דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתת המנופאים

מאבק המנופאים / מנכ"ל 'דניה סיבוס' למנופאים בחברה: אל תצטרפו לחבריכם השובתים

במכתב המופנה למנופאים בחברה, כתב רונן גינזבורג: "זה הזמן לנהוג בסולידאריות ולהביע תמיכה בחברה שלנו" | מועד הפעולה של העגורנים נמסר כי, "יש בזה פגיעה בזכות ההתארגנות" | ככל הנראה חברות בנייה נוספות פנו למנופאים בבקשה כי לא יצטרפו לשביתה

מנכ״ל חברת דניה סיבוס רונן גינצבורג | קטי דובוק מנופאית שפוטרה כי לא הסכימה לעבוד ברוח בהפגנת המנופאים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90 ודבר ראשון).
מנכ״ל חברת דניה סיבוס רונן גינצבורג | קטי דובוק מנופאית שפוטרה כי לא הסכימה לעבוד ברוח בהפגנת המנופאים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90 ודבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת שביתת המנופאים הצפויה מחר, פנה מנכ"ל דניה סיבוס, רונן גינזבורג, במכתב למנופאים המועסקים בחברה, בבקשה שישברו שביתה.

"כמובן שהזכות לשבות היא זכות שלכם כעובדים ואתם רשאים לפעול לפי צו מצפונכם" כתב בפתח הדברים, אך המשיך "למרות זאת אני פונה אליכם כמי שעומד בראש החברה שעמדה ועומדת מאחורי עובדיה המנופאים בכל עניין, ודואגת לתנאיהם יותר מכל חברה אחרת. זה הזמן לנהוג בסולידאריות ולהביע תמיכה בחברה שלנו. אני מאמין בכם וביכולתכם להוביל איתנו את החברה קדימה".

הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).

מוקדם יותר השבוע שלח בכיר אחר בחברה מכתב למנופאים, אשר התפרסם בחדשות וואלה!, ובו התריע כי השביתה צפויה להסב לחברה נזק רב, והבהיר כי מנופאים שישבתו לא יהיו זכאים לתשלום שכר בגין ימי השביתה, ולא יוכלו להמירם בימי חופשה. על אף שהמנופאים הינם סקטור קטן יחסית בענף הבניין, השבתת המנופים צפויה לעכב תהליכי בניה רבים שכן כמעט ולא ניתן להפעיל אתרי בניה גדולים ומרובי קומות בלא סיוע המנוף בהרמת חומרי הגלם ובפעולות נוספות.

"זה שעובד שובת לא אומר שאין לו 'סולידאריות עם החברה'"

"יש בזה פגיעה בזכות ההתארגנות, ואחרי זה בזכות העובדים לדרוש את מה שמגיע להם. והדבר האחרון והכי משמעותי – זה איום על העובדים. הוא כותב 'זכותכם לשבות' אבל אפשר להבין מזה גם שאם כן תשבתו יסמנו מי זה היה", אמר לדבר ראשון דן ורשבסקי מועד הפעולה של ארגון מפעילי עגורן צריח.

"בחברה שיש בה הסכם קיבוצי ויש בה יחסים קיבוציים לא מצופה שהמעסיק יפנה מעל לראשו של ארגון העובדים לעובדים. זה לא מה שנעשה ביחסים קיבוציים. מי שהוא נציג העובדים זה הועד וארגון העובדים, והוא לא אמור לנסות ולהפעיל לחץ על העובדים בצורה הזו, שיפעלו אחרת ממה שארגון העובדים שלהם אומר – לא עושים זאת, זה לא בסדר" הסבירה ל'דבר ראשון' עו"ד ארנה לין, מעורכות הדין המובילות בתחום יחסי העבודה בישראל.

עגורן (תמונת ארכיון). צילום: סרג' אטל / פלאש 90.
עגורן (תמונת ארכיון). צילום: סרג' אטל / פלאש 90.

"מצופה ממנו להבין שההחלטה על שביתה בחברה שלו היא חלק מסכסוך עבודה ענפי, שיש לו לצערנו סיבות טובות מאוד. אני מניחה שהשביתה היא לא הצעד הראשון שננקט, אלא ניסו וגם עכשיו מנסים לפתור את הסכסוך בדרך של הדברות וחתימה על הסכם". לדבריה של לין, זה שעובד שובת לא אומר שאין לו 'סולידאריות עם החברה', "עובד שובת משום שהוא רוצה לשפר את התנאים והבטיחות שלו, והחברה אמורה להיות בעלת אינטרס זהה לדבר הזה, שצריך להיפתר במסגרת ענפית. יש מו"מ ענפי בעניין. זה שהגיעו לכך שהכריזו שביתה ויצטרכו לממש אותה אולי, זה באמת מצער מאוד – אבל זה לא עניין של סולידאריות עם החברה" הבהירה לין.

עו״ד ארנה לין (צילום: המכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין / ויקיפדיה).
עו״ד ארנה לין (צילום: המכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין / ויקיפדיה).

לדברי ורשבסקי לוועד הגיעו עדויות גם מחברות קבלן גדולות אחרות על פניות למנופאים בבקשה שלא ישבתו. בעוד שמרבית המנופאים מועסקים דרך חברות כוח אדם, המנופאים בחברות הקבלן הגדולות נחשבים לבעלי תנאים טובים יותר ובטחון תעסוקתי רב יותר. עם זאת אומר ורשבסקי, שרבים מהם עדיין מועסקים שעות רבות למעלה מהמותר בחוק, ונדרשים לבצע הפרות בטיחות. ורשבסקי הדגיש שהמנופאים השובתים צפויים יהיו לקבל החזרי שכר מקרן השביתה של ההסתדרות.

בחברת דניה סיבוס אישרו כי המכתב אכן נשלח מטעם המנכ"ל, אולם בחרו שלא להגיב לטענות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!