דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתה

מאוגדים / לא פתחו סמסטר: המרצים בעמק יזרעאל ובחולון בשביתה

"כל דרישתנו היא להשוות את תנאי העסקתנו לתנאי עמיתינו", אמרו בוועד מרצי הסגל הזוטר, המאוגד ב'כח לעובדים' | בזמן פעילות הסברה הותקף אחד המרצים במכון הטכנולוגי בחולון ע"י מאבטח ששכרה ההנהלה

המכון הטכנולוגי בחולון, ארכיון (צילום: Muhandes / ויקימדיה קומונס).
המכון הטכנולוגי בחולון, ארכיון (צילום: Muhandes / ויקימדיה קומונס).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מרצי הסגל הזוטר במכללה האקדמית עמק יזרעאל פתחו היום בשביתה ללא הגבלת זמן כחלק ממאבק לשיפור תנאיהם. במקביל, מזה שבוע שובתים מרצי הסגל הזוטר במכון הטכנולוגי בחולון. המרצים, המאוגדים בארגון "כח לעובדים", דורשים שיפור בתנאי עבודתם וטוענים כי הנהלות המכללות מעכבות את המשא ומתן עמם.

הבוקר (ראשון) דווח בגלי צה"ל כי מרצה במכון הטכנולוגי בחולון הותקף על ידי מאבטח, בזמן שדיבר עם סטודנטים על שביתה הנערכת במכללה – כך דווח הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל. על פי הדיווח, הנהלת המכון החליטה לשכור חברת אבטחה פרטית על מנת להרגיע את הרוחות במוסד, אך בעת סבב שעשו המרצים בכיתות הותקף אחד המרצים על ידי מאבטח. כתוצאה מהתקיפה פונה המאבטח לבית חולים עם כתף פרוקה. מהנהלת המכון נמסר בתגובה כי ארגון כח לעובדים הוא שהפעיל אלימות וכוח פיזי חריג נגד הסטודנטים והסגל במכללה (התגובה המלאה מובאת בסוף הכתבה).

"מעמד מכובס שמשמעותו ניצול"

שביתת סגל ההוראה הזוטר במכון הטכנולוגי בחולון החלה בראשון שעבר. המרצים, המאוגדים בארגון "כוח לעובדים" מוחים על תנאי העסקתם כמורים מן החוץ, ועל סירוב הנהלת המכון להשוות את תנאיהם לעמיתיהם במכללות המתוקצבות האחרות, בהן נחתם הסכם קיבוצי. הוועד דורש את שינוי מעמדם של עובדי סגל ההוראה הזוטר במכון מ'מורים מן החוץ' למעמד 'סגל עמית', אשר יבטיח למרצים הכרה בוותק וחישוב שכר, בהתאם לסולמות השכר של הות"ת, תוך שמירה על רצף תעסוקתי לכל אורך השנה. החל מיום ד' הצטרפה גם אגודת הסטודנטים לשביתה. "ציבור הולך וגדל של מורים מן החוץ – עתידה של האקדמיה בישראל – מואס במעמד המכובס הזה שמשמעו אחת – ניצול, ויוצא להיאבק", אומר יורי אמינוב רכז ענף ההשכלה הגבוהה בכוח לעובדים.

המכון הטכנולוגי בחולון. "לא ניתן יד לשכר נמוך ב-20% מהמכללות האחרות", אמרו בוועד (צילום: Muhandes / ויקימדיה קומונס).
המכון הטכנולוגי בחולון. "לא ניתן יד לשכר נמוך ב-20% מהמכללות האחרות", אמרו בוועד (צילום: Muhandes / ויקימדיה קומונס).

כמו כן, קובלים בוועד המרצים ב-HIT על דרישת ההנהלה להתחייבות מצד חברי הסגל הזוטר לשעות עבודה העולות על היקף השעות הנדרש ממרצים במכללות בהן נחתם הסכם קיבוצי. "אם נקבל את הצעות ההנהלה, הרי ששכר המרצים יהיה נמוך ב-20% משכר מקביליהם במכללה אקדמית ובשנקר. מובן כי לא ניתן לכך יד". סיכמו בוועד המרצים. במכון הטכנולוגי חולון, לומדים כ-3,700 סטודנטים,  במדעים, הנדסה וטכנולוגיה, ניהול טכנולוגיה עיצוב וטכנולוגיות למידה.

גם 300 מרצי הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל, המאוגדים אף הם בכוח לעובדים, פתחו היום (ראשון) בשביתה ללא מגבלת זמן. המרצים מוחים על תנאי העסקתם כמורים מן החוץ.  "הקמנו את וועד העובדים על מנת לתקן עוולות של שנים בתנאי ההעסקה ולאפשר את הגשמת השליחות של כולנו במחקר והוראה אקדמיים, תוך דרישת שוויון ושותפות בקידום האקדמיה" אומר עופר כרמל, מתרגל בחוג לתקשורת וחבר הנהגת הוועד, "נכון להיום מפוטרים המורים מן החוץ בסוף כל סמסטר: אקדמאים בשלבים שונים בהליך ההכשרה בתארים מתקדמים, מוצאים עצמם בלשכת אבטלה מדי קיץ ללא קשר לוותק או לאיכות ההוראה."

כרמל הוסיף כי היחס למרצים מן החוץ הוא כמו לנותן שירות ארעי, אבל הציפיות מהם מקבילות לאנשי סגל לכל דבר."באופנים אלה תנאי העבודה שלנו לא מעוגנים בשום הסכם קבוע ומנגד דורשים מאיתנו חשיבה תכנונית ארוכה, התמסרות וזמינות לסטודנטים, ונגישות לצרכי ההנהלה המשתנים – אך בלי הידיעה שבסמסטר הבא תהיה לנו עבודה, הדרה מתקציבי מחקר, ויחס הנהלתי מרוחק ומתנשא", מוסיף כרמל.

"המו"מ החל במאי 2015, ולדאבוננו הנהלת המכללה לא חסכה מאמצים בניסיון למסמס את המו"מ" מוסיפה ד"ר עדנה גורני שעומדת בראש ההתארגנות. "חרף בקשתנו להאיץ את קצב השיחות התעקשה ההנהלה למתוח את המו"מ בפערים של כחודש בין כל פגישה ופגישה. קצב איטי זה נמשך, פרט לתקופה קצרה של פגישות תכופות יותר, גם לאחר שהממונה המחוזית על יחסי עבודה קבעה מתווה מואץ לטובת התקדמות במשא ומתן וחתימה על הסכם קיבוצי. גם עתה בשלב מתקדם, כשלכאורה שני הצדדים מעוניינים להתקדם לקראת הסכם, העברנו טיוטה להנהלה וממתינים שלושה וחצי חודשים לקבל מהם טיוטת הסכם! זו אינה התנהלות בתום לב. אל מול כל אלה גילה הסגל הזוטר אורך רוח ושבת רק פעם אחת למשך שעתיים. מעתה תאלץ  הנהלת המכללה לעמוד בהתחייבויותיה ולהתקדם לקראת שינוי מהותי של תנאי ההעסקה במכללה". היא מוסיפה.

מאז תחילת שנת הלימודים האקדמיים  מצויים סגלי הוראה זוטרים בכמה מכללות הציבוריות (מכללות המתוקצבות ע"י המדינה) במאבק לשינוי מעמד המורים מן החוץ ל"סגל עמית" הזוכה למשכורת לאורך השנה ולהכרה בוותק. הוועד בעמק יזרעאל חובר לוועד המרצים במכון הטכנולוגי בחולון המצוי אף הוא בשביתה ללא מגבלת זמן. היעד אליו חותרים בשתי המכללות הוא הסכם קיבוצי זהה לזה שכבר נחתם במכללת שנקר ובמכללה האקדמית תל אביב יפו (המאוגדים אף הם בכוח לעובדים). "הובהר להנהלה מההתחלה כי כל רצוננו הוא להשוות את תנאי העסקתנו לעמיתים ועמיתות ממכללות המרכז. הוסכם כי  למעט סוגיות שנידונו והוסכמו בתחילת המו"מ , יתבסס ההסכם במכללת עמק יזרעאל על ההסכמים הקיימים. והנה, אנו מגלים כי בכוונת ההנהלה לסגת מהסכמות. נסיגה שתצמצם את מספר המורים מן החוץ שיעברו למעמד של עמית הוראה ותרוקן מתוכן את סעיפי הביטחון התעסוקתי".

תגובות

ממכללת עמק יזרעאל נמסר בתגובה: "ההנהלה מקיימת זה למעלה משנה מו"מ עם נציגות הסגל הזוטר, מתוך מטרה להגיע להסכם קיבוצי שבמסגרתו הושגו כבר הסכמות רבות וחלה התקדמות משמעותית. המכללה כגוף מתוקצב הכפוף לחוק יסודות התקציב, מיצתה את מרווח אפשרויותיה על פי הנחיות האוצר והות"ת. ועל כן המו"מ עבר לירושלים אך לצערנו הנציגות בחרה להכריז על סכסוך עבודה והשבתה בטרם נדונו מספר המחלוקות המצומצם במו"מ המשותף הצפוי להתקיים בימים הקרובים בירושלים.

עוד מסרו במכללה כי "הנהלת המכללה מצרה גם על כך שנציגות הסגל, לא נענתה לפניות הממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה והרווחה – מחוז צפון, להשהות את השביתה ולשוב לשולחן המו"מ עם האוצר, הות"ת והמכללה, מתוך כבוד ואחריות כלפי ציבור הסטודנטים שהם הנפגעים העיקריים."

בתגובה לשביתה נמסר מהמכון הטכנולוגי חולון: "הלימודים במכון טכנולוגי חולון מתקיימים השבוע, אולם בשל שביתה חד צדדית של סגל המרצים מן החוץ ייתכנו שיבושים חלקיים. אנו מצרים על ההחלטה של סגל המורים מן החוץ להכריז על שביתה חד צדדית במטרה להפעיל לחץ על הנהלת המכון בעיצומו של משא ומתן, ובכך למעשה לקחת את ציבור הסטודנטים כבני ערובה, לפגוע בלימודיהם ובפעילות המכון.

המכון מקיים מזה מספר חודשים משא ומתן ענייני, מקיף ורציף, עם סגל המורים מן החוץ. בשבוע האחרון במסגרת פגישה עם נשיא המכון הונחה בפניהם הצעה מכובדת המגבירה את הביטחון התעסוקתי, תוך שמירה על הרמה האקדמית ועל אחריות תקציבית. למרות זאת, החליט הארגון היציג של המורים מן החוץ שלא לקבל את ההצעה ולפתוח בשביתה חד צדדית. אנו קוראים לארגון המייצג את סגל המורים מן החוץ להשהות את הצעדים הארגוניים ולהמשיך ולנהל מו"מ עם ההנהלה במטרה להגיע להבנות והסכמות."

בתגובה לטענות על אלימות שדווחו בגלי צה"ל, נמסר מהמכון כי "בשבוע האחרון הפעיל ארגון 'כח לעובדים' אלימות וכוח פיזי חריג כנגד רוב מוחלט של המרצים והסטודנטים המתנגדים לפעולותיו. הבאת המאבטחים נעשתה לבקשתם המפורשת של סגל המרצים והסטודנטים. קריאותיו התאטרליות של המורה המבקש שיצלמו אותו רק מוכיחות שזו עוד פרובוקציה ותו לא. הלימודים מתקיימים כמעט כסדרם חרף השביתה, חובת המכון להגן על סגל המרצים והסטודנטים מפני שימוש באלימות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!