דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

השטן הקטן / המנהיג האיראני, עלי חמינאי: "המטרה היא שחרור מלא של פלסטין"

את הדברים אמר חמינאי בוועידה השישית לתמיכה באינתיפאדה הפלסטינית, וכינה את ישראל "גידול סרטני"' | האיראנים מנסים לשמר את כוחם במזרח התיכון, נוכח ההצהרות האמריקאיות והישראליות על וועידה אזורית

האייתולה עלי חמינאיי  (AP Photo/Ebrahim Noroozi)
האייתולה עלי חמינאיי (AP Photo/Ebrahim Noroozi)
שי ניר

"גידול סרטני", כך כינה אתמול (שלישי) מנהיגה הדתי העליון של איראן, עלי חמינאי, את מדינת ישראל, בנאומו בוועידה הבינלאומית השישית לתמיכה באינתיפאדה הפלסטינית. חמינאי הוסיף כי המטרה העליונה היא "שחרורה המלא של פלסטין".

עוד אמר חמינאי כי אין להתעלם מהנוכחות המסוכנת של המשטר הציוני באזור, וכי על ההתנגדות הפלסטינית להסתייע בכל הכלים החיונים, וכי על מדינות והממשלות באזור להתגייס למען מטרה זו. חמינאי האשים את ישראל כי היא עושה, "דיכוי אכזרי, מעצרים המונים, בוזזת רכוש, רוצחת אנשים, כובשת אדמות ובונה התנחלויות, משנה את הזהות של ירושלים ובתוכה מסגד אל אקצא והמקומות הקדושים לנוצרים ומפרה זכויות אדם בסיסיות." יחד עם זאת, הודה חמינאי שהעניין הפלסטיני דעך בשנים האחרונות בשל משברים וסכסוכים נוספים בכל המזה"ת, "אין ספק שקיומם של משברים בכל מקום באזור ובקרב האומה האיסלמית מצריכים תשומת לב, אך מה שהביא לכינוס הזה הוא הנושא הפלסטיני".

יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לרג'יאני, הזהיר בוועידה מנסיונותיה של ישראל להרחיב את השפעתה בקרב מוסלמים ומדינות באיזור, "המשטר הציוני חודר בערמומיות למדינות האיזור, משנה את עמדתן בנוגע לאויב האמיתי, וממציא אויב מדומיין והיפותטי תוך שהוא מחרחר ריב ומחפש ליצור הזדמנות להמשך קיומו המרושע." לרגי'אני האשים את ישראל כמי שאחראית למלחמות המדמממות בין המוסלמים ברחבי המזה"ת, "הם מעוניינים להתיש את המדינות המוסלמיות במלחמות פנימיות."

מפחדים מברית אזורית?

חמינאי ולרג'יאני אומנם בוחרים להאשים את ישראל כמי שעומדת מאחורי הסכסוכים המדממים במזה"ת, אך התמונה הגדולה יותר היא לחימה רב זירתית בין הציר השיעי של איראן לבין המדינות הערביות הסוניות, ובראשן ערב הסעודית ומצרים. שר הביטחון אביגדור ליברמן היטיב לתאר מציאות זו בנאומו בועידת מינכן לביטחון, שאמר כי איראן חותרת תחת יציבות המדינות באזור באמצעות שליחיה: חיזבאללה בלבנון, הג'יהאד האסלמי ברצועת עזה, החוטים בתימן ומליציות שיעיות בעיראק, "כל הפעילויות הללו תחת מטריה איראנית." עוד אמר ליברמן כי "צריך להנהיג מדיניות קשוחה מול איראן, להפעיל לחץ משולב, צבאי וכלכלי ולאכוף את החלטות מועצת הביטחון" והוסיף כי תתכן ברית  בין מדינות האזור הסוניות וישראל ביצירת חזית מול איראן, "החדשות מהמזרח התיכון הן, שבפעם הראשונה מאז 1948, מדינות ערב הסוניות המתונות  מבינות שהבעיה שלהן היא לא הציונות ולא ישראל אלא איראן ושליחיה". יום לפני נאומו פגש ליברמן את שר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס ובסיכום הפגישה אמר, "שלוש הבעיות העיקריות שעימן עלינו להתמודד הן: איראן, איראן ואיראן וכי חייבים לבנות קואליציה אמיתית ויעילה שתתמודד עם הטרור שהיא מפיצה בעולם, עם פיתוח הטילים שהיא עוסקת בו ועם מרוץ החימוש הגרעיני שלה."

שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר,שנאם בועידה אחרי ליברמן נשאל ע"י המנחה על היתכנות ברית אזורית עם ישראל. אמנם אל-ג'ובייר אמר שאינו מכיר דיבורים על ברית כזו אך יחד עם זאת אמר כי על מדינות האזור להתייצב מול איראן, "אני לא מכיר דיבורים על קואליציה. אנו מצפים שאיראן תשנה את התנהגותה ושתהיה שותפה חיובית במזה"ת. עד אז למדינות האזור אין ברירה אלא להדוף אותה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא הברית האזורית בפתח פגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ברביעי שעבר ואמר כי המאבק באסלם הקיצוני, המשותף לארה"ב ולישראל ולמדינות נוספות באזור, מזמן הזדמנות היסטורית לקידום תהליך השלום. "לראשונה בימי חיי, ולראשונה מאז קום מדינת ישראל, מדינות ערב באזור אינן רואות בישראל אויבת, אלא יותר ויותר הן רואות בנו בת ברית", אמר נתניהו והוסיף, בהמשך, כי הוא "מאמין שהאפשרות הגדולה לשלום מגיעה מגישה אזורית. שלום רחב יותר עם השותפים הערבים שלנו ועם הפלסטינים".

לפני כחודש פנה נתניהו במסר של פיוס, אל העם האיראני, באמצעות סרטון, בשפה האנגלית בחשבון הפייסבוק שלו, בו הבדיל בין העם האיראני לבין משטר האייתולות הרצחני, "אנו חבריכם ולא אויבכם. תמיד הבדלנו בין העם האיראני והמשטר האיראני. המשטר אכזר האנשים לא. המשטר תוקפני האנשים חמים." נתניהו הוסיף כי, "העמים יכולים לעבוד יחדיו עבור השלום ועתיד של תקווה. עלינו להביס את הטרור והעריצות ועלינו להבטיח שהחירות והאחווה ינצחו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!