דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

אי הפללה / בניגוד למשתמע משם הרפורמה: הקנאביס עדיין פלילי

הצעה לאי-הפללה של צרכני קנאביס תעלה היום (א') לאישור הממשלה | בניגוד לרושם שנוצר המטרה איננה לגיטימציה לשימוש, אלא צמצומו | לטענת תומכי הלגליזציה, המדיניות תקל על המשטרה להתעמר במשתמשים

חקלאי בחממה לגידול קנביס באזור צפת. "כושר הגידול בישראל עומד היום על כ-100 טון בשנה" (צילום ארכיון: אביר סולטן \ פלאש 90)
חקלאי בחממה לגידול קנביס באזור צפת. "כושר הגידול בישראל עומד היום על כ-100 טון בשנה" (צילום ארכיון: אביר סולטן \ פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הצעת המחליטים שתונח על שולחן הממשלה הבוקר (ראשון), בנושא מדיניות אכיפת החוק כלפי צרכני קנאביס עשויה, עדיין, להסתיים בהפללה. מטרת ההצעה, בשונה מכפי שהיא נתפסת בציבור, היא להפחית את השימוש בקנאביס ולא להעניק לו רמה כשלהי של לגיטימציה. לטענת תומכי השימוש בקנאביס באופן חוקי, המדיניות החדשה תקל על המשטרה להתעמר במשתמשים.

בסוף חודש ינואר השנה, הציג השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, את עיקרי המדיניות החדשה בנושא צריכת קנאביס שכותרתה "אי הפללה".


ארדן הודה אז שהמדיניות הנוכחית בנושא נכשלה. חלק משומעיו פירשו זאת כאילו השר מתכוון להתייחס לעישון קנאביס באופן מקל יותר. למעשה, השר התכוון לכישלון בביצוע המדיניות ולא לכישלון ביעדיה. כלומר, צריכת קנאביס נשארת עבירה פלילית, והשר מעוניין במדיניות חדשה שתשיג יעד ישן – הפחתת השימוש.

מדיניות אי ההפללה של ארדן מבוססת על האפשרות שניתנת למי שנתפס בעבירה, להודות בה ולשלם קנס כספי בסך 1,000 שקלים, כאשר בכל מקרה נוסף הקנס יוחמר בתוספת סנקציות נוספות, ובעבירה הרביעית אכיפה פלילית תישאר האופן המחייב על פי חוק.

על פי נוסח ההצעה, שתובא היום לאישור הממשלה, מדיניות האכיפה תתמקד בשימוש בקנאביס במקומות ציבוריים, אך לא תסיר את הממד הפלילי של צריכת קנאביס בתוך הבית. בניגוד למה שציפו אולי משתמשי הקנאביס, מדיניות זו לא דומה כלל להצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד), שהציעה לבטל את עצם הפליליות של שימוש עצמי בקנאביס.

שימור הסטטוס הפלילי של צריכת קנאביס מונע את ביטול הרישומים הפלילים שכבר קיימים לאזרחים שנתפסו משתמשים בחומר. בסך הכל, תחת הכותרת "אכיפה משולבת", המדיניות הקיימת נשארת על כנה, ולה מתווספת האפשרות להימנע מאכיפה פלילית תמורת הודאה בעבירה ותשלום הקנס. ברמה העקרונית, לא השתנה הוויכוח בין אלו התופסים את הקנאביס כחומר בלתי מזיק, ואולי אף מועיל בריאותית, לבין אלו הרואים בו סם מסוכן, ממכר, המקדם תופעות כמו סכיזופרניה, ומגדיל את הסיכוי לצרוך סמים נוספים.

מה קורה כשבא שוטר?

דוח הצוות לבחינת מדיניות האכיפה במשרד לביטחון הפנים, הדגיש כי אכיפה מנהלית באמצעות קנס לא כוללת את תפיסת הסם עצמו, מה שעשוי להוביל לערעורים רבים, ואי אכיפת הקנסות בפועל, כאשר קשה להוכיח כי אכן התבצעה עבירה. מחד, הדרישה מהמשתמשים להודות בעבירה, חוסכת את הצורך לתפוס את החומר החשוד, ומנגד – היא עשויה להקל על שוטרים לאיים על אזרחים חפים מפשע בקנס של 1,000 שקלים או שיאלצו להיחקר באופן פלילי, ובכך להפעיל לחץ לשלם את הקנס במקום להתמודד עם הקשיים של חקירה משטרתית והסכנה לרישום פלילי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!