דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרבנות הראשית

משגיחי כשרות / הרבנות וההסתדרות בשיתוף פעולה להגנה על משגיחי הכשרות

בעקבות איסור העסקתם בעסקים בהם הם פועלים, חששו משגיחי הכשרות כי יהפכו לעובדי קבלן, והתאגדו בהסתדרות | כעת מנהל ועד המשגיחים מגעים עם הרבנות, במטרה להבטיח ששינוי ההעסקה בענף לא יפגע בבטחונם התעסוקתי

משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציגי הרבנות הראשית ונציגי ועד משגיחי הכשרות הארצי בהסתדרות החלו לדון על שמירת ביטחונם התעסוקתי של המשגיחים כחלק מהרפורמה במערך הכשרות. מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו בין שני הגופים, כחלק מגיבוש המלצות הרבנות הראשית לאופן העסקת משגיחי הכשרות בישראל. זאת, בעקבות איסור על העסקת המשגיחים בעסקים בהם הם פועלים, וחששם כי יהפכו לעובדי קבלן. בסיכום הישיבה הודה מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן על הבקשה לקיום הישיבה, והביע את רצונו להמשיך את השיח ושיתוף הפעולה עם ההסתדרות בנושא.

הרב משה דגן מנכל הרבנות הראשית , ניב שפירא יו"ר ועד ארצי, רפי מלאכי יו"ר החטיבה הדתית בהסתדרות (צילום: ועד המשגיחים הארצי)
הרב משה דגן מנכל הרבנות הראשית , יניב שפירא יו"ר ועד ארצי, רפי מלאכי יו"ר החטיבה הדתית בהסתדרות (צילום: ועד המשגיחים הארצי)

עד היום הוסמכו משגיחי הכשרות על ידי הרבנות הראשית, והועסקו באופן ישיר על ידי העסקים עליהם השגיחו. ביוני שעבר קבע בג"צ כי באופן העסקה זה יש משום ניגוד עניינים, וכי על המדינה לגבש רפורמה בצורת העסקתם בתוך שנתיים. אופן ההעסקה שייקבע יצטרך אף הוא להיות מאושר בבג"צ. בעקבות פסיקה זו, ומשמעויותיה האפשריות על תנאי העסקתם, החלו משגיחי הכשרות להתארגן במסגרת החטיבה החרדית בהסתדרות באוגוסט.

"כהסתדרות, יש לי עובדים ואני צריך להגן עליהם, נקודה" אמר עו"ד רפי מלאכי, יו"ר החטיבה החרדית בהסתדרות. "כוח אדם זה בשבילנו סדין אדום, בשום פנים ואופן ההסתדרות לא תתן ידה לדבר הזה. מצידי שיהיו עובדי הרבנות הראשית, שתהיה רשות כשרות ארצית, שזה יהיה במועצה הדתית – שיהיה אבא ואמא". מלאכי הבהיר כי ההסתדרות נכונה לעמוד בנושא זה גם לימין הרבנות הראשית מול משרד האוצר במידת הצורך. מצד הרבנות הראשית עלתה ההצעה להפוך את המשגיחים לפרילאנסרים – תוך גילום הזכויות הסוציאליות שלהם במחיר השעה עבור השגחה. בפועל מדובר בהעסקה קבלנית, ללא יחסי עובד מעביד, המהווה פתח לניצול ונעדרת מנגנוני הגנה וביטחון תעסוקתי.

התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)
התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)

"היום נוכל לבשר לכלל המשגיחים על שיתוף פעולה חיובי בין ההסתדרות והרבנות"⁠⁠⁠⁠ אמר יניב שפירא, יו"ר ועד משגיחי הכשרות הארצי. "יש למצוא את הדרך המיטבית להפרדת משגיח ומושגח, אך עם זאת משגיחי הכשרות מרגישים שאין להם משענת כלפי העתיד שלהם. ההצעות שהעלו לאחרונה בתקשורת הכללית, להעסקת משגיחים דרך גופי כשרות פרטיים או נאמני כשרות, הן דרכים משוללות כל יסוד להבטחת התעסוקה של משגיחי הכשרות". שפירא בירך על הרצון הטוב והאמפתיה שהופגנה לדבריו מצד הרבנות הראשית והמנכ"ל הרב משה דגן לעניינם.

הצעת ועד המשגיחים וההסתדרות להקמת תאגידי כשרות שיפעלו תחת המועצות הדתיות האזוריות, מבוססת על המלצות ועדת צדוק משנת 1992, אשר המליצה בשעתו כי המשגיחים בתאגידים אלו יועסקו במסגרת הסכמים קיבוציים מיוחדים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!