דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

כלכלה / חברי וועדת הכספים: לא נדון בכל בקשה של משרד האוצר

חברי הכנסת דורשים התנצלות על אמירה קשה, המיוחסת לממונה על התקציבים, נגד חוו"ד שהוציאה היועמ"ש לוועדה נגד חוק מיסוי דירה שלישית | ח"כ סמוטריץ': הניסיון להשתיק את היועצת המשפטית נוגד את החוק"| האוצר: "לא הייתה אמירה כזו"

ח"כ משה גפני וראש אגף התקציבים אמיר לוי (צילום: פלאש90)
ח"כ משה גפני וראש אגף התקציבים אמיר לוי (צילום: פלאש90)

בצעד יוצא דופן הודיעו הבוקר (שני) חברי ועדת הכספים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, כי בכוונתם להחרים את משרד האוצר ולא להעלות על סדר יומה של הוועדה כל בקשה ועניין הקשורים במשרד להודעה חדשה. חברי הועדה איימו שאם יתקיימו ישיבות בנושאי האוצר, יגיעו רק כדי להצביע נגדו.

ההודעה באה על רקע דברים המיוחסים לממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, לפיהם אמר בדיון פנימי כי יש להחרים את היועצת המשפטית של הועדה עו"ד שגית אפיק. זאת בעקבות חוות הדעת של אפיק כי הליך קבלת חוק מס דירה שלישית פגום. זאת גם אחרי חודשים ארוכים בהם חברי הוועדה העלו טענות קשות על התנהלות האוצר ו"זלזול פקידי האוצר בוועדת הכספים ובכנסת בכלל". חברי הוועדה דורשים את התנצלות ראש אגף התקציבים על דבריו, כמו גם שינוי מהותי ביחסים בין האוצר לוועדה. "ועדת הכספים והכנסת בכלל אינן חותמת גומי של האוצר", נכתב בהודעתם.

ועדת הכספים בעת הדיונים על אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017. (צילום: דוברות).
ועדת הכספים בעת הדיונים על אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017. (צילום: דוברות).

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) פתח את ישיבת הוועדה הבוקר בהצהרת תמיכה בעו"ד אפיק. "אישרנו את חוק מיסוי דירה שלישית וגם את התקנות הרלוונטיות והוגש בג"צ לאחר מכן" אמר, "פתאום התברר לי שיש אשם בעניין – היועצת המשפטית של הוועדה. ואני מודיע חד-משמעית, שאני אתן גיבוי לכל עובדי הוועדה ובכלל זה ליועצת המשפטית. לוועדה יש יו"ר ואני אחראי ויש ליועצת המשפטית גם בוס ישיר, היועץ המשפטי לכנסת. הוא פנה אליי בבקשה שאחדש את הדיון והחלטתי שלא. אני קורא לאוצר לחזור בו מהאמירות הלא חכמות נגד הייעוץ המשפטי. עובדי הכנסת עושים את עבודתם נאמנה".

יוזם המהלך נגד האוצר, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר כי "הניסיון להשתיק את היועצת המשפטית נוגד את החוק, וזה ממשרד שבראשו שר שחרט על דגלו את חשיבות השמירה על כבודו של בית המשפט והיועצים המשפטיים". סמוטריץ' אמר לגפני כי יש לו גיבוי מלא מכל חברי הוועדה, קואליציה ואופוזיציה, לעצור את כל הנושאים שהאוצר מבקש. "לא ייתכן שהוועדה תפעל באופן סלקטיבי" הוסיף, "מה שהאוצר מעוניין כן, ומה שלא- לא".  ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) היה תקיף עוד יותר, ואמר "הגיעה העת לשבורת את הכלים עם משרד האוצר. לא יתכן שפקידי האוצר ינהלו את הכנסת ואת המדינה. הכנסת וחבריה הם הריבון והדברים צריכים להיות ברורים".

אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר. (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר. (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הצטרף לדברים, ואמר כי "האירוע המכונן מבחינתי בשנתיים שלי בכנסת, זה אותו נאום של היועצת המשפטית של ועדת הכספים בלילה לקראת אישור חוק מיסוי דירה שלישית, שהיו בו כל המוטיבים של הדמוקרטיה הישראלית. היה בדברים שלה אומץ, שמירה על הסף וכל האלמנטים שאנחנו כה זקוקים להם ופעלנו בהתאם (נטישת האופוזיציה את הדיונים, ד.ר.) וזה אומר שהכנסת על אף תדמיתה היא מוסד ראוי ואסור שתהיה פגיעה במוסד הזה". עוד הוסיף כי "הוויכוחים עם האוצר הם לגבי הכללים ובדמוקרטיה זה אך ורק אוסף של כללים מוסכמים ואם נזלזל בכללים, התוכן כבר לא יהיה רלוונטי ולכן הזלזול הזה בכללים זה פגיעה בעיקר, במהות. וזה נכון להצעת חוק שמביאים ברגע האחרון"

הדברים הקשים שנאמרו בפתיחת הדיון היום בוועדה, הביאו להגעתו של ראש מטה שר האוצר, נדב שיינברגר, לדיון. שיינברגר אמר כי "לא הייתה אמירה כזו של אמיר לוי ואנחנו מעוניינים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם ועדת הכספים".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!