דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

אימת האמוניה / בית המשפט המחוזי: יש לרוקן את מיכל האמוניה תוך חודש מהיום

בית המשפט קיבל את עמדת עיריית חיפה - וקבע כי על 'חיפה כימיקלים' לרוקן את מיכל האמוניה עד ל-1.4 | "על כף אחת של המאזניים מונחים חייהם ובריאותם של לפחות מאות ואלפי אזרחים, אנשים, נשים וטף, בעוד שעל הכף האחרת מונחים אינטרסים כלכליים"

הפגנה למען סגירת מיכל האמוניה ביוזמת עיריית חיפה מול בית המשפט המחוזי (צילום: דבר ראשון).
הפגנה למען סגירת מיכל האמוניה ביוזמת עיריית חיפה מול בית המשפט המחוזי (צילום: דבר ראשון).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שופטת בית המשפט המחוזי תמר שרון נתנאל, קבעה אתמול (רביעי), כי יש לרוקן את מיכל האמוניה במהירות האפשרית ולסיים את ההליך עד ה-1.4. השופטת דחתה את הערעור של חברת 'חיפה כימיקלים' על הפסיקה המקורית בנושא. בכך, קיצר בית המשפט את המשך הזמן למציאת חלופות למיכל מה-1 ביוני ל-1 באפריל. 'חיפה כימיקלים': "לומדים את החלטת בית המשפט".

בפסק דין מפורט ציינה השופטת את טענות שני הצדדים ואת נימוקי הדחיה של הערעור. 'חיפה כימיקלים' ניסתה להיתלות בהליך מקביל בבית המשפט העליון ונדחתה בנימוק שהוא מנהלי, ואילו ההליך הנוכחי הוא הליך פלילי המנומק כסכנה לציבור ולא בעבירה על חוקי התכנון והבניה. השופטת דחתה את נימוק עיתוי העתירה, והסבירה כי היא מקבלת את טענת העירייה שזו פעלה בזריזות, ברגע שהבינה את גודל הסיכון, בעזרת דו"ח קינן. כבר לפני שנים 'המשרד להגנת הסביבה' הודיע כי יאפשר למיכל לפעול עד ה1/3/2017 או עד הקמת מפעל אמוניה בנגב, למוקדם מביניהם, בעוד החברה לא נערכה לכך, אף שהכירה כמובן את תאריך היעד הנ"ל.

מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: דוברות עיריית חיפה)
מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: דוברות עיריית חיפה)

השופטת ציינה בפסק הדין כי, "נוכח הסיכון הנשקף מהמיכל, בשל היותו ממוקם בקרבה רבה לאוכלוסייה המונה כחצי מליון איש, אליו מצטרף הסיכון הנובע מאניית האמוניה, בנושא של מציאת חלופה, מונח מזה כעשר שנים, על שולחן הממשלה ועל שולחנם של כל הנוגעים בדבר."

המיכל מסוכן, לא נבדק כראוי, המפעל אינו חיוני, וחיי אדם חשובים יותר

נראה כי אט אט, כל הטענות בהן השתמשה 'חיפה כימיקלים' במשך השנים, מאבדות את תוקפן. בהתייחס לטענת 'חיפה כימיקלים', שדו"ח קינן אינו ערוך כחוות דעת לפי פקודת הראיות, מציינת השופטת  כי גם הדו"חות שהגישה 'חיפה כימיקלים' בעצמה נטען כי הסיכון מהמיכל "הוא בעל הסתברות שאיננה זניחה" וכי הסכנה מאירוע בו תדלוף כמות משמעותי של אמוניה במגוון תרחישים, "היא הסתברות ממשית שלא ניתן להתעלם ממנה".

לאחר מכן קובעת השופטת כי גם על פי ההערכות המקלות ביותר של 'חיפה כימיקלים', אירוע בו עשרות נהרגים וכ-1,000 נפגעים  בעקבות דליפה, הוא אסון לאומי שיש למונעו, גם אם הסבירות להתרחשותו היא נמוכה. השופטת הבהירה כי "בעובדה שעד היום לא קרה דבר, אין כדי לומר שמחר לא יקרה; אנו מצויים באיזור טקטוני רגיש; המיכל התיישן עם השנים ולא נבדק כראוי; האיומים הבטחוניים לא פחתו ואין להוציא מכלל אפשרות חבלה במיכל ובעיקר באנייה או תאונה ימית".

השופטת קיבלה את טענת העירייה, כי הבדיקה החיצונית שבוצעה למיכל בשנת 2015 איננה מספיקה וכי 'חיפה כימיקלים' לא הגישה שום דו"ח על בדיקה פנימית שנעשתה כביכול, לכן אין לדעת בודאות האם הפתחתו סדקים מסוכנים בפנים המיכל.

מיכל האמוניה (צילום: דבר ראשון).
מיכל האמוניה (צילום: דבר ראשון).

לגבי טענת 'התאחדות התעשיינים', בדבר פגיעה נרחבת בתעשיה, קבעה השופטת כי: "הפסקת העיסוק תביא לפגיעה כלכלית במערכת וייתכן שאף בעובדיה ונראה שתיגרם גם פגיעה במפעלי תעשייה שונים, אולם לא שוכנעתי שהפגיעה תהא בהיקף לו טוענת ההתאחדות", וכן "עוד חשוב לומר, כי התברר שקיימות חלופות ליבוא אמוניה באנייה ולאחסונה במיכל". השופטת קיבלה את דעתו של פרופסור אהוד קינן בדיון, אשר טען כי בכל המפעלים הזקוקים לאמוניה לשם ייצור, מצויים מיכלים תפעוליים, אשר ניתן למלאם כעת מהאמוניה שבמיכל שבמפרץ חיפה, ובכך להאריך את פרק הזמן בו יסתגל המשק למציאת חלופות יבוא או ייצור אחרות.

קביעה משמעותית בדיון עצמו, שאוזכרה גם בפסק הדין, היא שלמרות ש'חיפה כימיקלים' היא זו שביקשה לצרף את היועץ המשפטי לממשלה לדיון בערעור, הרי שנציג היועץ לא גיבה את עמדתה והודיע באופן חד משמעי כי "אף משרד ממשלתי לא טען לקיומו של אינטרס ציבורי שגובר על האינטרס של סיום פעולתו של המיכל". בסיכום כתבה השופטת: "על כף אחת של המאזניים מונחים חייהם ובריאותם של לפחות מאות ואלפי אזרחים, אנשים, נשים וטף, בעוד שעל הכף האחרת מונחים אינטרסים כלכליים. ההסתברות הממשית להתרחשות אירוע אמוניה, העלול, בסבירות של ממש, לגרום לפגיעה חמורה במאות ואלפי אזרחים, בחייהם ובבריאותם, גוברת על כל אינטרס עסקי". השופטת קבעה כי על הממשלה לעשות ככל שיידרש כדי לסייע בכל דרך אפשרית לסייע לצרכני האמוניה למצוא חלופה, וייתכן שבכך פתחה את הדלת לתביעת סעד כספי, שאף חיפה כימיקלים עשויה להיות זכאית לו.

לקריאת פסק הדין המלא 

בעיריית חיפה בירכו על ההחלטה ההיסטורית לדבריהם, "היסטוריה בחיפה. בתום מאבק משפטי עיקש ונחרץ קיבל בית המשפט המחוזי את דרישת עיריית חיפה והורה על סגירת מיכל האמוניה וריקונו המלא והמוחלט."

סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז (הליכוד) על החלטת בית המשפט לעניין חיפה כימיקלים: ״בית המשפט קבע באופן חד וברור שביטחונם של תושבי חיפה והקריות קודמים לאינטרסים הכלכליים. אנו נדאג שהצו יאכף ותושבי חיפה והקריות יוכלו לחיות בבטחון״.

ד״ר רויטל גולדשמיד, מהוועד המנהל של 'סביבתית', מרכז המחקר לתלונות סביבה של הציבור בחיפה: ״בשבוע האחרון ראינו את גלגלי הצדק הבטחוני-סביבתי בפעולה: קונצנזוס נרחב בין מקבלי ההחלטות בכנסת, בית המשפט והגנת הסביבה הבינו כי אסור לשחק בחיי אדם. אנו מברכים על החלטת בית המשפט היום לרוקן את המיכל האמוניה עד ה-1/4/17, ומצפים מהמשק להתארגן בהתאם על חלופות לשימושי האמוניה. אנו רואים בכך סנונית ראשונה בהסכמה הלאומית למיגור התעשייה המזהמת ממטרופולין חיפה.״

מחברת חיפה כימיקלים משפט נמסרו חמש מילים בלבד: "לומדים את החלטת בית המשפט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!