברות לנשים בהיריון אשר הופצו בערבית ובעברית בבתי חולים, ואף השיקו אפליקציה חדשה להנגשת החוק.

״כאשר ישנה התדרדרות במצב כלכלי, נשים הן הראשונות להיפגע" אמרה יו"ר הוועדה ח"כ תומא-סלימאן, "התפיסה הכלכלית כיום היא שהכנסתה של אישה היא משנית למשפחה ולכן הפגיעה בפרנסתה קלה יותר. אבל המציאות מעידה כי ישנן משפחות עם שתי משכורות שנמצאות במצב של עוני. אי אפשר לפתח תרבות שמעודדות הורות, לידות ומשפחות מורחבות ומצד שני להעניש את האישה על עצם היותה בהיריון או בטיפולי פוריות״. יו״ר הוועדה ביקשה כי החל מהשנה יורחב הדיווח המוגש לוועדה, כך שיכלול גם פילוחים לגבי ההשפעה על אוכלוסיות חלשות, כמו ערבים וחרדים, פירוט הסיבות למתן היתרי פיטורין מעילה כלכלית ופירוט הסיבות למתן היתרים במקצועות הבולטים באותה שנה

ח"כ עליזה לביא סיפרה: ״מצוקת הנשים הולכת וגדלה, לביתי הלומדת רפואה נאמר שיש להן תאריכים מסויימים בהם ניתן להיכנס להיריון ומי שלא תתחשב בכך תישאר שנה. היצירתיות שופעת והאיומים הולכים וגדלים! עולם העבודה מתייחס להיריון כמחלה ולטיפולי פוריות כסוד. אני התביישתי בהיריון הראשון שלי והבטחתי לעצמי שהילדות שלי יגדלו בעולם אחר וזה לא ככה. יש שר כלכלה במדינת ישראל ואני מקווה שהוא שותף להבנה כי היריון זו לא מחלה״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!