דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צומת עמונה

צומת עמונה / מפוני עמונה מחריפים את המאבק להקמת יישוב חדש עבורם

מטה המאבק קיים הבוקר (ה') מסיבת עיתונאים, בה הודיע על פתיחה בשביתת רעב מול בית ראש הממשלה | המתיישבים דורשים מהממשלה לקיים את חלקה בהסכם ולבנות עבורם יישוב חלופי | תמר נזרי, ממפוני עמונה: "עד עכשיו מאהל המחאה לא העיר את אף אחד"

מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

מפוני עמונה מחריפים את המאבק לבניית מגורים חלופיים עבורם. הבוקר (חמישי) פתח מטה המאבק בשביתת רעב מול מעון ראש הממשלה בירושלים. במסיבת העיתונאים שכינסו היום, קרא ראש מטה המאבק אביחי בוארון לראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד בהתחייבות שלו לתושבי עמונה כי יבנה עבורם יישוב חדש. "הרסתם – עכשיו תבנו. התחייבתם – עכשיו תקיימו", אמר בוארון.

פינוי עמונה (צילום: מרים אלסטר \ פלאש90)
פינוי עמונה (צילום: מרים אלסטר \ פלאש90)

ארבעה שבועות חלפו מאז פינוי והריסת המאחז הלא חוקי עמונה, והפתרון עבור תושביו לא נראה באופק. זאת חרף התחייבות נתניהו, במסגרת ההסכם שנחתם ערב הפינוי, עם ראשי הישוב. "ראש הממשלה והדרג המדיני לא מקדמים הקמת ישוב חדש עבור עקורי עמונה", אמר בוארון, והוסיף כי על אף הייעוץ המשפטי, שקבע שיש ביכולתם לתבוע את המדינה על אי-מילוי חלקה בהסכם, בחרו במטה המאבק שלא ללכת לערכאות משפטיות וכי הם מצפים שהעניין ייפתר בהחלטת ממשלה. לטענת בוארון, שביתת הרעב תימשך עד שתתקבל החלטת ממשלה בנושא.

בהסכם, עליו חתומים מנכ"ל משרד רה"מ אלי גונר, ראש לשכת רה"מ יואב הורוביץ וחשב משרד רה"מ אלי ביתן, נכתב כי העבודות לבניית היישוב החדש בשטח ומתן סמל יישוב יתקיימו עד לסוף חודש מרץ הזה.

מאהל מתיישבי עמונה (צילום: דבר ראשון).
מאהל מתיישבי עמונה (צילום: דבר ראשון).

בוארון התייחס גם לפינוי והריסת תשעת הבתים בעפרה והאשים את נתניהו כי הוא לא מונע הריסות ישובים בשטחי יהודה ושומרון. "אמש פונו ונהרסו בתי היישוב עפרה" אמר, "והדרג המדיני הזה, וראש הממשלה הזה, שהתחייב שמראות פינוי לא יחזרו במשמרת שלו, שוב ושוב נותן לזה לקרות. עמונה, עפרה, נתיב האבות, בית אל, מגרון, והחרב עוד נטויה. אנחנו אומרים היום – לא עוד".

ראש המועצה האזורית מטה בנימין, אבי רואה, שהשתתף אף הוא במסיבת העיתונאים, אמר כי "האחריות היא של ראש הממשלה, ושל ראש הממשלה בלבד". ביחס לעמדת הממשל האמריקני, לפיה כי יש להימנע מהמשך הבנייה בשטחים, אמר רואה כי "דרושות החלטות אמיצות, גם אם ישנם לחצים מבחוץ, צריך לעשות זאת כי אין דרך אחרת".

מאהל מתיישבי עמונה (צילום: דבר ראשון).
מאהל מתיישבי עמונה (צילום: דבר ראשון).

יו"ר מזכירות עמונה, אורי שאג, סיפר כי באחת מהפגישות בחודשים שלפני הפינוי עם אנשי ראש הממשלה, טענו אנשיו באזני נציגי הישוב, כי נתניהו בולם את הלחץ הבינלאומי בנושא ההתיישבות. לטענת שאג, ההסבר שניתן למתיישבים הוא שהממשל האמריקאי לא מאפשר לפעול עבורם, אך הובטח לה שיגיע שינוי אחרי כניסתו של דונלד טראמפ לתפקיד. "מה ההסבר היום? מתי תבנה?", שאל שאג, "אם אתה ממשלת ימין אז תתחיל לבנות."

"נשאר לנו היחד שלנו"

בשיחה עם דבר ראשון אמרה תמר ניזרי, ממפונות עמונה, כי שביתת הרעב היא החרפה של המאבק שהם מנהלים. "אנחנו עושים מעשה חדש בשביל להביא לתוצאות חדשות" סיפרה, "עד עכשיו מאהל המחאה לא העיר את אף אחד". לדבריה, השביתה תימשך עד שתתקבל החלטת ממשלה או "עד שיאשפזו אותנו".

תמר ניזרי במאהל המחאה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
תמר ניזרי במאהל המחאה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

ניזרי הוסיפה כי אין למפונים יכולת לדעת אם הממשלה תעמוד בהתחייבויותיה, עד שיהיו צעדים ממשים בשטח. "החלטת ממשלה היא צעד בדרך" אמרה, "אנחנו לא נדע עד שיהיו עבודות בשטח. בלי החלטת ממשלה הכלים לא יזוזו".

איך משמרים את הקהילה, לאור החוסר הוודאות בנוגע לעתיד? 
"להתאסף סביב מטרה עתידית ומשותפת יוצרים לנו את היחד. למצוא לכל משפחה פתרון, אנחנו יכולים אבל לא מעוניינים. אמנם הישוב נחרב, אך נשאר לנו היחד שלנו. אם לא יהיה יישוב, אז נתפוגג, והיחד שלנו לא יהיה. אנחנו שומרים כרגע על חברויות. עצם זה שאנחנו למעלה משלושים משפחות במדרשה זה מגבש. נהייתה לנו התנהלות כסוג של קיבוץ.

"כשהיינו בעמונה, לא היינו רואים כמעט  אף אחד, כל אחד בביתו, בעיקר בחורף הקר כמו עכשיו. עכשיו אנחנו מתכנסים שלוש פעמים ביום בחדר אוכל. זה גם לא פשוט הקיבוציות. אנחנו גם עושים ערבים של שיח ופעילויות לעבד את הקשיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!