דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצרים

מצרים / בית המשפט העליון זיכה את מובארק מאשמת הרג מפגינים בכיכר תחריר

מובארק הואשם כמי שנתן את ההוראה לירות במפגינים במהלך הפגנות האביב הערבי | 800 בני אדם נהרגו ו-6,000 נפצעו | כל הבכירים שהואשמו בהרג מפגינים במצרים ב-2011 זוכו בסופו של דבר

תומכי מובארק מפגינים מחוץ לבית המשפט (AP Photo/Amr Nabil)
תומכי מובארק מפגינים מחוץ לבית המשפט (AP Photo/Amr Nabil)
אוריאל לוי

בית המשפט העליון במצרים זיכה אתמול (חמישי) את חוסני מובארק והורה לשחררו מהכלא. מובראק ששלט במצרים לאורך 30 שנה הואשם כי הורה לצבא לירות במפגינים בכיכר תחריר בינואר 2011. החלטת בית המשפט היא פסיקה סופית שאין לערער עליה, וכעת הוא עשוי לצאת לחופשי. מובארק בן ה-88, ימשיך לשהות בזמן הקרוב בבית החולים אל־מעאדי בקהיר בשל מצבו הרפואי, אך כשיחלים יוכל לחזור לביתו.

במהלך הפגנות "האביב הערבי" במצרים, בחודשים ינואר ופברואר 2011, הגיעו לכיכר תחריר בקהיר כשני מיליון מפגינים. כמה מהמפגינים לא נשמעו לכוחות הביטחון, הפרו את הסדר והתעמתו עם שוטרים וחיילים. בכמה עימותים הגיבו כוחות הביטחון בירי על המתפרעים. באותה תקופה של הפגנות בכיכר תחריר נהרגו לפחות 800 בני אדם ועוד כ-6,000 נפצעו, מרביתם אזרחים ומיעוטם אנשי כוחות הביטחון. לאחר שהצבא הורה על החלפת השלטון ואסר את הנשיא מובראק, ששלט במדינה מאז 1981, החלו משפטים להרשעת האשמים במותם של מאות אזרחים.

בשנת 2011 הועמד מובארק לדין כשהוא מואשם כי הורה לכוחות הביטחון לירות במפגינים בכיכר תחריר. באותה העת הציבור המצרי זעם על תגובתו האלימה של השלטון. האישומים נגדו עלולים היו להוביל גם לעונש מוות. בשנת 2012, בזמן שאיש האחים המוסלמים מוחמד מורסי כיהן כנשיא המדינה, הורשע מובראק, ונידון למאסר עולם. אך הוא ערער על החלטת השופטים ובשנת 2013 לאחר שעבד אל-פתאח א-סיסי תפס את כס הנשיאות הוכרז על משפט חוזר. באוגוסט 2013 החליטו השופטים לזכות את מובראק.

בנובמבר 2014 ביטל בית משפט לערעורים פליליים את הרשעתו, וביוני 2015 הודיע בית המשפט העליון במצרים כי מובארק יעמוד למשפט חוזר. אתמול הוא קיבל את הזיכוי הסופי מהערכאה הגבוהה ביותר במדינה, החלטה עליה לא ניתן לערער. מאז שנעצר, הואשם מובארק בשורת עבירות נוספות והורשע בעבירות שחיתות. במאי 2015 פסק בית המשפט כי הנשיא המודח השלים את ריצוי שלוש שנות המאסר שנגזרו עליו בגין שחיתות.

בשנים האחרונות זוכו מרבית הבכירים שהואשמו בהרג המפגינים, ביניהם שר הפנים לשעבר חביב אל־עדלי וקצינים בכירים בכוחות הביטחון. בהיעדר בעל תפקיד רם-דרג אחר שהורשע, זיכוי מובראק מותיר את האומה המצרית מתבוססת במכאוביה. כיצד ייתכן שכוחות הביטחון המצרים, שאמורים היו להגן על אזרחי מצרים, הרגו מאות אזרחים? איך קרה הדבר שאף אחד לא נענש על כך? ארגוני זכויות אדם בינלאומיים ופעילים מצרים מוחים על מחדל זה בשנים האחרונות. אלא שככל שעובר הזמן, המחאה נחלשת ונותרת נחלתם של קרובי הקרבנות בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!