דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מפרץ חיפה / ההחלטה בנושא מיכל האמוניה: רק בהמשך השבוע

כך אמרה שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה בדיון בערעור שהגישה חברת כימיקלים נגד סגירת המתקן | בפתיחת הדיון אמרה השופטת כי "לא ריאלי לרוקן את מכל האמוניה תוך 10 ימים" | מחוץ לבית המשפט הפגינו כ-3,000 בני אדם, ההפגנה הגדולה ביותר אי פעם בנוגע לאיכות סביבה בחיפה

מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: דוברות עיריית חיפה)
מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: דוברות עיריית חיפה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בחיפה דן היום (ראשון) בערעור שהגישה חברת חיפה כימיקלים נגד צו הסגירה שהוצא למיכל האמוניה במפרץ חיפה. השופטת, תמר שרון נתנאל, אמרה כי החלטתה בנושא תינתן תינתן ביום שלישי או רביעי, זאת בשל הלוגיסטיקה המורכבת של מיכל האמוניה. בפתח הדיון אמר השופטת כי על הנוכחים "להירגע", כיוון שלדבריה "בסופו של הדיון היום אני לא אגיד שצריך לרוקן את המיכל תוך עשרה ימים. זה לא ריאלי".

כזכור, בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה קבע כי המיכל ייסגר בתוך עשרה ימים, מועד שחלף ביום שלישי האחרון, אולם בית המשפט המחוזי אפשר למפעל להמשיך ולפעול עד לערעור שיישמע היום.

לעדכונים שוטפים מהדיון, לחצו כאן.

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).

השופטת התייחסה בדיון לרמת הסיכון הנשקפת ממיכל האמוניה ואמרה "מכל חוות הדעת עולה שיש סיכון לדליפת אמוניה. יכולה לקרות תקלה, טילים יפגעו באנייה, יכולה להתרחש רעידת אדמה, כולנו מסכימים שקיימת סבירות למשהו שיגרום לדליפת אמוניה. ההבדל הוא בהערכה של שיעור הסבירות, אלו אומרים סבירות גבוהה ואלו, כולל המדינה, סבירות נמוכה. זה לא אפס".

השופטת התייחסה גם להערכות השונות על כמות הנפגעים במקרה של פגיעה באמוניה, ואמרה "חוות הדעת של קינן אומרת בין מאה לחמש מאות אלף נפגעים. חוות הדעת של הצד שכנגד, אומרת שהערכת קינן והמומחים היא מופרזת מאוד, אומרת לכל היותר אחוז ממה שהם אומרים. בין 1,000 ל-5,000 איש. גם אם מדובר ב-1,000 איש זה אסון בקנה מידה לאומי. מכירים את המונח ברבור שחור? זו הסתברות לתרחיש בעייתי כשהיא נתפסת כזניחה ולא שמים לב אליה, אבל הנזק הוא מאוד גדול, והפתרון הוא להתחשב בתרחיש הזה. מה דעתכם לשיעור נפגעים שבין 1,000 ל5,000 אפילו כששאר ההסתברות נמוכה?"

מחוץ לבית המשפט השתתפו כ-3,000 בני אדם בהפגנה שהחלה כבר בשעות הבוקר. מדובר בהפגנה הגדולה ביותר שהייתה בחיפה אי פעם בנוגע לאיכות סביבה.

בהפגנה השתתפו כ-200 בני נוער, בהמשך לשביתת התלמידים בשמונה יישובים באזור חיפה. בין המפגינים היו גם עובדי עיריית חיפה, אולם בעוד שרוב המשתתפים הגיעו מרצונם החופשי, עובדי עיריית חיפה קיבלו הודעת טקסט מטעמה שקראה להם להגיע למקום ומנהליהם אף אמרו כי מצופה מהם להשתתף בהפגנה. צעדים המעלים חשש להפעלת לחצים בלתי ראויים מצד העירייה. מעיריית חיפה נמסר כי העובדים לא חויבו להגיע להפגנה.

מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה)
מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה)

בין מפגינים היו גם פעילי סביבה שביקשו להדגיש כי המאבק הוא לנקות את כלל מפרץ חיפה מסיכונים בטיחותיים ובריאותיים, ולא רק נגד מיכל האמוניה. במהלך ההפגנה הופיע אדם מחופש לחסן נאסראללה, המתנגד לסגירת המיכל, בעוד ראש העיר חיפה יונה יהב מבטיח לסגור אותו. אין ספק שחסאן נאסראללה האמיתי מרוויח הון פוליטי משימוש כזה בדמותו. למעשה, תרחישי הסיכון לדליפת אמוניה יכולים להתרחש מהתבקעות של מיכל מזדקן או כתוצאה מרעידת אדמה. דווקא התקפת טילים נחשבת לתרחיש שאין לבטל אותו, אך כנגדו יש מספר אמצעי מיגון.

מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה)
מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה)

עו"ד שרית גולן שטיינברג, חברת מועצת העיר וחברת פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה אמרה כי "הפגנת המונים המתקיימת בפתח בית המשפט המחוזי חשובה גם כדי להעביר המסר למשרדי הממשלה הנמצאים בסמוך אלינו שמפרץ חיפה הוא לא פח האשפה שלנו. עכשיו האמוניה ובהמשך שאר המפעלים המזהמים".

רקפת אמסלם, נציגת תושבי חיפה בפורום אדם סביבה אמרה כי "בשם תושבי חיפה והסביבה אנו דורשים מממשלת ישראל סגירה ופינוי מיידי של מכל האמוניה מלב מטרופולין המונה כ 900,000 בני אדם. אנו לא מחכים לתקלה שתגרום לפיצוץ בעוצמת כמה פצצות אטום אשר יכחיד אלפי בני אדם ויגרום נזק בלתי הפיך. זה הזמן להפסיק לשחק בחיי בני אדם ולפעול במנהיגות ואחריות מפנים עוד היום את מיכל האמוניה ללא דיחוי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!