דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל

הסכם קיבוצי / הסכם היסטורי: עובדי 'נמל מספנות ישראל' יהנו מתנאים משופרים

ארבע שנים מאז התאגדו בהסתדרות הכללית, הגיעו עובדי 'נמל מספנות ישראל' לתוצאות מרשימות בהסכם הקיבוצי - תוספת שכר של 16% לאורך השנים הקרובות, ותואר אקדמי לילדים המשולם כמעט רק ע"י החברה

נמל מספנות ישראל (צילום: אבי נגר, לבר ועד העובדים)
נמל מספנות ישראל (צילום: אבי נגר, לבר ועד העובדים)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר משא ומתן עדין ביותר שנמשך 4 שנים, הושג הסכם קיבוצי ב'נמל מספנות ישראל' אשר בחיפה. ההסכם כולל תוספות שכר גדולות, שיפור משמעותי בתנאי התעסוקה ומהווה הבעת אמון בהסתדרות העובדים הכללית.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל 'נמל מספנות ישראל' צביקה שכטרמן, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, יו"ר הדירקטוריון סמי קצב וראש ועד עובדי 'נמל מספנות ישראל' מוטי זינגר חתמו אמש (חמישי) על הסכם קיבוצי היסטורי ופורץ דרך שיחול על עשרות עובדי נמל מספנות ישראל למשך 4 השנים הקרובות.

זהו הסכם ראשון של ההסתדרות בנמל שהוקם כנמל פרטי, ושני לנמל אילת שהופרט, אשר שומר על ההסתדרות כארגון היציג של כלל הנמלים בישראל. העובדים התאגדו בקלות יחסית לפני 4 שנים, אך האתגר הגדול היה לנהל את המשא ומתן על ההסכם.

ההישגים

ההסכם כולל שורה ארוכה של שיפורים משמעותיים בתנאי שכרם והעסקתם של עשרות העובדים בנמל. בין ההישגים, בולטת תוספת שכר של 7.5% השנה, אשר תגדל בשלבים ל-16% בארבע השנים הקרובות, וזאת לצד מענק חד פעמי בגובה 6,000 שקלים. באופן ייחודי, מבטיח ההסכם כי במידה ויעמוד העובד במספר תנאים, תשתתף הנהלת הנמל בעלות 82% משכר הלימוד של ילדיו לצורך לימודי תואר אקדמי.

לפי ההסכם, העובדים ייהנו מהפרשות מוגדלות לקרנות הפנסיה, שיגיעו לכ-20.8%. לצד זאת, לכל עובד שישלים 12 חודשי עבודה, תיפתח קרן השתלמות אליה יופרשו 7.5% על חשבון המעסיק ו-2.5% על חשבון העובד. כמו כן, עובד שישלים שנת עבודה יבוטח בביטוח בריאות על חשבון המעסיק.

הסכם עובדי מספנות ישראל – בתמונה: אבי ניסנקורן, סמי קצב, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, חברי הוועד, נציגי ההנהלה ונציגי האיגוד המקצועי" (צילום: דוברות ההסתדרות)
הסכם עובדי מספנות ישראל – בתמונה: אבי ניסנקורן, סמי קצב, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, חברי הוועד, נציגי ההנהלה ונציגי האיגוד המקצועי" (צילום: דוברות ההסתדרות)

הפער מצטמצם, אבל במעט

על אף ההסכם המשמעותי, הפער עודנו גדול בין השכר בנמלים הממשלתיים לבין השכר ב'נמל מספנות ישראל'. אבי נגר, חבר הוועד ב'מספנות ישראל' מספר כי שכר הבסיס במספנות דומה לשכר הממוצע במשק. "התוספת הזו משמעותית ואני רוצה להודות לאבי ניסנקורן ולאבי אדרי שניהלו משא ומתן ממושך ועדין ביותר במשך 4 שנים, כאשר אנו העובדים סירבנו לנקוט בסכסוך עבודה ושביתה. יכולנו אולי להשיג הסכם נדיב יותר, וגם היו עובדים שרצו שנפתח בסכסוך, אבל אנחנו ראינו את האמינות של הנמל מול הלקוחות בתור נכס שלנו. ידענו שלא נקבל מה שמקבלים עובדים בנמל הממשלתי".

גורמים המשתמשים בנמלים מעדיפים בדרך כלל את השירות במספנות ישראל על פני נמל חיפה, גם כאשר הדבר מחייב המתנה של מספר ימים בנמל תוך בזבוז זמן ודלק. בעוד שעבודה איכותית ושירות טוב הוא תמיד יתרון חשוב, יש לתת את הדעת על כך שנמל מספנות ישראל משתמש בשכר הנמוך יחסית של עובדיו, גם כדי להעניק הנחות ללקוחות. ההסכם הנוכחי מצמצם מעט את הפער הזה.

לפי נגר, על אף הפער, העובדים מאוד גאים במקום העבודה. "אנחנו הקמנו אותו ואנחנו שומרים עליו". הוא גם מסכים לטענה שנמל המפרץ, הנבנה בימים אלה בהשקעה ממשלתית של 4 מיליארד ש"ח, אינו באמת דרוש. "אם היו נותנים לנו שטח לעוד רציף, לא היה צריך להקים אותו". גם נמל חיפה הממשלתי נחשב לנמל יעיל בסטנדרטים בינלאומיים – מבחינת זמני פריקה, ועובד בתפוקה נמוכה בהרבה מהיכולת שלו, בין השאר, מפני שכושר הפעילות של שני הנמלים עולה על הביקוש ומספנות ישראל הוא הנמל המועדף על היבואנים.

נמל מספנות ישראל (צילום: אבי נגר, לבר ועד העובדים)
נמל מספנות ישראל (צילום: אבי נגר, לבר ועד העובדים)

עושים היסטוריה

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר עם החתימה על ההסכם: "אני שולח את ברכתי לכל הצדדים על חתימת ההסכם, שמביא לשיפור דרמטי בתנאי העסקתם של עובדי נמל מספנות ישראל. ההסתדרות שוב מוכיחה כי היא ממשיכה לפעול למען הבטחת זכויותיהם של כל העובדים בנמלים במדינה". יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, הדגיש את חשיבת ההסכם, "היום אנו עושים היסטוריה ומבססים את תמיכתנו בקרב עובדי הנמלים בישראל, בין אם בנמלים הממשלתיים ובין אם בנמל הפרטי מספנות ישראל."

מנכ"ל נמל מספנות ישראל צביקה שכטרמן, בירך אף הוא, ואמר: "אנו שמחים שהגענו ליום הזה והשגנו הסכם המיטיב את תנאי העסקת העובדים, שמבחינתנו הם הנכס המהותי ביותר לנמל. בטוחני כי יחד עם העובדים נמשיך לפעול בשיתוף פעולה המאפשר לנו לספק ללקוחותינו שירות מקצועי ויעיל תוך שימור היכולת התחרותית שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!