דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אום אל חיראן

הבדואים בנגב / דיווח: טענת המשטרה כי באום אל חיראן היה פיגוע הופרכה

העיתונאי קלמן ליבסקינד חשף כי לפי בדיקת מח"ש, לפי שעה אין תימוכין כי יעקוב אבו אלקיעאן, שנהרג מירי השוטרים ונחשד כי דרס למוות בכוונת טרור את השוטר ארז (עמדי) לוי ז"ל, אכן פעל כמחבל

כוחות משטרה שומרים על זירת ההתנגשות באום אל חיראן (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov).
כוחות משטרה שומרים על זירת ההתנגשות באום אל חיראן (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov).

העיתנאי קלמן ליבסקינד חשף אתמול (שלישי), בתוכנית הפטריוטים בערוץ 20, כי מחקירת מח"ש את אירועי אום אל-חירן עולה ש "לפי שעה, לגרסת הפיגוע אין תימוכין". מוקדם יותר בכנס של המשטרה בבאר שבע, השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, לא חזר על הקביעות הנחרצות שלו בעבר, ואמר "היה לנו אירוע קשה ומצער לפני מספר שבועות באום אל-חיראן… אסור לתת לאף אחד לנסות לקחת אירוע נקודתי, שבו לצערנו גם נהרג שוטר וגם נהרג אזרח, ולהשליך ממנו על כל היחסים בין האוכלוסייה הבדואית לבין משטרת ישראל".

ליבסקינד טען כי התושבים והמדינה נמצאים במשא ומתן מתקדם על ההסדר באום-אל חירן, אך נוכח ממצאי מח"ש ייתכן והמשא ומתן יעלה על שרטון.

הריסות הכפר אום אל-חירן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
הריסות הכפר אום אל-חירן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

במשטרה מיהרו להבהיר כי מדובר בהדלפות, ואין עדיין מסקנות חד משמעיות ממח"ש. ״שוחחתי עם ראש מח"ש והוא אמר לי שאין מסקנות עדיין והבדיקות נמשכות", מסר מפכ"ל המשטרה רוני אלשייך, "משטרת ישראל לא תשבש את החקירה ונמתין עד שמח״ש יפרסמו באופן פומבי ורשמי את תוצאות החקירה. הדלפות בנושא זה אינן עושות את האמירות בתקשורת לרשמיות או נכונות ומשטרת ישראל לא תיגרר למתן מענה למידע לא מוסמך״.

אירועי אום אל חירן, בהם נהרג השוטר ארז (עמדי) לוי, והאזרח יעקוב אבו אלקיעאן, התרחשו לפני מעט יותר מחודש, עת הגיעו שוטרים לאבטח את עובדי רשות מקרקעי ישראל, שהגיעו בהוראת המדינה להרוס בתים שנבנו שלא כחוק.

כוחות המשטרה בפינוי הכפר אום אל-חיראן בנגב 18.1.2017

כבר באותו היום, עלו גרסאות שונות מאלו של המשטרה לאירועים שהתרחשו. המשטרה והשר ארדן חזרו מעל כל במה אפשרית על כך שמדובר באירוע טרור, ושאבו אלקיען הינו מחבל אשר פעל בהשראת דאע"ש, והגיע בכוונת מכוון לדרוס שוטרים. תושבי המקום, פעילים חברתיים שהיו במקום ובלוגרים עצמאיים הציבו עוד ועוד סימני שאלה בחודש האחרון אל מול גרסה הזו.

מנהל 'מרכז מוסאוא – לזכויות האזרחים הערביים בישראל', ג'עפר פרח, אמר בשיחה עם 'דבר ראשון' כי פנה בשבוע שעבר למח"ש בדרישה לחקור את אירועי אום-אל חירן, "הדבר שיכול למפות מה קרה באירוע, זה שחזור. נשמח לסייע למח"ש לשחזר, כפי ש עשינו בעבר." מח"ש חזרו אל מרכז מוסאוא ביום שני השבוע, בבקשה להעביר להם עדויות וסרטונים שיש בידיהם, "זה הג'וב שלהם, להגיע לזירת האירוע ולבצע שחזור מיידי, לאסוף את התרמילים מהשטח, לאסוף את הנשקים, להצליב מידע – ולראות איך מטפלים בזה", אומר פרח.

פרח טוען שיתכן כי ידרשו נתיחת גופתו של השוטר עמדי, "אנחנו לא יכולים לפסול שהשוטר נורה, אבל גופתו לא נותחה. תמוהה בעינינו שהלוויה הייתה מאוד מהירה." פרח תוהה גם מדוע המשטרה מחזיקה עדיין ברכב, שלטענתו, היו בו סכום כסף גדול, כל חסכונות המשפחה, וזאת מאחר ואלקעידן חשש מעיכולים לאחר הריסת ביתו.

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה הגיב להדלפות ממצאי בדיקת מח״ש: ״מסכת השקרים וההסתה של השר ארדן והמפכ״ל אלשיך, נפרמת שקר אחרי שקר עד שכל שנותר הן שתי משפחות אבלות שאיבדו את היקר להן מכל. כל מה שטענו מהרגע הראשון מתברר עכשיו כאמת לאמיתה. אל תטעו, לצערי האירוע באום אלחיראן הוא לא אירוע נקודתי כפי שעכשיו מנסה השר למכור, אלא מדובר בתרבות ובמדיניות ארוכת שנים של המשטרה שאינה רואה באזרחים הערבים כאזרחים שיש להגן עליהם אלא כאויבים שיש להגן מפניהם." עודה קרא למפכ"ל ולשר ארדן להתפטר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!