דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / ציר אסד-פוטין-כורדים: בסוריה המדממת צומחים חיבורים מפתיעים

צבא טורקיה ושותפיו, שיחררו את העיר הסורית אל-באב, מידי דאע"ש, וכעת הם בדרכם לעיר מנביג', שם צפויה להם הפתעה | הרוסים הצליחו לאחרונה לקרב בין הכוחות הכורדים לבין משטר אסד | בריתות מפתיעות במזה"ת

פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
אוריאל לוי

לאחר שצבא טורקיה ומיליציות המורדים הנאמנות לו, כבשו בשבוע שעבר את העיר אל-באב (הדלת, בערבית) ועיירות הסמכות לה מידי דאע"ש, פנו הכוחות הטורקים לכיוון העיר מנביג'. ארדואן, הנלחם בכורדים גם במדינתו, רואה בהם את יעד החיסול הבא. בפועל, מזה כמה חודשים, נשלטת העיר בידי 'המועצה הצבאית של מנביג" – כוח ערבי השותף בקואליציית 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' (SDF) שבהובלת הכורדים, ואלו חברו לאחרונה לבני-ברית מפתיעים.

ארדואן אמר שלאחר שהכוחות הטורקים הביסו את הטרור של דאע"ש, היעד הבא של מבצע 'מגן הפרת' שהחל בקיץ 2016, עם פלישת צבא טורקיה לסוריה, הוא להביס את "הטרור הכורדי" כפי שארדואן מכנה את הכוחות הכורדים. ארדואן הוסיף כי מנביג' שייכת לערבים ולא לכורדים, ורמז בכך כי טורקיה תסייע לערבים להחזיר את השליטה בעיר.

ביום שלישי השבוע החלו כוחות צבא טורקיה, והמורדים הג'יהאדיסטים בני בריתם, לתקוף את הכפרים הסמוכים למנביג' ואף הצליחו לכבוש כמה מהם. במקביל, גם כוחות דאע"ש וצבא סוריה הנאמן לאסד, תקפו כפרים בשליטת 'המועצה הצבאית של מנביג".

לוחמות כורדיות בסוריה (צילום: Kurdishstruggle, מתוך Flickr).
לוחמות כורדיות בסוריה (צילום: Kurdishstruggle, מתוך Flickr).

בריתות מפתיעות

אתמול (חמישי) הודיעה 'המועצה הצבאית של מנביג" כי חתמה, באמצעות ההנהגה הכורדית של רוג'בה, על הסכם עם משטר אסד ורוסיה. לפי ההסכם, השליטה הבטחונית בכפרים המצויים מערבית למנביג' ובעיירה ארימה יעברו לצבא סוריה, זאת על מנת למנוע מטורקיה לתקוף את החבל הכורדי. צבא סוריה יחצוץ בין טורקיה והמורדים לבין רוג'בה, והשליטה האזרחית באותם כפרים תשאר בידי הרשויות המקומיות שהוקמו בסיוע הכורדים.

ההחלטה הפתיעה אפילו את המומחים הגדולים ביותר לענייני סוריה, שכן הפשרה בין משטר אסד להנהגה הכורדית הגיע על רקע הסלמה ביומיים האחרונים בין אנשיו של אסד לבין הרשויות של רוג'בה. ההסלמה החלה ביום רביעי השבוע כשאסד הפציץ את רוג'בה באזור מנביג' והביא למותו של ילד ולפציעתן של שתי נשים. אתמול דווח בעמוד פייסבוק המזוהה עם אנשיו של אסד בקמישלי (בירת רוג'בה) כי האסאיש (המשטרה הכורדית) ביצעה מעצרים של אנשים המזוהים עם אסד בחסכה ובקמישלי. על רקע המתיחות החוזרת ונשנית בין משטרו של אסד לבין האוטונומיה של רוג'בה, קשה היה לצפות הסכם שכזה.

הצלחתה של רוסיה לנהל מו"מ בין משטר אסד לבין גורמים שונים בסוריה היא חסרת תקדים. 'המועצה הצבאית של מנביג" מורכבת בעיקר ממורדים לשעבר שחברו לכורדים, כעת הם מעדיפים את אסד שהיה אויבם, על פני המורדים (שותפיהם לשעבר) שנלחמים לצד טורקיה.

משטר אסד, ובני בריתו השיעים הנשמעים לפקודות מטהראן, נאלצים לעשות וויתורים רבים על מנת שכוחות שונים שרוסיה עומדת איתם בקשר יזכו באמונה.

מוסקבה אירחה לפני כשבועיים ועידה לאומית כורדית, שעסקה בעתיד האומה הכורדית. בוועידה נכחו פלגים כורדים שונים מטורקיה, סוריה, עיראק ואיראן. הפלג הכורדי המשמעותי היחיד שלא הוזמן לוועידה הוא ה-KDP של מסעוד ברזאני השולט בכורדיסטאן העירקית ומקורב לארדואן. מפלגת השלטון ברוג'בה (PYD) הייתה כוח דומיננטי בוועידה. לצידה נכחו בוועידה גם מפלגתו של טלבאני השולטת בשטח רב בכורדיסטאן העירקית ובכוח צבאי גדול, וה-HDP שהיא המפלגה ה-3 בגודלה בטורקיה. המחויבות שהוכיחה רוסיה לכורדים, ובמיוחד לאלה הנמנים בצד השמאלי של האומה הכורדית, מאפשרים לה לקטוף את פירות ההצלחה – כדוגמאת ההסכם בין אסד לבין רוג'בה.

כבר לפני חודשיים הצליחו הרוסים להוביל מהלך של פיוס בין תושביהם של כמה כפרים ערביים תחת שלטון ה-SDF לבין אנשיו של אסד, ומאז נפתחו הכבישים והדרכים בין שטחי רוג'בה לשטחים שבשליטת משטר אסד. מהלכים אלה, שלא נראה כדוגמתם עד כה במלחמה בסוריה, מסמנים אולי את ההתקדמות לעבר הסכמי שלום בתיווך רוסי. סוריה שלאחר המלחמה תיהיה פדרטיבית, כך לפחות מקווים הכורדים, האשורים והערבים שפועלים יחד בשורות ה-SDF.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!