דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / החלטת ועדת הרפורמות בנושא תקופת הלידה היא צעד חשוב, אבל קטן

בניגוד להצהרות על "בשורה להורים העובדים", הארכת תקופת הלידה לאמהות ושינוי בתקופת הלידה לאבות - לא מביאים שינוי של ממש. טוב תעשה המדינה אם תנהיג תקופת לידה בתשלום של חצי שנה, תגדיל את היצע מעונות היום המפוקחים, ותציע תקופת לידה משמעותית לאבות

אמא ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
אמא ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
שירלי רקח
שירלי רקח
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

השבוע התבשרנו כי ועדת הרפורמות מביאה בשורה של ממש להורים שבנויה משלושה חלקים מרכזיים: הארכה של שבוע לתקופת הלידה, אפשרות לנשים שהאריכו את תקופת הלידה לקבל הנחה במעונות היום; ושינוי בתקופת הלידה של האב.

אז אכן הארכת תקופת הלידה בשבוע הוא צעד קטן וחשוב בכיוון הנכון. אך השאיפה היא להגיע לפחות לחצי שנה תקופת הורות משפחתית. לכן, בשורה של ממש אין כאן.

האם הבשורה נמצאת בתחום מעונות היום? כיום קיים מחסור אדיר במסגרות מפוקחות לגיל הרך. האפשרות לתת לנשים שהאריכו את תקופת הלידה הנחה באותן מסגרות היא, כמובן, מבורכת. אבל מה שבאמת צריך לעשות זה הגדלה משמעותית של היצע המסגרות המפוקחות והאיכות שלהן. כך שגם כאן, אין בשורה אמתית.

ועדת הרפורמות שולחת אותנו אחורה בזמן ובו בזמן מנסים לסמא את עינינו עם כותרות של בשורות. וזה לא רק מתסכל, אלא מכעיס

הסיפור הגדול שהגיע אלינו מוועדת הרפורמות, הוא זה שנוגע בתקופת הלידה של האב, ולוקח אותנו אחורה בזמן. מדינות רבות בעולם המערבי שואפות למודל שני מפרנסים – שני מטפלים. לפי מודל זה, כדי להגיע לשוויון בין נשים לגברים, יש לדאוג לשוויון גם בשוק העבודה וגם בבית. עוד אין נוסחה מנצחת לשאלה כיצד להגיע למודל בו שני ההורים מתפקדים גם כמפרנסים וגם כמטפלים, ומדינות רבות מנסות לבחון דרכים שונות כדי להגיע אליו, אבל כבר היום ישנם קווים מנחים. תקופת הלידה לאבות היא נושא שעסקו בו רבות בעולם, לכן החלטת ועדת הרפורמה כל-כך מפתיעה.

לידה היא חוויה מאד משמעותית להורים ולרך הנולד, והיא בפני עצמה לוקחת זמן. קיימת חשיבות רבה לנוכחותו של האב לאורך כל הלידה, וגם לאפשר לו לטפל בילדים שבבית, במידה ויש. בנוסף, יש לתת את הדעת על הימים הראשונים שאחרי הלידה, עת האם עדיין בהתאוששות ראשונית. פתרון לכך ניתן בדמות שמונה ימי תקופת לידה לאב, על חשבון ימי החופש וימי המחלה.

אבל כל זה לא קשור לתקופת הורות לאב, שמעודדת אותו לקחת חלק פעיל בטיפול בילד, בהתאם למודל בו האב הוא גם מפרנס וגם מטפל במשפחה. מי שטיפל בילדיו יודע כי לא לומדים לטפל בילד בשעה, ביום או בשבוע. לתורך כל נדרש פרק זמן משמעותי. מהו אותו פרק זמן? גם כאן הדעות חלוקות. במדינות השואפות למודל שני מפרנסים שני מטפלים, מקובל לתת חופשה ייעודית לאב של חודש לפחות. הדרישה אצלנו הייתה לשלושה שבועות. בוועדת הרפורמות, היא ירדה לשבוע. וכאן עולה השאלה מדוע?

כיום רק 0.4% מהגברים לוקחים תקופת לידה בתשלום. ועדת הרפורמות מסבירה את האחוז הקטן בחובה לצאת לשלושה שבועות לפחות. מעניין שהסבר זה נוגד את המחקר בעולם. ארגון העבודה הבינלאומי קובע תקופה של 14 שבועות כמינימום לתקופת לידה לאם, וממליץ להגדיל את התקופה ל-18 שבועות. בישראל תקופת הלידה שמוצעת לאב היא על חשבון התקופה הבסיסית ביותר של האם. פלא שזה לא מצליח?

אם רוצים לעודד גברים לקחת תקופת הורות צריך לדאוג לשלוש נקודות: יש להגדיר פרק זמן ייעודי משמעותי לתקופת הורות  לאב. במידה והאב בוחר שלא לקחת פרק זמן זה, התא המשפחתי מפסיד חלק זה מתקופת ההורות המשפחתית; פרק זמן זה חייב להיות בתשלום מלא או קרוב לכך; ויש לקדם קמפיינים ציבוריים לעידוד האבות ומקומות התעסוקה. בנוסף, צריך לדאוג לגמישות, קרי, שהאב יוכל לקחת את התקופה הזאת לאחר שהאם סיימה את תקופת הלידה שלה. לדוגמה, במידה והמשפחה החליטה כי היא רוצה לקחת תקופה של חצי שנה (26 שבועות), האם תצא ראשונה לתקופת לידה של 22 שבועות (מתוכם 11 שבועות בתשלום מלא ו-11 שבועות ללא תשלום), ורק אז האב יקח את ארבעת השבועות שנותרו בתשלום. כך לילד יהיה רצף של חצי שנה בבית עם אחד ההורים, ולהורים יהיה רצף של תקופת לידה אל מול מקום העבודה.

מדינות רבות בעולם המערבי שואפות למודל שני מפרנסים – שני מטפלים. לפי מודל זה, כדי להגיע לשוויון בין נשים לגברים, יש לדאוג לשוויון גם בשוק העבודה וגם בבית

ועדת הרפורמות שולחת אותנו אחורה בזמן ובו בזמן מנסים לסמא את עינינו עם כותרות של בשורות. וזה לא רק מתסכל, אלא מכעיס. הועדה מתעלמת מאימהות ואבות שמבקשים לשנות את המודל הקיים, ומעדיפה להנציח מודלים שמרניים. טוב תעשה הוועדה אם תפעל לקדם את מודל שני מפרנסים ושני מטפלים, ותביא בשורה אמתית להורים בישראל: תקופת לידה בתשלום של חצי שנה, הגדלה מסיבית של מעונות היום המפוקחים ושיפור משמעותי באיכות הטיפול בהם ולבסוף, תקופת לידה ייעודית ומשמעותית לאבות בתשלום, שלא באה על חשבון התקופה הבסיסית ביותר שניתנת כיום לאימהות. עוד לא מאוחר.


שירלי רקח היא בוגרת קורס המנהיגות של נעמת הצעירה ופעילה בה, חיה בזוגיות עם רון ואמא לשתי בנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!