דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העסקה ישירה

עובדי קבלן / רוקדים במחאה: פלאשמוב למען העסקה ישירה בקניוני עזריאלי

לעובדי הניקיון בקבוצת עזריאלי נמאס להיות עובדי קבלן: "אנחנו עובדים בלי תנאים - והגיע הזמן להפסיק את הניצול הזה", אמרה אחת מהן

פלאשמוב למען העסקה ישירה, קניון עזריאלי ת"א (צילום: דבר ראשון).
פלאשמוב למען העסקה ישירה, קניון עזריאלי ת"א (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לצלילי שירו של אריק איינשטיין "שלוש ארבע ולעבודה" התכנסו הבוקר קבוצת פעילים חברתיים בכניסה לקניון עזריאלי בתל אביב ל'פלאשמוב' – ריקוד מחאה ציבורי כנגד העסקתם הקבלנית של עובדי הניקיון והשמירה בקניוני הרשת. המוחים הניפו שלטים עליהם נכתב "אין ישירה – אין אגורה".

מדובר בפעילות שיא של קמפיין ההעסקה הישירה בקניוני עזריאלי שמובילה בימים אלה הקואליציה הארצית להעסקה ישירה. "אני עובדת ניקיון באחד מקניוני עזריאלי, עובדת קבלן", אמרה ל"דבר ראשון" יוזמת הקמפיין, השומרת בשלב זה על פרופיל נמוך על מנת שעבודתה לא תיפגע. "מנצלים אותנו. לקניונים של עזריאלי, ולכל עסק שמחזיק עובדי קבלן יש הרבה כסף לתת לחברה הקבלנית, אבל עובד הניקיון שעובד קשה מקבל שכר מינימום. לא מתייחסים אליו, אין לנו כתובת – לא אבא ואמא, למי לפנות, למקום העבודה או לקבלן."

העובדת הוסיפה כי "אנחנו עובדים עם חומרי ניקוי – אתמול למשל קרצפו את הרצפה עם חומר חומצי, זה עושה בחילות לאנשים אבל לאף אחד לא אכפת. עובדים בלי תנאים – והגיע הזמן להפסיק את הניצול הזה. בגלל זה פתחתי במאבק דרך הקואליציה להעסקה ישירה – כי עובדי ניקיון אפשר להעסיק גם ישירות בעזריאלי. נרוויח כמו שצריך, ולא יהיה אף אחד באמצע שיגזור עלינו קופון".

את האירוע הפיקה נועה.ישורון, סטודנטית לעבודה סוציאלית אשר עושה את ההכשרה המעשית שלה במסגרת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, כמנחת קבוצת המנהיגות לעובדי קבלן בתל אביב וכרכזת פעילויות השטח של פרוייקט עזריאלי. "פלאשמוב זו דרך יצירתית להביע את המסר, כלי אקטיביסטי. זו גם דרך שמזמינה אנשים להשתתף בה והיא כיפית", אמרה.

 

באירוע פגשנו גם את נחום (שם בדוי), עובד קבלן המועסק באבטחה בשירות עיריית תל אביב. הוא הסביר את הבעיה בצורת ההעסקה הקבלנית: "יש פה עובדים סוג ב', לא מקבלים את כל התנאים. למשל ימי מחלה – אתה יכול להיות חולה במשך שבוע, ולקבל בקושי יומיים. לעובדים הרגילים יש קרן, והם מקבלים כמעט מהיום הראשון, דואגים להם. אם יש טיול שהעירייה עושה לכל העובדים – עובדי קבלן לא יוצאים אליו. כשאתה שואל למה, הם עונים שאין ביטוח ודברים כאלה. פשוט יצרו עובדים סוג ב'"

"אני עובדת במשרה עם קביעות כבר למעלה מ-20 שנה", אמרה רונית, שהגיעה מנתניה להשתתף בפעילות המחאה. "שמעתי על האירוע דרך הרשתות החברתיות, ודווקא מי שנמצא באיזור הנוח, עם משרה מלאה וקביעות – הוא זה שצריך לדאוג שלא יהיה עוול חברתי לאחרים. אני חושבת שזה צריך להיות ברור מאליו, ומגיע לכל אחד".

בשבועות האחרונים מקיימים פעילי ופעילות הקואליציה הסברה בקניוני קבוצת עזריאלים ברחבי הארץ, לקהל הלקוחות, בעלי החנויות ועובדי הקבלן עצמם. לעת עתה טרם נענו פניותיהם להנהלת עזריאלי בניסיון לתאם פגישה בנושא. במידה ומאבקם לא יישא פרי, בכוונתם להחריף אותו ואף להגיע לכדי קריאה לחרם צרכנים כנגד קניוני הקבוצה.

רעיון הקליטה של עובדי קבלן להעסקה ישירה בקניון אינו חדש, ואף יש לו כבר תקדים בישראל: ב-2010-2011 קלט קניון דיזנגוף סנטר את כמאה עובדי הקבלן שעבדו בו בניקיון ובשמירה, צעד שאף צמצם לו עלויות עבודה בכ-10-15%.

מקבוצת עזריאלי בחרו שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!