דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חופשת לידה

הורים עובדים / השרים צפויים לדון בחוק להארכת חופשת הלידה בשבוע

החוק שיזמה רחל עזריה (כולנו) קובע גם אופציה להארכה בשבוע נוסף בהמשך. בנוסף מציע החוק לסטודנטיות שילדו אופציה לחלק את חופשת הלידה בין בני הזוג

אם ותינוק. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: נתי שוחט  פלאש 90
אם ותינוק. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: נתי שוחט פלאש 90
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר ששר האוצר, משה כחלון, הקצה לכך תקציב, צפויה הבוקר להצביע ועדת השרים לענייני חקיקה ברפורמה להערכת חופשת הלידה. "יש כאן בשורה לכל ההורים  בישראל" אמרה יו"ר ועדת הרפורמות ח"כ רחל עזריה (כולנו)  אשר הגישה את הצעת החוק. לדבריה הצטרף שר האוצר אשר מסר כי מדובר בהקלה על ההורים העובדים.

במסגרת התיקון תוארך חופשת הלידה בשבוע כבר במהלך שנת 2017, וכן תינתן הנחה במעונות יום וסל הקלות נוספות ליולדות. הארכת חופשת הלידה בשבוע נוסף תיבחן במהלך חצי השנה הקרובה.

ח"כ רחל עזריה מסיעת כולנו. צילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ רחל עזריה מסיעת כולנו. צילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90

כיום זכאית יולדת ל-14 שבועות בתשלום לתקופת לידה והורות, ולאחריהן היא זכאית, במידה והועסקה ברציפות שנה שלמה אצל אותו מעסיק טרם הלידה, לתקופת הורות של 12 שבועות נוספים ללא תשלום. כמו כן מבקשת הצעת החוק לאפשר לבני זוגן של סטודנטיות שילדו, לחלוק עמן את חופשת הלידה.

"חופשת הלידה הקצרה כיום אינה מספיקה ככלל לצורכי הבריאות והרווחה של נשים לאחר לידה ולצורכי הטיפול ביילודים" נכתב בנייר עמדה של שדולת הנשים על הצעת החוק, "זאת ועוד, קיים קושי ניכר במציאת סידור מתאים ונגיש כלכלית לילודים בגיל צעיר זה, וכתוצאה מכך נשים רבות נאלצות לפרוש מעבודתן לצורך טיפול בהם. מחקרים מצביעים על העובדה שחופשת לידה של עד חצי שנה מאפשרת לנשים לחזור באופן מיטבי לשוק התעסוקה, ולהמשיך ולהתקדם בו. הארכת חופשת הלידה כמוצע בתיקון לחוק, תאפשר לנשים לשמור על בריאותן ורווחתן מבלי לפגוע במצבן בשוק התעסוקה ובסיכויי קידומן הכלכלי". בשדולת הנשים ציינו גם כי במדינות רבות בעולם, ובעיקר באירופה נהוגות תקופות לידה בתשלום של 16 שבועות. כמו כן ממליצים בשדולת הנשים על קביעת תקופת לידה משמעותית אשר תהיה מיועדת לאבות בלבד, במטרה לקדם הורות שוויונית אשר אף תשפיע על שוק העבודה.

חוק נוסף אשר צפוי לעלות לדיון בוועדת השרים הוא תיקון של פקודת הבטיחות בעבודה, אשר נכתבה בשנת 1970. על פי הפקודה גברים בלבד יכולים להיות כשירים לעבודה עם מכונות בלתי מגודרות (מכונות נעות). הצעת החוק שיזם ח"כ איל בן ראובן מבקשת לשנות את הניסוח כך שיובהר כי גם נשים יכולות להיות מועסקות במקצועות אלו. על אף שמדובר במידה רבה ב'אות מתה' בספר החוקים, הבהיר בן ראובן כי מדובר בשינוי סימבולי, אך חשוב, כיוון שאין מקום לחקיקה שאינה מתייחסת לנשים בישראל בשנת 2017.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!