דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבת נכות / "צריך להגביר את הלחץ על הממשלה – ביחד ננצח ונעשה צדק"

כך אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ), במסגרת כנס של ארגון "נכה, לא חצי בן אדם" בנושא השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום | אלכס פרידמן, ממובילי המאבק: "אנחנו שנתיים נלחמים על הדבר הכי בסיסי שיש, ובסוף ננצח"

כנס 'נכה, לא חצי בן אדם' (צילום: דבר ראשון)
כנס 'נכה, לא חצי בן אדם' (צילום: דבר ראשון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

כמאתיים אנשים השתתפו, ביום שישי האחרון, בכנס שערך ארגון "נכה לא חצי בן אדם", בשיתוף חברי הכנסת אילן גילאון (מרצ)  וקארין אלהרר (יש עתיד), כחלק מהמאבק להעלאת קצבת הנכות לשכר מינימום.

"קצבת הנכות התעדכנה בפעם האחרונה לפני 15 שנה" פתחה את הדיון מנחת הכנס, לינוי בר-גפן, "שכר הח"כים, השופטים והשרים התעדכן 15 פעמים בתקופה הזאת". בר גפן פנתה לקהל ושאלה, "איך אתם חיים?", התשובה שקיבלה מהקהל -"לא חיים".

אלכס פרידמן, ממובילי המאבק, אמר כי "אני נמצא פה יום ברגשות מעורבים, מצד אחד לראות את האולם מלא באנשים זה משמח, מצד שני אני חושב שנתיים אחורה. אנחנו שנתיים נלחמים על הדבר הכי בסיסי שיש – קצבת נכות בגובה שכר מינימום. עברנו דרך והגענו להישגים. אנשים נוטים להתבלבל ולחשוב שהצעת חוק של אילן גילאון עברה בטעות, אבל זה לא נכון. היא עברה אחרי עבודה קשה, ובסוף אנחנו ננצח".

כנס 'נכה, לא חצי בן אדם' (צילום: דבר ראשון)
כנס 'נכה, לא חצי בן אדם' (צילום: דבר ראשון)

פרידמן התייחס גם לצוות שהקים שר האוצר ,משה כחלון, בראשות ירון זליכה, שיבחן את הנושא. החלטה שעוררה ביקורת מצד ארגוני נכים שונים, שטענו שכחלון מנסה, למעשה, "למרוח" את הנכים. "בשבועות הקרובים נבין ונדע לאן הולך הסיפור וכמה זמן נצטרך להילחם" אמר פרידמן, "בשורה התחתונה במידה ונצטרך להילחם אנחנו נצטרך אותכם, אבל לא פעם אחת אלא כל הזמן, ביחד אנחנו ננצח".

גילאון עצמו אמר כי פגש בשבוע שעבר את כחלון, ואין לו ספק שכוונותיו טובות. עם זאת, הוסיף גילאון, "רק עם כוונות טובות מאות אלפי נכים לא יכולים ללכת למכולת לקנות אוכל או תרופות. אנחנו דורשים לדעת עכשיו: מאיפה לוקחים את אותם שישה מיליארד שקלים דרושים, ומקצים אותם לטובת הקצבה הזו?".

גילאון הדגיש כי "העניין הוא לא מאיפה לקחת את הכסף – כי הכסף ישנו, אלא איך לחלק אותו בצורה צודקת. קצבה זעומה, בגובה 2,400 שקלים, לא מספיקה לשום תנאי מחיה סבירים בישראל של שנת 2017. בדיוק את זה ניסתה הצעת החוק שלי לתקן. הציבור הצביע ברגליים, ואלפי אזרחים כבר הביעו את תמיכתם בהצעה הזו לכן צריך להגביר את הלחץ על הממשלה – ביחד ננצח ונעשה צדק".

ח"כ אלהרר הוסיפה כי "כשמדברים על קצבה של חיים בכבוד, לא מדברים על סיגרים או שמפניות, מדברים על קצבה שתאפשר קיום בסיסי ביותר בכבוד. אני שומעת את שר האוצר אומר 'יש כסף, אלא שזה עניין של סדר עדיפויות'. והגיע הזמן שאנשים עם מוגבלויות יתחילו להיות גבוה יותר בסדר העדיפויות של הממשלה הזאת. ישנם שמונה מיליארד שקלים שהממשלה מחפשת מה לעשות איתם – ויש לי הצעה: שימו אותם כבר עכשיו להעלאת הקצבה".

הזמרת והיוצרת מורן מזוז, בעצמה לקוית, לקחה אף היא חלק בכנס, אומרה כי "כולנו בעלי מוגבלות: עיוורים, חירשים, נכים, חולים. אני גדלתי כלקוית ראיה, נעזרת בזולת, במשפחה, ולא תמיד המשפחה יכולה לעזור ואני רוצה חיים עצמאיים. ממשלת ישראל צריכה להבין את זה. אין פה מה להתקמצן אנשים צריכים לחיות". לדבריה, הסכום המקסימלי של דמי ליווי לעיוורים עומד על 900 שקלים, כאשר, מלבד ההוצאות הבסיסיות – כביסה, ניקיון ובישול – תוכנת הקראה במחשב, לבדה, עולה 16,000 שקלים, והעדכון החודשי לתוכנה עולה כאלפיים שקלים.

"אנחנו חזקים, אנחנו נעלה את הקצבה ונחיה פה בכבוד במדינה" סיכמה מזוז, "לא רק סלבס ופוליטיקאים ילכו לבתי קפה להנות. גם לנו מגיע. זאת זכותי וזכותכם, אלו לא מותרות, אנחנו גם רוצים להנות בחיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!