דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העסקה ישירה / לא רק במגזר הציבורי: 20 עובדי קבלן ב"פרי גליל" ייקלטו להעסקה ישירה

אחרי הסכם ההסתדרות והאוצר לקליטת עובדי הקבלן במגזר הציבורי, נראים ניצני שינוי גם במגזר הפרטי | ניסנקורן: צו ההרחבה בענף הניקיון והשמירה הפך את ההעסקה הקבלנית ללא-כדאית למעסיקים

עובדות במפעל פרי גליל בחצור הגלילית (צילום ארכיון: דבר)
עובדות במפעל פרי גליל בחצור הגלילית (צילום ארכיון: דבר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

גם במגזר הפרטי עוברים להעסקה ישירה: עשרים עובדי אבטחה וניקיון במפעל "ויטה פרי גליל" בחצור, שהועסקו דרך חברת קבלן, ייקלטו השבוע להעסקה ישירה. בביקור של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אתמול (ראשון) במפעל, עידכן מנכ"ל ויטה פרי גליל אושיק אפרים את ניסנקורן כי ביום שלישי הקרוב יקלטו השומרים ועובדי הניקיון כעובדים מן המניין במפעל.

מוטי חזיזה, יו"ר ועד העובדים של פרי גליל, הסביר שהמהלך כדאי עבור העובדים והמפעל כאחד. "עד עכשיו המפעל שילם לקבלן הרבה יותר על כל שעת עבודה, והעובד היה מקבל 28.5 שקל", אמר חזיזה, "עכשיו המפעל ישלם ישירות לעובד. העובדים שיקלטו יהיו זהים בזכויות שלהם כמו שאר עובדי המפעל. הם יקבלו ארוחות, ישתתפו באירועים, יקבלו ימי הבראה וחופשה. בנוסף על הכל השכר שלהם גם יעלה קצת, ל-29 שקלים. המפעל יחסוך והעובדים ירוויחו. ביום שלישי הקרוב אנחנו צפויים לסגור הסכם שכר חדש לכל עובדי המפעל. העובדים שייקלטו יהיו חלק ממנו".

בנוסף מסביר חזיזה גם על הערך המוסף שיש להחלטה – חיזוק הסולידריות בין עובדי המפעל. "מבחינתי זו הייתה תחושה לא נוחה שיש עובדים במפעל שלא שווים לעובדים אחרים. שיש מי שמגיע לאירועים ומי שלא, מי שנכנס לחדר האוכל ומי שלא. מעבר לכל הנושא של תנאים, יש פה עניין של סולידריות ושותפות גורל. הקליטה של עובדי השמירה והנקיון מחזקת את כלל העובדים ומחזקת את המפעל".

גם מבחינת המנכ"ל אושיק אפרים אפרים מדובר בצעד כדאי. אמנם הוא יצטרך לקחת אחריות על העובדים ולנהל אותם (מנהל מחלקת ניקיון כבר מונה ונערך לקליטת העובדים), אך מהצד השני הוא יחסוך את הקופון שגוזרות חברות הקבלן על גב העובדים. מבחינתו הפיכת הניקיון והשמירה לפעולות אורגניות המבוצעות במפעל, במקום שירותים הנרכשים במיקור חוץ, תאפשר שיפור בניהול הפעולות הללו במפעל. בשורה התחתונה הוא אומר כי ההחלטה על קליטת העובדים היא רווחית מבחינתו.

אבי ניסנקורן ומוטי חזיזה יו"ר ועד העובדים פרי גליל (צילום: דבר ראשון).
אבי ניסנקורן ומוטי חזיזה יו"ר ועד העובדים פרי גליל (צילום: דבר ראשון).

ההסכם שהפך את ההעסקה הקבלנית ללא-כדאית למעסיק

אחד מהמאבקים המרכזיים שמנהלת ההסתדרות בשנים האחרונות הוא על צמצום ההעסקה הקבלנית בישראל. במסגרת הסכם שחתם ניסנקורן עם שר האוצר משה כחלון ביוני 2015 החלה קליטה מדורגת של כ-15,000 עובדי קבלן במגזר הציבורי להעסקה ישירה. עד כה נקלטו מעל 3,000 עובדים, רובם עובדי המשק בבתי החולים, מורי קבלן ועובדים ברשויות המקומיות.

כעת מגיע התהליך הזה גם למגזר הפרטי. יותר ויותר חברות מצטרפות למגמת ההעסקה הישירה. בביקורו בחצור הסביר ניסנקורן מדוע התופעה בה חברות פרטיות קולטות את עובדי הקבלן להעסקה ישירה צפויה להתרחב לדעתו. בספטמבר חתמה ההסתדרות על הסכם מול  הארגון הארצי של מפעלי השמירה והאבטחה בישראל שקבע שכר מינימום של 28.5 שקלים שבסוף 2017 יתעדכן ל 30  שקלים בשעה למאבטחים. בדצמבר חתם שר העבודה והרווחה, חיים כץ (ליכוד) על צו הרחבה להסכם. ובראשון לינואר 2017 בוצעה הפעימה הראשונה. ההחלטה לקבוע שכר מינימום נפרד וקצת גבוה יותר לעובדי השמירה נועדה לצמצם את הכדאיות של העסקת השומרים דרך חברות קבלן. המעסיקים, כמו אפרים, עושים את החשבון.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!