דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

דעות / כילד, אף אחד לא אמר לי שהזהות שלי קיימת, שהאהבה שלי אמיתית

כשדיברתי אתמול (ג') בוועדת החינוך, התרבות והספורט, סיפרתי על החוויות שלי כמדריך ביסקסואל, ועל איך יצא לי להיפגש עם חניכים וחניכות גאים, ולהבין את הקושי שהם נמצאים בו. הלב שלי יצא אליהם.

הדגל הביסקסואלי במצעד הגאווה בירושלים 2015 (צילום: דבר ראשון).
הדגל הביסקסואלי במצעד הגאווה בירושלים 2015 (צילום: דבר ראשון).
שני פרוכטמן
שני פרוכטמן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

כשניסיתי לכתוב דברים שאומר מול ועדת החינוך, התרבות והספורט, ביום שהקדישה הכנסת לזכויות קהילת הלהט"ב, חשבתי על שני הילד. חשבתי על כל הילדים כמוני, שנמצאים בשאלות דומות, שלא יקבלו את התשובות שלהם בשום מקום – כי הזהות שלהם בלתי נראית. המחקרים מוכיחים שנערים ונערות ביסקסואלים מרגישים חסרי תקווה, נוער ביסקסואלי הוא נוער אובדני יותר. נערים ונערות ביסקסואלים שקלו ברצינות להתאבד פי 4 מנערים הטרוסקסואלים. נוער ביסקסואלי נוטה להתמכר לחומרים ממכרים בשכיחות של יותר מפי 2 מנוער הטרוסקסואלי.

השנה 'ביסקסואליות' נבחרה בתור הנושא השנתי לאירועי הגאווה בארץ. זו בחירה אמיצה, כי הקהילה הביסקסואלית נמחקת במשך שנים. ביסקסואליות נתפסת באופן סטיגמטי בחברה כזהות לא לגיטימית, לא רלוונטית, לא קיימת או לא אמיתית.

שני פרוכטמן ביום זכויות הלהט"ב בכנסת (צילום: מיקי זאיידל).
שני פרוכטמן ביום זכויות הלהט"ב בכנסת (צילום: מיקי זאיידל).

כל ועדות הכנסת עסקו אתמול בנושאים להט"בים חשובים ודחופים; נוער להט"ב במערכת החינוך ויצירת מרחב בטוח, להט"ב ושימוש בסמים, נידוי והרחקה של נוער להט"ב מהבית, הורות חד מגדרית והורות נשית באופן ספציפי. הכנס המרכזי של השדולה הגאה עסק במחיקה ביסקסואלית. חברות מהפורום הבי-פאן-פולי הציגו נתונים על ביסקסואלים, בני נוער ביסקסואלים סיפרו את הסיפור האישי שלהם בפני השדולה, סיפרו מאיפה הגיעו ומה קרה להם בחיים. חלקם שיתפו שנודו מהבתים שלהם, אחרים סיפרו על קשיים אחרים.

יש לא מעט סטיגמות על ביסקסואליות. חלק גדול טוען שאנחנו "חיות מין מטורפות" שלא מצליחות לשלוט במיניות שלהםן. חלק טוענים שהזהות שלנו מפוברקת, שקרית. זהות ביניים עד ש"נחזור להיות סטרייטים" או נרגיש בנוח להגיד שאנחנו "הומואים לגמרי". חלק פשוט אומרים ש"אין דבר כזה", שאנחנו לא קיימים.

יום זכויות הלהט"ב בכנסת (צילום: מיקי זאיידל).
יום זכויות הלהט"ב בכנסת (צילום: מיקי זאיידל).

אבל עכשיו עלי – אני שני, אני בן 23. אני חבר הפורום הבי-פאן-פולי כחלק מהאגודה למען הלהט"ב בישראל ובתנועת 'דרור ישראל'. חבר ועד בבית גאה בבאר שבע ובדרום ועוסק בתחום החינוך בוועד, גר בבאר שבע ומדריך בבי"ס יסודי בעיר. ואני גם ביסקסואל.

כשדיברתי מול ועדת החינוך, התרבות והספורט, סיפרתי על החוויות שלי כמדריך, ועל איך יצא לי להיפגש עם חניכים וחניכות גאים, ולהבין את הקושי שהם נמצאים בו. הלב שלי יצא אליהם.

בתור ילד יצא לי פעם להתאהב בחבר טוב שלי. השתקתי את הקול הזה בי. זה שאמר שאני מקולקל ודפוק. אמרתי לחברה שיצאה מהארון כביסקסואלית ש'היא לסבית בהכחשה', מחקתי את החוויות והמחשבות האלה מהראש. אף אחד אף פעם לא סיפר לי בשום שלב, שכל מה שאני מרגיש הוא לגמרי אמיתי. אני קיים, הזהות שלי קיימת, האהבה שלי אמיתית.

נוער ביסקסואלי נמצא בארון יותר מנוער הומוסקסואלי, ולרוב לא מספר למשפחה או לחברים. אני לא סיפרתי לאהובים עליי מי אני, עד לפני שנה.

התרגשתי מאוד כי לא הצלחתי שלא לראות מול העיניים שלי את שני הילד, זה שלא ממש יודע מה לעשות עם עצמו ואף פעם לא היו לו תשובות.

גדלתי במושבה קטנה יחסית שבה ממש מותר להיות להט"ב. אצלנו "מקבלים את כולם", רק שלא היה אף אחד מחוץ לארון. בפועל, זה היה מרחב לא בטוח להיות בו שונה, אחר, חורג.

בסוף, ביקשתי שפשוט נשתמש במושגים הנכונים. שנכיל את כל הזהויות – כי לזהויות האלה יש פנים וסיפור חיים. שנהיה מקום לכולםן. אמרתי שאני לא חבר בקהילה ההומו-לסבית בהכרח, אני חלק מהקהילה הלהט"בית. וה-ב' זה לא 'בני ברית', זה ביסקסואלים.

מצעד יום הנראות הביסקסואלי (צילום: Ann Liberzon).
מצעד יום הנראות הביסקסואלי (צילום: Ann Liberzon).

כשאחת הח"כיות סיכמה ואמרה "אני לא ידעתי. אני מוכרחה להגיד שלמדתי המון היום, ויש לנו כנראה עוד הרבה מה ללמוד." ידעתי שעשינו משהו. לא רק בגללה. גם בגלל חברות גאות מהקהילה שלי, שהעידו על עצמםן שיש עוד הרבה עבודה כדי להכיל את הקהילה הביסקסואלית גם בתוך הקהילה הגאה.

יש לנו עוד הרבה עבודה, פנימה והחוצה. אבל היום, בתוך הרבה תסכול ונתונים קשים על המצב שאנחנו נמצאות בו, הרגשתי גם תקווה.

גם וגם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!