דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / זה שעולה וזה שיורד: עליה בפדיון בענפי השירותים, ירידה בתעשיה

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנחשפו אמש מראים כי רוב התעשיה הישראלית דשדשה ב-2016 | ענפי מסחר ושירותים שגשגו | מעצבי המדיניות בממשלה יכולים להיות מרוצים: לשם מכוונת מדיניותם

אילוסטרציה. צילום: אביר סולטן / פלאש 90.
אילוסטרציה. צילום: אביר סולטן / פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

קברניטי הכלכלה הישראלית והמועצה הלאומית לכלכלה בראשם, מצהירים בגלוי כי היו רוצים לראות את המשק הישראלי עובר מתעשיה וחקלאות לענפי המסחר והשירותים. מבחינתם שנת 2016 הייתה שנה מוצלחת במיוחד. על פי סיכום מדדי הפדיון השנתי שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הפדיון של כלל ענפי המשק גדל במהלך 2016 ב 4.2%. בתעשיה הפדיון נסג ב 0.6%. במסחר הקמעונאי והסיטוני עלה הפדיון ב 5.6%. זאת על אף שבשלושת החודשים האחרונים של 2016 הפדיון התעשייתי דווקא עלה ב 2.6% והפדיון בענפי המסחר ירד ב 0.7%.

מדד הפדיון סוכם את כלל ההכנסות של כל העסקים במשק הישראלי על פי נתוני מע"מ ובעצם משקף מה היה היקף המכירות של העסקים השונים בענפי המשק השונים.

הענף שזכה לעליה בפדיון בשיעור הגבוה ביותר הוא דווקא ענף האומנות הבידור והפנאי שרשם עליה של 9.5%. הענף השני בצמיחת הפדיון שלו היה ענף הבניין שטיפס ב 9.3%. ענפים נוספים שהפדיון שלהם עלה באחוזים משמעותיים במהלך 2016 הם ענף החינוך (7.2%) הקמעונאות (6%) התחבורה והדואר (5.9%) והמסחר הסיטוני (5.8%).

ענפי המשק שרמו ירידה בפדיון היו ענף שירותי הנדל"ן שרשם ירידה של -0.2% וענף התעשיה שרשם ירידה בפדיון בשיעור של 0.6%. חשוב לציין כי ענף התעשיה הוא הענף בעל המשקל הגדול ביותר במשק ומהווה 21.4% מהפדיון כולו.

שר החינוך בסיור בתעשייה הבטחונית הישראלית. צילום: פלאש 90
שר החינוך בסיור בתעשייה הבטחונית הישראלית. צילום: פלאש 90

בפילוח נתוני הפדיון של היצוא בתעשיה לסיווג העוצמה הטכנולוגית מתברר כי התעשיה המעורבת מסורתית (יצור מתכת ופלסטיק לדוגמא) רשמה ירידה בפדיון בשיעור של 16.4%. התעשיה המוגדרת כטכנולוגיה עילית (תרופות ורכיבים טכנולוגיים לדוגמא) רשמה ירידה בפדיון בשיעור של 7.8%. התעשיה בטכנולוגיה מסורתית (יצור מזון לדוגמא) רשמה ירידה בפדיון של 0.9%. רק בענפי התעשיה המוגדרים כטכנולוגיה מעורבת עילית (תזקיקי נפט, לדוגמא) נרשמה עליה בפדיון בשיעור של 5.6%.

הפדיון התעשייתי בשוק המקומי רשם עליה מתונה של 2% כשכל הסיווגים הטכנולוגיים נמצאים בעליה מתונה בתחום שבין 0.8% (צמיחת הפדיון בטכנולוגיה עילית) לבין 2.6% (צמיחת הפדיון בתעשיה המסורתית).

בהתאם לירידה בפדיון בתעשיה, ברבעון האחרון של 2016 נרשמה ירידה במספר המשרות בתעשיה בשיעור של 0.4%.

העליה בפדיון בענפי המסחר והשירותים במקביל לירידה בענפי התעשיה תואמת את תפיסת העולם השלטת היום במועצה הלאומית לכלכלה. יו"ר המועצה, פרופ' אבי שמחון שהתבטא בנושא באירועים שונים בעבר, תומך במעבר של המשק הישראלי לענפי השירותים והמסחר ולהתבססות הצמיחה על צריכה פרטית על פני ייצוא של תוצרת תעשייתית. שמחון הסביר עמדה זו בכנס שערך עיתון גלובס ביוני האחרון כשהציע לבנק ישראל להפסיק להילחם בייסוף של השקל, זאת על מנת לחזק את ענפי השירותים והמסחר בישראל שהם ענפים עתירי עבודה. עוד אמר אז שמחון כי "הצמיחה של המשק כעת שבויה בצמיחה של הייצוא. כך נוצר מצב שהביקושים הנמוכים לייצוא הישראלי מובילים את התוצר לצמוח בקצב איטי מאוד של פחות משלושה אחוזים. התוצר לנפש גדל בפחות מאחוז. הסיבה לכך היא ששיעבדנו את התוצר שלנו לייצוא. ממש כמו בסין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!