דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המלחמה בסוריה

סיוע הומניטרי / ביה"ח לגליל: הטיפול בפצועים הסורים יופסק אם הממשלה לא תשלם

בהתאם להחלטת הממשלה, טיפל המרכז הרפואי לגליל בנהריה באלפי פצועים שנפגעו במלחמה המתחוללת בסוריה. אי תקצוב הולם הוביל את בית החולים לגרעון וכעת הם מאיימים: נפסיק לקבל פצועים שאינם בסכנת חיים החל משבוע הבא

אם ובתה בת ה- 8 מסוריה וטכנאי הרנטגן אמיל במרכז הרפואי זיו בצפת (צילום: דוברות בית החולים).
אם ובתה בת ה- 8 מסוריה וטכנאי הרנטגן אמיל במרכז הרפואי זיו בצפת (צילום: דוברות בית החולים).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות המצב הכלכלי הקשה אליו נקלע המרכז הרפואי "גליל" בנהריה שמקבל אליו פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה מבלי שהמדינה תשפה את בית החולים, הוציאה אתמול (ראשון) ד"ר אורלי ויינשטין, ראש חטיבת המרכזים הרפואיים במשרד הבריאות מכתב לראש הממשלה שבו היא מורה לבתי החולים בארץ לא לקבל פצועים סורים לטיפול החל מיום ראשון הבא, ה-5 למרץ.

"כידוע, המרכזים הרפואיים הממשלתיים בצפון הארץ מטפלים מזה כארבע שנים באלפי מטופלים סורים אשר מועברים אליהם על ידי גורמי הביטחון. חלקם הגדול של מטופלים אלה סובל מפציעות לחימה, חלקן מורכבות מאד, אשר מצריכות טיפול ניתוחי משמעותי" כתבה וינשטיין במכתב, והוסיפה  "מטופלים אלה מקבלים טיפול מסור ומקצועי בבתי החולים. תמהיל המטופלים מביא לצריכה משמעותית של משאבים בבתי החולים, של תשתיות חדרי ניתוח, כוח אדם, ציוד ומכשור רפואי".

"למרות שהמדינה קבעה מספר פעמים", קבעה ד"ר ויינשטיין במכתבה, "כי אין עוררין על הצורך לשפות את בתי החולים בגין טיפול זה, לצערי עד כה הועבר אליהם תשלום חלקי בלבד".

"ככל שאנו מבינים את החשיבות ההומניטרית של הטיפול בסורים, לא נוכל עוד לשאת בנטל הכלכלי המשמעותי של הטיפול בהם.

"לכן, בכוונתי לעדכן את גורמי הביטחון, כי החל מה 5.3.17 ועד להסדרת הנושא, לא יועברו עוד מטופלים סורים לבתי החולים הממשלתיים, אלא אם מדובר במטופל אשר נמצא בסכנת חיים מידית".

אחים סורים בני 12 ו- 15 עם העובד הסוציאלי במרכז הרפואי זיו (צילום: דוברות בית החולים).

לפני מספר שנים החליטה הממשלה כי פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה יטופלו בבתי החולים בצפון כמחווה הומניטרית. לטענת המרכז הרפואי "גליל" בנהריה, משרד הבריאות לא גיבה את ההחלטה בתקצוב מתאים לבית החולים והוא נקלע לגירעון העומד כיום על 25 מיליון שקלים. מדובר בכ-15 אלף ימי אשפוז, כאשר עלותו של כל יום היא כעשרת אלפים שקלים אך ממשרד הבריאות הועברו רק 1,300 שקלים ליום.

בשבועיים האחרונים התקיימו מספר דיונים בנושא הזה בוועדת הכספים בכנסת, כאשר את הדיון הראשון עצר יו"ר הועדה גפני באמצע מכיוון שלא הגיעו נציגי משרד האוצר לדיון. בדיון השני הבהיר יו"ר הועדה גפני לנציגי משרדי האוצר, הבריאות והביטחון כי אם הם לא יקבלו החלטה משותפת בתוך שבועיים לתקצוב מיוחד עבור בתי החולים בצפון שקולטים את הפצועים מסוריה – הוועדה לא  תאשר להם העברות כספים, "ואפילו לא שקל אחד". לדבריו, "לא נפקיר את תושבי הצפון לגורלם רק בגלל שקלטנו את הסורים". גפני דרש בתוך שבועיים תשובה בנושא מסמנכ"ל משרד רוה"מ לממשל וחברה, אודי פראוור, והורה לקבוע על ידי גורם חיצוני, או על ידי ועדת הכספים, מה התעריף שצריך לשלם לבתי החולים על הטיפול בפצועים, וקיבל גם את ההערה של ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג, שלפיה התקצוב צריך לשקף את העלויות הריאליות של הטיפולים.

ח"כ איתן ברושי שיזם את הדיון בוועדה, אמר: "ועדת הכספים צריכה להורות לבתי החולים בצפון לא לקבל פצועים חדשים מסוריה עד שהכסף לא יעבור כנדרש. בנחמדות לא משיגים כלום בישראל – הממשלה עובדת רק תחת איומים. לא ייתכן שישלחו את בתי החולים לתזז בין המשרדים השונים כדי לקבל את הכסף, ההחלטה לטפל בפצועים מסוריה הגיעה ממשרד ראש הממשלה והם צריכים לקבוע ממי יעבור הכסף ומה התעריף הנכון לכיסוי הוצאות הטיפול. צריך לעצור העברות תקציביות עד שתתקבל החלטה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!