דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוני

בכנסת / ח"כים: "המדינה צריכה לטפל בעוני - לא עמותות"

יום המאבק בעוני צוין אתמול (ג') בכנסת | ח"כ תומא-סלימאן: "רוב אזרחי המדינה נאלצים להתחרות על חלקים מעוגת התקציב" | שר העבודה והרווחה כץ: "אף ממשלה לא עשתה יותר מהממשלה הזאת לשיפור המצב"

ח״כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
ח״כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

"בין 200 ל-300 אלף משפחות נמצאות כרגע במצוקה קשה הדורשת סיוע מיידי. שירותי הרווחה נמצאים בתת תקצוב, ומי שמשלים את החסר אלה עמותות כמו הקרן לידידות, אשר מוסיפה בשנה 30 מיליון שקלים ל-45 המיליון שמקציבה המדינה ל"כספים גמישים" המותאמים פרטנית לצרכי פונים ללשכות הרווחה. זו פרופורציה לא סבירה" – כך אמר יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) בדיון בוועדה שנערך כחלק מיום המאבק בעוני בכנסת. במסגרת היום דנו ועדות הכנסת והמליאה בהיבטים שונים של העוני בישראל כגון מדדים אלטרנטיביים לעוני, עוני בקרב עולים חדשים ובקרב אמהות חד הוריות. הוועדה לביקורת המדינה דנה באכיפת חוקי העבודה בקרב עובדים המשתכרים שכר נמוך.

בוועדה לקידום מעמד האשה נערך דיון בנושא חוסר בטחון תזונתי ורפואי בקרב נשים החיות בעוני, בדגש על נשים במגזר הערבי ונשים בהריון. רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד, אמר בדיון כי להערכתו ניתן לאתר אימהות שנמצאות במצב מצוקה של ביטחון תזונתי ולהעניק להן סל שכולל בתוכו בדיקות ותוספי תזונה וכו', שיגנו על בריאות האישה ובריאות הילד בכל מהלך ההיריון, בעלות של 15 מיליון ש"ח בשנה. "אין זה תפקידן של עמותות להעניק את הסיוע הגדול הזה, אלא תפקידה של הממשלה", אמר מלמד. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת)  "יש כאלה שמתייחסים לעוני כאילו זו גזירת גורל, אך זוהי תוצאה של מדיניות. תוצר של שיטת ממשל שמבוססת על כח פוליטי וחלוקה לא שוויונית ולא צודקת של משאבי המדינה. עוני לא צריך לעניין רק את העניים אלא את כל החברה, ורוב אזרחי המדינה נאלצים להתחרות על חלקים מעוגת התקציב".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר במליאת הכנסת כי "עוני הוא רק דבר אחד, הוא תוצאה של חלוקה לא נכונה של עושר והוא חייב להתייחס לעושר. איך אנחנו מחלקים את המשאבים בחברה שלנו? עוני תמיד יהיה, השאלה המרכזית היא האם העוני יותר עשיר, והיות והבור איננו מתמלא מחולייתו העשירים המופלגים צריכים להיות קצת פחות עשירים וקצת יותר עניים". גילאון הוסיף כי "היכולת של מדינה לפרוש רשת רחבה לאזרחיה היא מאוד מאוד משמעותית, ולכן מה שקובע זה החלוקה והאוניברסליות. אי-אפשר לבנות חברה על גמילות חסדים. אי-אפשר לבנות חברה באמצעות המגזר השלישי, עם כל הרצון הטוב שיש."

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ, השיב בשם הממשלה כי "אי אפשר להתכחש שיש במדינת ישראל מיליון שבע מאות ושניים עשר אלף ותשע מאות עניים. יותר מדי עניים. אי אפשר להתכחש. זה המספר. אי אפשר להתכחש ש-256,000 ראשי משפחות שעובדים נמצאים מתחת לקו העוני. גם קשישים – 187,500 קשישים נמצאים מתחת לקו העוני. אבל אני לא מכיר ממשלה אחת, ואני בכנסת שש כנסות, שום ממשלה שעשתה יותר מהממשלה הזאת. אף ממשלה לא עשתה יותר מהממשלה הזאת בשביל לנסות ולשפר את המצב.

כץ התגאה במספר החלטות שקיבלה הממשלה לאחרונה לסיוע לאנשים החיים בעוני. "לאחרונה, החליטה ממשלת ישראל להעביר כספים לביטוח הלאומי, לנסות ולעזור לקשישים עריריים שגרים לבד, לביקורי בית יומיים, לעבור בבתים כל יום ולראות: מי שהמקרר שלו ריק – לתת לו חמגשית. 250 מיליון שקל." בנוסף התייחס השר כץ לתכניתו להעלות את קיצבת הזיקנה – "כשהסתכלנו על דוח העוני, ואין לנו את זה ועוד לא הסכימו לקבל את זה, ואני מקווה שיחד עם שר האוצר בהשקעה לא גדולה מדי של 662 מיליון ש"ח אנחנו נוכל לגרוע מדוח העוני, באופן קבוע, את כל האזרחים הוותיקים במדינת ישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!