דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בעולם / האמריקאים העניים חוששים לפגיעה בזכותם לביטוח בריאות שיוויוני

תוכנית הדגל של אובמה, המכונה 'אובמה-קר', צפויה להשתנות תחת שלטונו של הנשיא הרפובליקאי | האם גם עם התוכנית החדשה של טראמפ, 20 מליון האמריקאים שהצליחו לרכוש ביטוח בריאות בעקבות 'אובמה-קר', יזכו לכיסוי בריאותי?

מפגינים בקולורדו נגד ביטול תכנית אובמה קר (AP Photo/Brennan Linsley)
מפגינים בקולורדו נגד ביטול תכנית אובמה קר (AP Photo/Brennan Linsley)
יונתן קירשנבאום

בכינוס של המפלגה הרפובליקנית בסוף השבוע שעבר הגיש פול ריאן, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, את הצעת מפלגתו לשינוי מתווה ביטוח הבריאות הידוע בשם "אובמה-קר" (Obamacare). "אנחנו מתכוונים להעביר חוק שיחליף את אובמה-קר" אמר ריאן, והוסיף כי הנשיא טראמפ "לגמרי בעד". טראמפ ידוע כמתנגד למתווה ביטוח הבריאות הנגיש, והצהיר פעמים רבות לאורך קמפיין הבחירות, על כוונתו לשנות או לבטל אותו כליל.

הצעת המפלגה הרפובליקנית, שצפויה להתקדם לשלב החקיקתי בעתיד הקרוב, עוד לא ידועה לפרטיה, אך מדבריו של ריאן עולה כי תכלול קיצוץ מאסיבי בתקצוב של מערכת הבריאות הממלכתית, והסרת צעדים נוספים שננקטו במהלך תקופת ממשל אובמה ואשר נועדו להבטיח גישה רחבה יותר לשירותי בריאות בסיסיים לציבור האמריקאי. צעד זה יתווסף לשורת הצעדים שננקטו עד כה שככל הנראה יטיבו עם עשירי ארה"ב על חשבון מרבית הציבור.

מה זה אובמה-קר, ואיך נראה ביטוח הבריאות האמריקאי?

"אובמה-קר", או בשמו הרשמי "החוק לטיפול רפואי נגיש", חוקק בשנת 2010 והיווה למעשה את אחד ההישגים הפנים-אמריקאיים המשמעותיים ביותר של ממשל אובמה. עפ"י נתוני הבית הלבן, הנגיש החוק שירותי בריאות ל-20 מיליון אמריקאים נוספים, שהיו עד אז ללא ביטוח בריאות כלל.

בארה"ב מעולם לא הונהגה מערכת בריאות ממלכתית כמו בישראל, או במרבית מדינות המערב. בשנות ה-60 אמנם הוקמה מערכת בריאות ממלכתית במתכונת מצומצמת, בשם "מדיקאייד" (Medicaid), שנועדה לספק שירותי בריאות בסיסיים לעניים ביותר, אך מעט מאוד אמריקאיים עמדו בקריטריונים הדרושים לקבלת טיפול בריאות במימון המדינה.

מרבית אזרחי ארה"ב נשענו, ועדיין נשענים, על מערכת בריאות פרטית, המורכבת ממספר קטן של חברות ענק המספקות ביטוח ושירותי בריאות תמורת תשלום. כך, אמריקאיים רבים נשארים מחוסרי ביטוח במידה ומקום עבודתם אינו מספק להם כזה, ואין ביכולתם לשלם על טיפול באופן עצמאי.

חברות אלו ספגו ביקורת בשנים האחרונות, ככל הנראה במידה לא מוטלת של צדק, בעקבות מקרים בהם ניסו "לחסוך" בהוצאות, על חשבון רווחתם של המבוטחים על ידם.

חוק 'אובמה-קר' היווה נקודת תפנית בהקשר זה. תחת החוק, הוגדל משמעותית התקציב הפדרלי למדיקאייד, ובפועל הורחבה פעילותו כך שתכלול אמריקאים רבים יותר. כיום, 'מדיקאייד' מבטחת כ-70 מיליון אמריקאיים, ומאפשרת לילדים עד גיל 26 לקבל טיפול רפואי חינמי ע"ב הוריהם.

בנוסף, עפ"י חוק 'אובמה-קר', אזרחים שאינם מבוטחים נדרשים לשלם מס נוסף – דבר שהגביר את המניע של השכבות העניות יותר בארה"ב להירשם לביטוח חינמי במדיקאייד. צעדים נוספים שנכללים בחוק הם פטור ממיסים על ביטוח שמוענק לעובדים ע"י מעסיקיהם, חובה חוקית על מעסיקים של יותר מ-50 עובדים לשלם על ביטוח הבריאות של עובדיהם, ואיסור על חברות הביטוח הפרטיות לגבות תשלום נוסף מלקוחות שחולים במחלות מקדמית לרכישת הפוליסה.

על אף העובדה כי הבחירה להצטרף לתוכנית המימון הפדרלית של 'מדיקאייד' נמצאת בידי המדינות השונות, והן רשאיות להחליט שלא להצטרף, אחוז האמריקאים החיים כיום ללא ביטוח בריאות נמצא במגמת ירידה, ועומד כיום על פחות מ-12% מהאמריקאים. לעומת מעל 18% לפני כניסת החוק לתוקף. בפועל נוספו מעל 20 מיליון ל'מדיקאייד'.

החוק של הנשיא הקודם עורר את זעמם של אנשים רבים, ביניהם מרכז המפלגה הרפובליקנית והפלגים השמאליים ביותר בפוליטיקה האמריקאית. אמנם, אין בחוק הקמה של ביטוח בריאות ממלכתי כולל, והוא משאיר כוח רב בידי חברות הביטוח הפרטיות, אך מדובר בצעד חסר תקדים בנסיון ליצירת שיוון בגישה לטיפולים רפואיים בארה"ב.

ההצעה של הרפובליקנים

הנשיא טראמפ אישר את כוונת ממשלתו לשנות את חוק "אובמה-קר" ואמר בחמישי כי "אנחנו הולכים לעשות את זה. נגיש את התכנית הראשונית במרץ, תחילת מרץ".

אין לדעת כרגע אילו סעיפים בדיוק תכלול תכנית זו, אך עפ"י ריאן, מתכוונת הממשלה החדשה לקצץ באופן מאסיבי את התקציב הפדרלי המיועד לשירותי מדיקאייד. ייבוש תקציבי זה צפוי לפגוע במי שזקוק לשירותים חינמיים הממומנים ע"י המדינה.

קנת' ראסק, נשיא אגודת בתי החולים בניו יורק, אמר על ההצעה כי, "היא תשים לחץ אדיר על התקציבים של המדינות השונות, ותשים אמריקאים רבים בסכנה של איבוד ביטוח הבריאות שלהם". במידה והתקציב הפדרלי יקוצץ, יאלצו המדינות המשתתפות בתכנית המדיקאייד לבחור בין שתי אופציות: או להמשיך את מימון הביטוח מתוך תקציבן שלהן, או לבטל אותו.

בנוסף, מתכננים הרפובליקנים לבטל את המס המוטל על מי שלא רוכש פוליסת בריאות, ולקצץ בסבסוד הממשלתי על הביטוח, כך שהמחיר למבוטח צפוי לעלות.

צעדים אלו יהוו מעמסה כלכלית נוספת על שכבות באוכלוסיה האמריקאית הסובלות גם ככה מיכולת מוגבלת לענות על צרכיהן. יש לציין כי עפ"י מחקרי ה-OECD, ארה"ב היא בעלת מידת אי שוויון גבוה מאוד ביחס למדינות מערביות אחרות, וביטול הצעדים המקלים על גישה לביטוח בריאות רק יעמיקו את הפערים בחברה האמריקאית.

חרף הבטחות הרפובליקאים כי, "לא נשמוט את הקרקע מתחת לרגליהם של מי שמבוטחים היום ע"י מדיקאייד", קשה לראות איך דבר זה יקרה בפועל, וסביר כי צעדים אלו, במידה ותבצעו, אכן יפגעו קשות באוכלוסיות המוחלשות ביותר בארה"ב.

המאבק החקיקתי

השינויים אותם מציעים הרפובליקנים הם שינויים הנוגעים בתקציב בלבד, ולא לשינוי החוק בפני עצמו. שינויים אלו ניתן לערוך בקלות יחסית. למרות שאם יתבצעו הם עתידים לשנות את תוכן החוק לחלוטין, ובמובנים מסויימים להשאירו ריק, נדרש רק רוב רגיל בבית הנבחרים כדי לאשר שינויים אלו. היות והרפובליקנים מחזיקים ברוב כזה בשני בתי הנבחרים, סביר להניח כי ההצעה שתוגש במרץ אכן תעבור.

שינויים עמוקים בחקיקה ידרשו מהרפובליקנים לגייס תמיכה של חברים נוספים מהמפלגה הדמוקרטית, דבר הנראה קלוש למדי היום. המפלגה הדמוקרטית ניצבת כולה נגד השינויים המוצעים, ורואה באובמה-קר את אחת ההצלחות הגדולות של הממשל הדמוקרטי היוצא.

כך או כך, נראה כי מערכת הבריאות הממלכתית האמריקאית תעבור תהליך של ייבוש תקציבי תחת הממשל החדש, ועשויה לחזור למצבה לפני החקיקה. מיליוני אמריקאים נמצאים בסכנה לחזור למצב בו אין להם רשת ביטחון בריאותית כלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!