דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חברה ועבודה / עובדי 'קפה נואר' בתל אביב הקימו ועד אך ההנהלה טרם הגיבה למכתב היציגות

עובדי ועובדות המסעדה החליטו לחרוג מהכללים המקובלים בענף המסעדנות ולהקים ועד עובדים בהסתדרות. אוריאל לפידוס, חבר בוועד הפעולה ומלצר: "יש בעיה בענף. הרבה מהדברים מאוד אפורים, לא מוגדרים - כמו מה זה טיפ, למי הוא שייך ואיך מחלקים אותו"

קפה נואר (צילום: דבר ראשון)
קפה נואר (צילום: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מי מאיתנו לא עבד במלצרות? עבור רובנו היתה זו בין התחנות הראשונות בשוק העבודה. מדובר בעבודה צעירה, דינאמית, ופעמים רבות סיזיפית ותובענית, כסף נזיל והתפרנסות מטיפים שלא לגמרי ברור מעמדם מבחינת חוקי העבודה, וזכויות עובדים שפעמים רבות אינן נאכפות.

בשבוע שעבר חבורת צעירים, עובדי מסעדת קפה נואר בתל אביב, החליטו לפעול מחוץ לכללים המקובלים בענף ולהקים ועד עובדים לעובדי המסעדה. לאחר שצירפו להסתדרות למעלה ממחצית מעובדי המסעדה, נשלח להנהלת החברה מכתב יציגות כבר ביום רביעי בשבוע שעבר, אולם נכון לכתיבת שורות אלו, ההנהלה טרם הגיבה למכתב וטרם נקבעה פגישת היכרות עם ועד הפעולה.

"הדברים עלו מהצוות: מהמלצרים, המטבח, הבר. הבנו שהתלוש לא ברור לנו, שדברים הם לא כפי שהם צריכים להיות ואנחנו רוצים לסדר אותם" אמרה עדי טכורש (25) חברת ועד הפעולה העובדת במסעדה כמלצרית, "זה עלה מהעובדים כבר הרבה זמן. היו כל מיני סנקציות כלפינו. עשינו את הצעד לפנות להסתדרות כולנו ביחד. הבנו שאנחנו כוח מול זה". שינויים חד צדדיים שביצעה ההנהלה, והודיעה עליהם בהודעות SMS לעובדים, היו בין הגורמים שהובילו ליוזמת ההתארגנות.

"מה שנואר מציעה מבחינת התנאים הסוציאליים – ככה זה מתנהל בעיר, אין כאן משהו מיוחד לא לטובה ולא לרעה. זה איך שהדברים מתנהלים" הסבירה טכורש. אוריאל לפידוס (25), מלצר וחבר ועד פעולה אף הוא הוסיף,  "אנחנו לא באים בטענה כלפי המסעדה, אני לא אומר 'אתם לא בסדר ובכל שאר המקומות כן'. אנחנו אומרים שיש בעיה בענף. הרבה מהדברים מאוד אפורים, לא מוגדרים – כמו מה זה טיפ, למי הוא שייך ואיך מחלקים אותו".

"אנחנו עובדים פה, ואוהבים לעבוד פה ורוצים פשוט להסדיר את מה שמגיע לנו במסגרת החוק. לא יותר מזה מזה, לא רוצים את כל הצלחת. להגיע במשא ומתן להסכמים יחד עם המסעדה, להתפשר. הרי ברגע שעובדים במקום העבודה מרוצים זה מקדם אותו" אמר לפידוס. "הרי אם לא היה אכפת לנו היינו הולכים לעבוד במסעדה אחרת, הרי יש אלף מסעדות בתל אביב" הסבירה טכורש, "הדרישה מאיתנו היא מאוד גבוהה. רמת הידע והמקצועיות שדורשים מאיתנו. זו לא עבודה זמנית כמו בפיצריה, זו עבודה שאתה מתחייב אליה. אנחנו כמו משפחה, אוהבים ומעריכים את המקום, את האווירה". "אבל הוא מעניק את זה גם בגלל העובדים שלו, כי הם אלה שמחזיקים את המסעדה בסופו של דבר" הבהיר לפידוס וציין כי מדובר במקום שהם עצמם נוהגים לצאת אליו על מנת לסעוד ולבלות.

את ההתאגדות עשו העובדים באמצעות ובליווי הסתדרות הנוער העובד והלומד, האיגוד המקצועי לנוער ולצעירים אשר בשנים האחרונות פעל לארגן רשתות מזון מהיר ואולמות אירועים שבחלקם אף נחתמו כבר הסכמים קיבוציים. אולם ככל שעובדי קפה נואר יגיעו לחתימה על הסכם קיבוצי במסעדה – יהא זה הסכם קיבוצי חלוצי בענף המסעדנות.

אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד סיפר על ההתארגנות: "שמחנו לפגוש עובדים שמקום העבודה חשוב להם והם מעוניינים לשמור עליו ולהסדיר את תנאי העבודה בו. בענף המסעדות יש הרבה מה להסדיר וניתן להגיע לפתרונות מוסכמים לרווחת המסעדה, בעליה ועובדיה. אנחנו מבחינתנו נהיה גב לעובדים ככל שיידרש ומצפים מההנהלה לגלות פתיחות לעובדים המסורים אשר מהווים את הלב של מקום העבודה."

"עד עכשיו טרם קיבלנו תשובה למכתב היציגות" אמר לפידוס, "אנחנו יודעים שלוקח זמן לעכל, אבל הגיע הזמן לבוא ולדבר איתנו, בואו תדברו איתנו".

הנהלת מסעדת "קפה נואר" בחרה שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!