דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל

יחסי חוץ / ביקורו הראשון של ראש ממשלה ישראלי באוסטרליה הסתיים, ונתניהו מרוצה

נתניהו וטרנבול, ראש ממשלת אוסטרליה, דיברו על הידוק הקשרים הכלכליים, שיתוף פעולה בטחוני ומאבק בטרור | נתניהו: ״אוסטרליה - שער למסחר ישראלי במזרח הרחוק״

בניימין נתניהו במפגש עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול יחד עם שרי ממשלתו (צילום: חיים צח / לע״מ).
בניימין נתניהו במפגש עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול יחד עם שרי ממשלתו (צילום: חיים צח / לע״מ).
שי ניר

"הסחר בינינו עומד על מיליארד דולר. הוא צריך להיות לפחות כפול או משולש." כך אמר נתניהו אתמול (חמישי) במפגש עם ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול, ועם שרי ממשלתו. ראש הממשלה קרא לחברות אוסטרליות וישראליות להגביר את הסחר ואמר שהוא רואה באוסטרליה שער לסחר ישראלי במזרח הרחוק, "אוסטרליה עשויה לשמש שער לאסיה עבור חברות ישראליות והשקעות ישראליות. ואני חושב שזוהי אפשרות מאוד מבטיחה."

טרנבול בחר להתייחס במפגש לנושאי ביטחון, מעבר לנושאים הכלכלים, והביע מחויבות לקואליציית המדינות הלוחמת בדאע"ש בעירק ובסוריה, "אנו המדינה השנייה בהיקף תרומתה לקואליציה אחרי ארה"ב. לכן מדובר במחויבות מאוד משמעותית, ואנו מכירים בחשיבות של ניצחון על הטרור האסלאמי במזרח התיכון וברחבי העולם, למען ביטחון כולנו."

בנוסף לראש הממשלה האוסטרלי השתתפו במפגש גם סגן ראש הממשלה ושר החקלאות והמים, התובע הכללי, שר האוצר, השר לתעשיות ביטחוניות, שרת ההגנה, שר התעשייה החדשנות והמדע, השר לאנרגיה והגנת הסביבה, שר המשפטים והממונה על לוחמה בטרור, השר לענייני ווטרנים והשר האחראי על תחום הסייבר.

במהלך המפגש נחתמו מספר הסכמים ומזכרי הבנות בין המדינות להגברת הסחר ושיתופי פעולה כלכליים שהתווספו להסכמים קיימים בין המדינות. בהודעת משרד ראש הממשלה נמסר כי הסחר בין ישראל לאוסטרליה עומד כיום על 1.1 מיליארד דולר בשנה. בשנת 2016 ייצאה ישראל לאוסטרליה סחורות ושירותים בשווי 700,000 דולר. עוד נמסר כי נחתם הסכם שיתוף פעולה במחקר ופיתוח תעשייתי, הסכם הצפוי לחזק את הקשרים העסקיים בין שתי המדינות ולאפשר לחברות מישראל ומאוסטרליה לקבל מימון עבור פרוייקטים משותפים של מחקר ופיתוח. בנוסף, נחתם הסכם תעופה עליו חתמו שר התשתיות והתחבורה האוסטרלי דרן צ'סטר ושגריר ישראל באוסטרליה שמואל בן שמואל, והסכם הבנות בין חברת התעופה האוסטרלית Qantas לבין אל על במעמד המנכ"לים.

מאוחר יותר פרסמו ראשי הממשלה הצהרה משותפת המביעה את מחוייבותן של המדינות זו לזו בנושאים שונים בהם הכרה, כלכלה, ביטחון, מחוייבות לדמוקרטיה ושלטון החוק. אוסטרליה בהצהרה הביעה את מחוייבותה לזכות קיומה של מדינת ישראל "כמדינת הלאום של העם היהודי המתקיימת בשלום במסגרת גבולות בטוחים." וחזרה על תמיכתה בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בנוסף הצהירו המדינות על "תמיכתן בשלום שיושג במשא ומתן ישיר בין ישראל והפלסטינים." ביחס לנושא האיום האיראני על יציבות האזור נאמר בהצהרה כי "על איראן למלא את כל התחייבויותיה עפ"י החלטות מועצת הביטחון של האו"ם" והובעה דאגה מהאיום של איראן וארגון הטרור חיזבאללה ליציבות האזור. בנוסף הדגישו המדינות את "נחישותם ההדדית להילחם בטרור" והסכימו "לשמר ולחזק את התיאום והדיאלוג הקרוב בתחומי ההגנה והביטחון."

ביקורו זה של נתניהו הוא הביקור הרשמי הראשון של ראש ממשלה ישראלי באוסטרליה. במהלך הביקור נפגש נתניהו עם בכירים בממשל האוסטרלי ובנוסף נפגש עם הקהילה היהודית בסידני. לביקור בבית הכנסת הגדול התלווה גם טרנבול. בנאומו מול הקהילה היהודית חזר נתניהו על דבריו כי ישנה הזדמנות הסטורית במזה"ת ליצור ברית בין מדינות ערב לישראל על רקע המאבק באיראן, יחד עם ישראל, "אני חושב שבפעם הראשונה בימי חיי ישנו חלון הזדמנויות, ושוחחתי על כך עם מלקולם, כיוון שהערבים מבינים שישראל עשויה להיות המפתח לעתידם. אינני שוגה באשליות." עוד אמר נתניהו ביחס לנושא הסורי כי הגולן ישאר בריבונות ישראל, "הגולן לעולם לא יחזור לסוריה."

בתוך כך התאספו בסידני מפגינים נגד ביקורו של נתניהו. עפ"י הערכות המשטרה השתתפו בהפגנה, שאורגנה על ידי קבוצת אקטיביסטים פלסטינים החיים באוסטרליה, כ-650 מפגינים שהניפו שלטים עליהם נכתב "נתניהו פושע מלחמה", "לסיים את המצור על עזה ולשבור קשרים עם ישראל", "לשחרר את פלסטין" ולסיים את הכיבוש". עוד הונף שלט עם תמונת פניו של נתניהו כאשר עליהם צויר שפמו של היטלר ונכתב מתחת לתמונה "פשיסט" בעברית ובאנגלית. 

ערב ביקורו של נתניהו באוסטרליה כתב ראש הממשלה טרנבול מאמר בו תקף את החלטה 2234 של מועצת הביטחון של האו"ם הקובעת כי ההתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים "מנוגדות לחוק הבינלאומי" וכתב, "ממשלתי לא תתמוך בפתרון חד-צדדי המבקר את ישראל כמו החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שאומצה לאחרונה ואנו נוקיע תעמולת חרמות שנועדו לעשות דה-לגיטמציה לישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!