דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / בשורה לחולי הצליאק: המדינה תפעל להוזלת מוצרים נטולי גלוטן

משרד הבריאות הודיע הבוקר (א') על אימוץ חלק מהמלצות של ועדה בינמשרדית בנושא | בין ההמלצות שאומצו: הקלות רגולטוריות על ייצור מזון ללא גלוטן והקלות רגולטוריות על ייבוא מזון מסוג זה | ארגון זכויות הצליאק: "יוקר המחיה של הצליאקים לא ישתנה"

אגף מוצרים ללא גלוטן בסופר (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון)
אגף מוצרים ללא גלוטן בסופר (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות הודיע הבוקר (ראשון) על השלמת מהלך להוזלה משמעותית של מזון נטול גלוטן, זאת בהתאם להמלצות ועדה בינמשרדית שדנה בנושא. הוועדה כללה נציגים של משרדי הבריאות, הכלכלה והאוצר וכן נציגות של המוסד לביטוח לאומי, ובראשה עמד פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. הוועדה בחנה ואפיינה את הסיבות למחירו הגבוה של המזון נטול הגלוטן, ולאחר בחינת כלל ההיבטים, גיבשה שורה של שצפויות להוריד את מחירי המוצרים ולהקל על החולים בצליאק.

מבין המלצות הוועדה החליט שר הבריאות, יעקב ליצמן, לאמץ  מספר צעדים, בראשם הפעולות הבאות:

  1. תמיכה, בהיקף של תשעה מיליון שקלים, במפעלים שייצרו מזון ללא גלוטן. פעולה זו צפויה להגדיל את ההיצע ולהגביר את התחרות בשוק, מה שעשוי להביא לירידה משמעותית במחירו.
  2. הקלות רגולטוריות על ייצור מזון ללא גלוטן בישראל – ומתן הקלות מתאימות תוך שמירה על בריאות הציבור למפעלים שייצרו מזון ללא גלוטן.
  3. הקלות רגולטוריות על היבוא של מזון ללא גלוטן, באופן שיאפשר ליבואנים להגדיל את מגוון המוצרים ולהוזיל את מחירם.

"מדובר במהלך חברתי חשוב, מתוך מחויבות והכרה בזכויות אלו הסובלים ושנדרשים למזון ללא גלוטן" אמר ליצמן, "כבר כעת ניתן לראות את הניצנים הראשונים של ירידה במחיר ונפעל להמשך מגמה זו לטובת אוכלוסיית החולים. תודתי לשרי האוצר והכלכלה על שיתוף הפעולה המיוחד לטובת המהלך ".

שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

יו"ר הוועדה הבינמשרדית והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר כי "המהלך יביא להגדלת מגוון המוצרים של מזון נטול גלוטן, במקביל להורדת מחירי המוצרים, על מנת לאפשר לחולי הצליאק בישראל נגישות למזון באיכות נאותה הנדרש להם ובמחיר סביר".

המלצות נוספות של הוועדה, שעדיין לא אומצו על ידי השר, כוללות הענקת תמיכה שנתית בגובה 2,880 שקלים לכל חולה צליאק, הוספת מוצרי מזון נטולי גלוטן לחוק בריאות ממלכתי והענקת סיוע כספי ממוקד וישיר ברכישת מוצרים ולא קצבה רוחבית לחולים שהוגדרו כזכאים על ידי משרד הבריאות. הוועדה המליצה כי ההטבה תנוהל על ידי גוף חיצוני, בדומה למועדון לקוחות, שינפיק כרטיסי חבר וינהל את ההיבט התפעולי מול רשתות השיווק ואת הקשר מול חברות האשראי.

למשרד הבריאות אין נתונים מדויקים על כמות החולים בצליאק בישראל, אולם על פי הערכת הוועדה, מדובר בסדר גודל של בין 16,000 ל-32,000 חולים מאובחנים. במסמך ההמלצות ציינו חברי הוועדה כי "המחלה מחייבת רגישות רבה מטעם הסביבה – ימי הולדת, גני ילדים, בתי ספר ועוד, כך שלרוב משפחת החולה כולה מתארגנת סביב תזונת בן המשפחה החולה ומאמצת את הרגלי האכילה שלו לרבות אכילת מוצרים נטולי גלוטן, כאשר העלות העודפת מגיעה למאות שקלים בחודש. בשל כך מבקשת הממשלה לתת הטבה לחולים – בצורה יעילה וממוקדת, באמצעות סיוע כספי ייעודי".

"לאור העובדה שמתן קצבה גורפת לחולי הצליאק נפסלה" הוסיפו, "סבורה הועדה כי יש צורך להעניק קצבה ייעודית שתאפשר רכישה של מוצרי מזון נטולי גלוטן. אפשר להגדיר הטבה זו כ'תלושי מזון חכמים'".

ח"כ מירב בן ארי (כולנו), שעוסקת בנושא וחולת צליאק בעצמה, אמרה בתגובה להודעת המשרד כי היא מברכת את שרי הבריאות והאוצר על המהלך והוסיפה כי "משרד האוצר מצא את התמהיל המושלם בו הם יאפשרו הסרת חסמי ייבוא יחד עם תמריצים למפעלים בארץ ובכך לא יפגע הייצור המקומי ולא חולי הצליאק".

ארגון זכויות הצליאק, מנגד, הביע גישה ביקורתית יותר ביחס להודעת משרד הבריאות. "על אף המלצות הוועדה, שר הבריאות בוחר שלא ליישם את ההמלצה הברורה על תמיכה כספית בחולי הצליאק" נכתב בהודעת הארגון, "אין בתכנית של משרד האוצר והבריאות כדי להוזיל את הרכיבים של המוצרים. במקרה הטוב אולי ישתנה מגוון המוצרים אך המחיר לא ירד ויוקר המחיה של הצליאקים לא ישתנה. התמיכה המוצעת על ידי שר הבריאות לא מגיעה ישירות לחולי הצליאק, והם לא ירגישו אותה כלל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!