דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ייבוא

כלכלה וחברה / מדוע אישר האוצר ייבוא של 60,000 טון ירקות - כשאין מחסור במשק?

אין מחסור והמחירים ירדו - אך באוצר החליטו לאשר ייבוא של עשרות אלפי טון מלפפונים, עגבניות פטרוזליה וירקות נוספים | מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות אמר על ההחלטה: "במצב הנוכחי, אין שום צורך להוריד מכסים או לייבא"

עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

תוכנית החשיפה של המשק הישראלי לתוצרת מיובאת נמשכת. אתמול (שני) חתם שר האוצר כחלון על צווים ליבוא סחורה חקלאית פטורה ממכס, בהיקף של 60,000 טון. בין המוצרים שייובאו ללא מכס: עגבניות, מלפפונים, פלפלים, חסה, סלרי ופטרוזיליה. באוצר מנמקים את החתימה על הצווים ברצון להוריד את מחירי התוצרת החקלאית לקראת הפסח. המגזר החקלאי, שהופתע לשמוע על ההחלטה מהתקשורת, זועם.

אמש, פרסם משרד האוצר כי שר האוצר כחלון חתם על צווים לייבוא 60,000 טון תוצרת חקלאית ללא מכס, מתוכה 40,000 טון מיועדים להגיע לקראת החגים. הצו נתחם על אף שאין מחסור של ירקות תוצרת הארץ, ומחיריהם הסיטונאיים נמצאים בשפל זו תקופה ארוכה.

הפגנת החקלאים כנגד צעדי הממשלה בירושלים, 19 דצמבר 2016 (צילום: יח"צ).
הפגנת החקלאים כנגד צעדי הממשלה בירושלים, 19 דצמבר 2016 (צילום: יח"צ).

במשרד האוצר טוענים כי מדיניות הורדת המכסים, היא זו שהובילה להורדת מחירים בשנה האחרונה, "מחירי העגבניות בחגי תשרי 2016 היו נמוכים ב-30% מאלו שנרשמו בשנת 2015. המלפפונים ירדו ב-18% בשנת 2016 לעומת מחירם שנה קודם לכן".

הפופוליזם של האוצר

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הגיב להחלטת האוצר ואמר "שר האוצר ניצל פעם נוספת את סמכותו הבלעדית להורות על הורדת מכסים וייבוא של עשרות אלפי טונות של ירקות ופירות, ללא תיאום מוקדם עם משרד החקלאות ונציגי החקלאים. שוב מגיעים החגים, ואיתם הפופוליזם של האוצר על הורדת מכסים לא מבוקרת. צר לי שלמרות שמחקר שנערך לבקשתי על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת מצא כי הורדת המכסים בחג הפסח הקודם התגלגלה בעיקר לכיסם של היבואנים והמשווקים ולא לצרכנים, ושימשה אותם בעיקר בתקופה שאחרי תום החג, בוחר גם הפעם שר האוצר, לחתום על הורדת מכסים בלתי מבוקרת וללא קשר לצרכים בשווקים שלא סובלים ממחסור קשה בפסח". עוד הוסיף ברושי ואמר "הגיע הזמן להפסיק עם השקר הזה, ולטפל ברשתות השיווק שהן האשמות בפערי התיווך שגורמים ליוקר המחיה של הצרכנים. על פי הממצאים מהעבר יש להגביר את הפיקוח והבקרה בנוגע להחלטות שמתקבלות על מועד וכמות הייבוא שנעשה בכל פעם ולהגביר את הבקרה על כך שלא מכניסים לישראל סחורה פגומה ונגועה במחלות, שגם תפגע קשות בחקלאות המקומית וגם תסכן את בריאות הציבור".

משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

ראשי המגזר החקלאי זועמים על ההחלטה שנעשתה ללא תאום איתם ובניגוד לסיכומים הקיימים. בסיבוב הקודם כשרצו לייבא תוצרת חקלאית, מגדלי הירקות הגיעו לסיכום מול משרד האוצר בו התחייבו על מחיר גג לירקות ומנעו את הצורך בייבוא. מבחינתם, ההכרזה על הורדת המכסים מבלי להידבר איתם, מעידה על כך שהמטרה היא לא הורדת יוקר המחיה, אלא פתיחת המשק לייבוא, צעד שיוביל לחיסול החקלאות הישראלית.

כשרצו באוצר להוריד את המכסים על שמן זית, דבש דגים ובשר קיימו הליך של שימוע ציבורי, ומשא ומתן עם החקלאים שבסופו פיצו את החקלאים על הפגיעה בהם. הפעם במשרד האוצר הלכו צעד אחד קדימה, וויתרו על השימוע ועל המשא ומתן מול החקלאים. המגמה של כחלון ובכירי האוצר היא ברורה. מבחינתם המשק הישראלי צריך להתבסס על יבוא. גם אם בטווח הארוך החקלאות הישראלית תחוסל ובהעדר יצרנים מקומיים התוצרת המיובאת תתייקר.

יו"ר התאחדות החקלאים, מאיר צור, הופתע לשמוע על ההחלטה מהעיתונאים ואמר "שוב פוגעים בחקלאים, מבלי שתצא שום תועלת לצרכנים. חבל שהאוצר בוחר במדיניות של חיסול החקלאות במקום חיזוקה. במדיניות הזו של יבוא לא תהיה חקלאות ישראלית. התוצאה תהיה שבעתיד פירוק וירקות יהיו לעשירים בלבד".

חקלאים מפגינים בכביש 90. צילום: דוברות המאבק
חקלאים מפגינים בכביש 90. צילום: דוברות המאבק

"החליטו לאשר יבוא ללא קשר לתנאי השוק"

ההחלטה לייבא כמות גדולה כל כך של ירקות, כשאין תנאים בשוק הדורשים זאת, מעידה על כך שמטרת מכסות היבוא היא לא רק הורדת יוקר המחיה. בחודש ממוצע נצרכים בישראל 18,000 טון עגבניות, 7,000 טון מלפפונים ואלפי טון בודדים של פטרוזיליה, חסה וסלרי. כך למעשה כמות של 60,000 טון מהירקות הללו, אינה מהווה תוספת משלימה, אלא יכולה להחליף לחלוטין את כל הצריכה של חודשיים שלמים. מקורות במגזר החקלאי מסרו גם כי ייבוא של פטרוזיליה וחסה הוא בכלל לא כדאי בגלל מחירם הנמוך וחיי המדף הקצרים שלהם. פלפלים יהיה קשה לייבא במחיר נמוך מאחר והם במחסור באירופה. כך שמרבית המכסות יתנקזו לעגבניות ולמלפפונים.

מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות אמר על ההחלטה: "אנחנו רואים בחומרה את ההתנהלות הזו ומתנגדים להתנהלות המופקרת של משרד החקלאות ומשרד האוצר. החליטו לאשר יבוא ללא קשר לתנאי השוק. לא התנו את הייבוא במחסור או בעליית מחירים של התוצרת המקומית. במצב הנוכחי, אין שום צורך להוריד מכסים או לייבא. יש פה חקלאים ישראלים שמגדלים כל השנה ומתפרנסים כל השנה. לא יכול להיות שבזמן שאין מחיר מופרז ייתנו ליבואנים פה לעשות כסף מהעניין. הצרכן לא יהנה מזה ורשתות השיווק יחזיקו את החקלאים בגרון. לא יקחו מאיתנו את התוצרת ויאיימו עלינו בייבוא". עוד אמר יפרח "בסיבוב הקודם לקראת החגים פנו אלינו, דיברו על הצורך להוזיל מחירים לצרכן ואיימו בייבוא. ישבו מולם והגענו להסכמות על מחירים זולים למספר מוצרים כך שהצרכן יוכל לעמוד בהם והחקלאי יוכל להתפרנס. ההחלטה לא להידבר איתנו מעידה על כך שזה סתם צעד פופוליסטי. לא מעניין אותם יוקר המחיה. מעניין אותם הכותרות. את זה עושים על חשבון החקלאים בערבה, בעמק הירדן, בפריפריה".

יפרח, מעבר להיותו מזכיר הארגון הוא גם מגדל עגבניות בעצמו. על ההשלכות של הייבוא על החקלאים הוא רואה מקרוב. "את העגבניות שיגיעו לצרכן בפסח אנחנו כבר שתלנו. מה נעשה עם התוצרת עכשיו? אם היו אומרים לנו מראש שהולכים לייבא היינו יודעים לא לגדל. היינו מגדלים תוצרת אחרת. לא היינו משקיעים בחממות כדי להפסיד את ההשקעה. וצריך להבין, את העגבניה מטורקיה אי אפשר לייבא בפחות מארבע שקל. זה רק מנוף לחץ שנתנו לחברות השיווק עלינו. מה האינטרס שלהם באוצר להרוס אותנו? לא יכול להיות שיורידו מכס על 60,000 טון. יציפו את המשק בחגים ואותנו החקלאים יפקירו בלי פיצוי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!