דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עופרה

צומת עמונה / פינוי הבתים שנבנו שלא כחוק בעופרה, עבר בשקט יחסי

בגג הבית האחרון עדיין מתבצרים צעירים, אך הפינוי עצמו הסתיים והבתים אמורים לההרס במהלך היום | 1,500 השוטרות והשוטרים שפעלו אתמול, הצליחו בשיתוף פעולה עם הנהגת הישוב, לצמצם פציעות ועימותים | 11 שוטרים נפצעו קל | מספר מפגינים נעצרו

נערים מתבצרים על גג אחד הבתים בעפרה (צילום: דוברות המשטרה).
נערים מתבצרים על גג אחד הבתים בעפרה (צילום: דוברות המשטרה).
שי ניר

מבצע לפינוי תשעת הבתים בעפרה הסתיים בשקט וברוגע יחסי, אתמול (שלישי) בשעות הערב, כאשר על גג אחד המבנים נשארו מפגינים בודדים שסרבו להתפנות. כ-1,500 שוטרות ושוטרים השתתפו במבצע הפינוי, אשר כמו בפינוי עמונה, הגיעו ללא נשק וקסדות, במטרה לשדר אווירה לא תוקפנית מדי למתיישבים. כוחות משטרה נשארו לשמור על המבנים, ובמהלך היום האחריות על המבנים תמסר לאנשי משרד הביטחון, להשלמת המבצע בפינוי רכוש משפחות המפונים שנותר, ולאחר מכן הליך הריסת המבנים.

הפינוי בעפרה (צילום: דבר ראשון).
הפינוי בעפרה (צילום: דבר ראשון).

בלילה עוד התבצרו כעשרה צעירים, אשר לדברי המשטרה, יתפנו לבד. לעת ערב, נעשה שימוש ברחפן על מנת להעביר שק שינה וככל הנראה מזון, לנערים שהתבצרו על גג הבית האחרון שעוד לא פונה. מפעיל הרחפן נעצר על הכשלת שוטר והפרעה לשוטר למילוי תפקידו וגם על איסור הפעלת רחפן בשטח בנוי, ונלקח לחקירה.

איתי בלומנטל, כתב YNET, העלה לחשבון הטוויטר שלו ווידאו בו נראה הרחפן אמש בעופרה

מדוברות משטרת ישראל נמסר כי 11 שוטרים נפצעו במהלך הפינוי אתמול, מתוכם 5 פונו לבתי חולים וכולם שוחררו. עוד דווח כי 2 אזרחים נעצרו במהלך הפינוי על הפרת סדר ציבורי ותקיפת שוטר. הקטין מבינהם שוחרר בתנאים מגבילים, והבגיר למעצר בית. במהלך הפינוי הורחקו מעפרה, באמצעות אוטובוסים, כמאתיים בני נוער וצעירים, אשר פוזרו במקומות מרכזיים בהם יש תחבורה ציבורית. סה"כ השתתפו במבצע כ-1,500 שוטרות ושוטרים. מדוברות מטה בנימין נמסר כי 18 אזרחים נפצעו ושניים מתוכם פונו לבתי חולים במצב קל.

הרב דרוקמן בשיחה עם בני הנוער בעפרה. (צילום: דוברות מרכז יב"ע)
הרב דרוקמן בשיחה עם בני הנוער בעפרה. (צילום: דוברות מרכז יב"ע)

ניתן לסכם כי מבצע הפינוי בעפרה עבר בשקט יחסי, תוך מאמץ משותף למשטרת ישראל והנהגת הישוב עפרה, להכיל את המתחים השונים בהם היו מצויים המפגינים, ולאפשר מחאה שכללה לעיתים התפרצות יצרים. המשטרה מצידה, הפגינה איפוק והכלה, והנהגת הישוב הייתה מעורבת בצורה אקטיבית בהרגעת הרוחות הסוערות. מרבית המתבצרים בבתים יצאו בעצמם, ומיעוטם התנגדו פסיבית לפינוי, כשכוחות המשטרה סחבו אותם כלאחר כבוד מחוץ למבנים.

במהלך הפינוי שוטר מג"ב ותיק ממרחב חוף אמר ל'דבר ראשון' כי קשה לו שהמשטרה לא עוסקת בלעצור את המתפרעים וכי "זה מקשה על העבודה", אך הודה כי העוצמה של המשטרה נמדדת ביכולת ההכלה שלה, ולא בהפגנת עוצמה באמצעות "שרירים" מול אותם מפגינים שבחנו את סבלנותה.

הפינוי בעפרה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
הפינוי בעפרה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).

התנהלותה "הרגועה" של המשטרה בולטת על רקע הביקורת הציבורית הקשה על התנהלותה בפינוי הבתים באום אל חיראן, בחודש ינואר, שהביאו להריגתו של האזרח יעקוב אבו אלקיעאן ובתוך כך לדריסת השוטר רס"מ ארז (עמדי) לוי ז"ל. כבר בעת פינוי המאחז הלא חוקי עמונה שהצפי לאלימות בו הייתה גבוהה, הגיעה המשטרה באופן מכיל ופחות "קרבי".

7 מתוך המשפחות המפונות מצאו לעצמן סידורי מגורים שונים כבר לפני שבועיים והתפנו בעצמן. שתי משפחות שנשארו עד אתמול לא הספיקו לדאוג לעצמן לסידור, וכרגע צפויות להסתמך על הפתרונות הזמניים אותם וועד הישוב בעפרה יציע בדומה לקליטת מפוני עמונה עד שימצא הסדר עבורן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!