דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אפריקה / רעב חמור בסומליה: 110 בני אדם מתו בתוך 48 שעות

ראש הממשלה, חסן עלי חאירה, הודיע כי הבצורת הקשה במדינה הביאה לאסון לאומי | הבצורת בסומליה החלה אחרי שאתיופיה הסיטה את מסלולו של הנהר שמספק מים ל-80% מאוכלוסיית המדינה | כ-363 אלף ילדים נמצאים במצב של תת תזונה

רעב ובצורת בסומליה, פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh).
רעב ובצורת בסומליה, פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh).
אוריאל לוי

110 בני אדם מתו כתוצאה מרעב, בתוך 48 שעות, במחוז אחד של סומליה, כך הודיע אתמול (שבת) ראש הממשלה, חסן עלי חאירה. סוכנות הידיעות איי. פי. ציינה כי זו הפעם הראשונה בה מצוין היקף התמותה במכת הרעב שתקפה לאחרונה את המדינה.

ביום שלישי האחרון הכריזה ממשלת סומליה כי הבצורת הקשה, ממנה סובלת המדינה, הביאה לאסון לאומי. האו"ם מעריך כי כחמישה מיליון אזרחים סומלים נזקקים לסיוע הומניטרי וקיים חשש להתפרצות של מגפת רעב כללית במדינה. חיירה, שנכנס לתפקידו בשבוע שעבר, נפגש עם הוועידה הלאומית לענייני בצורת.  לאחר הפגישה אמר ראש הממשלה כי 110 בני אדם, מרביתם ילדים וקשישים, מתו מרעב וכתוצאה ממחלות שנגרמו כתוצאה מהרעב, תוך 48 שעות באזור העיירה באידו שבמחוז ביי, בדרום-מערב המדינה. עוד אמר כי "ממשלת סומליה תעשה ככל שתוכל, וקוראת לכל הסומלים לסייע, על מנת להציל סומלים הגוועים ברעב".

 

במרץ 2016, דווח כי ממשלת אתיופיה מטה את זרימתו של נהר השָאבֶּלֵה באמצעות סכר, על מנת להשתמש במימיו לצרכי חקלאות, מה שפגע אנושות בסומליה. נהר השָאבֶלֵה הוא עורק מים ראשי למרכז סומליה, ועל פי הממשלה כ-80% מאוכלוסיית המדינה תלויה במימיו. מיד לאחר הכרזת ממשלת אתיופיה על פרויקט הסכרים החדש, מחתה סומליה והזהירה כי הדבר עשוי לגרום לרעב המוני.

מנהל המחלקה ההומניטרית של המחוז, עבדוולאי עומר רובל, אמר לסוכנות הידיעות DPA כי 69 מבין הקרבנות מתו מחולרה מאז יום שישי. לטענתו, 70 נוספים מאושפזים בבית החולים, אך אין מספיק תרופות לטפל בהם.

 

כ-363 אלף ילדים סומלים נמצאים במצב של תת תזונה ו"נזקקים לטיפול דחוף, וסיוע תזונתי, ביניהם 71,000 הסובלים מתת תזונה חמורה", כך הזהירה הסוכנות האמריקנית הבינלאומית להתרעות רעב.

סוכנויות סיוע בינלאומיות דיווחו כי אלפי בני אדם נוהרים לעבר מוגדישו הבירה, בחיפוש אחר מזון. לאחרונה יותר מ-7,000 עקורים הגיעו למרכז הזנה אחד במוגדישו.

 

סומליה מצויה במלחמת אזרחים מזה שלושים שנה, ולמעשה לא מתפקדת כמדינה. שני מחוזות בדלניים בחציה הצפוני של המדינה – סומלילנד ופונטלנד – פרשו מהמדינה והכריזו עצמאות, אך לא זכו להכרה בינלאומית. לעומת סומלילנד השקטה, בסומליה פועל ארגון הטרור הסומלי חַרַכַּת א-שַּׁבַּאבּ אלְ-מֻגַ'אהִדִין, המסונף לאל-קאעידה. ארגון זה מבצע פיגועים והתקפות טרור על בסיס יומיומי בעשור האחרון. לפחות 70 אזרחים נהרגו כתוצאה מפיגועי טרור של א-שַּׁבַּאבּ במוגדישו הבירה, מאז תחילת 2017. לפני כשנתיים פרש פלג בארגון הרצחני ונשבע אמונים לדאעש, פלג זה פועל גם בפונטלנד.

במגיפת רעב, שהתפרצה בסומליה בקיץ 2011, מתו 260 אלף בני אדם, מרביתם תוך חודשיים (יולי-אוגוסט 2011). מגיפת הרעב נוצרה בעקבות בצורת קשה בקרן אפריקה, ולאחר שמחירי המזון זינקו בעולם כולו, כתוצאה מפעילות ספקולציה בוול-סטריט ובבורסות הגדולות. ארגון א-שבאב, שכבש באותה העת שטחים נרחבים בדרום המדינה ובמרכזה, מנע מארגונים בינלאומיים מלסייע למורעבים וכך, למעשה, השתמש באוכלוסייה המורעבת כבת ערובה. צבאות קניה ואתיופיה נכנסו לסייע לממשלת סומליה מטעם האיחוד האפריקאי, לאחר שכ-50% מהמדינה נכבש על ידי ארגון הטרור הרצחני, וכמיליון בני אדם היו בסכנת מוות מרעב.  מאז כוח האיחוד האפריקאי עדיין פועל בסומליה אך הארגון הרצחני טרם הובס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!