דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלילים

דרום תל-אביב / המשטרה מסרבת להוציא הודעה לגבי התנגשות בינה ובין עשרות אפריקאים

יום שבת בבוקר - תקיפה אלימה וניסיון אונס של זקנה בת 80 בידי צעיר אפריקאי | שבת בלילה - עם או בלי קשר, עשרות אפריקאים מתנגשים עם כוחות משטרה | האירוע הראשון דווח לתקשורת, אך לגבי השני המשטרה אינה מוכנה למסור פרטים, למה?

ניידות משטרה (צילום אילוסטרציה: מוטי קרליץ / Flash90).
ניידות משטרה (צילום אילוסטרציה: מוטי קרליץ / Flash90).
יניב כרמל

משטרת ישראל מסרבת להוציא הודעה לגבי האירועים אשר התרחשו ביום שבת בשעות הערב באזור נווה שאנן בדרום תל-אביב, סמוך לתחנה המרכזית. על פי עדויות של פעילים בשכונות דרום תל-אביב, המגובות בסרט וידאו שנערך על ידם והועלה לרשתות, נראה שבשעות הלילה של בין שבת לראשון התפרצה אלימות ברחובות, כאשר עשרות אפריקאים, לפי חלק מהעדויות מדובר היה במאות, מתנגשים עם כוחות משטרה. על פי העדויות, בין היתר נזרקו אבנים כנגד השוטרים, והאירוע עצמו נמשך מספר שעות. עם זאת, ובאופן חריג למדי, המשטרה לא הוציאה הודעה בדבר האירועים הללו, ולא ידוע האם היו נפגעים בקרב השוטרים או האפריקאים (בסרטון נראה אפריקאי שכוב על הריצפה), מספר העצורים וכיו"ב.

שבת בבוקר, 06:30, שדרות הר ציון

האירועים הללו, שטבעם לא ברור עד תומו, היו בסיומו של יום מתוח בשכונות דרום תל-אביב. בשעה שש וחצי בבוקר הותקפה אסתר נחמן, תושבת האזור בת 80, על ידי צעיר אפריקאי כבן 19. כוח סיור משטרתי הבחין באירוע לאחר שהצעיר הספיק לתקוף את נחמן באלימות קשה, להכות אותה, להטיח אותה לרצפה ואף החל בניסיון לאינוסה. משהבחין הצעיר בשוטרים החל במנוסה אך נתפס על ידי השוטרים. אסתר נחמן נזקקה לטיפול רפואי בעקבות האירוע הקשה.

"אני לא מרגישה כל כך טוב" אמרה אסתר לעודד בן-עמי, בתכנית "שש עם" בערוץ 2. "כי אני מתחילה לשחזר. אני גרה בשכונה הזו 60 שנה. אני מוציאה כל שבת את הפינצ'רים לטייל כי אין מכוניות אז אני הולכת לאט לאט, אני הולכת עם הפינצ'רים. כשהייתי על המדרכה בשדרות הר ציון ניגש אלי איזה בחור אולי בן 17, סודני".

"חשבתי שהוא רוצה לשאול על איזה רחוב או איזו שאלה", אמרה אסתר, תחבושות על זרועותיה ובתה לצדה, נחרדת מדבריה. "הוא ניגש אלי איזה חצי מטר, נתן לי אגרוף לפנים. מההדף עפתי אחורה ונפלתי בין הכביש למדרכה. נפלתי על הברכיים והוא בא מאחורנית נתן לי בעיטה והשכיב אותי על הרצפה. ואז הוא התחיל להכות אותי ולהכות אותי. כל פעם שניסיתי לעמוד על הרגליים הוא היה חובט בי. ואחר כך הוא ניסה לאנוס אותי. ממש לאנוס אותי".

"אני בחודש הבא אהיה בת 80" המשיכה אסתר, "אז אני החזקתי את המכנסיים, והוא התחיל להרביץ לי על היד מכות רצח. גרר אותי על הרצפה. ואני התחלתי לצעוק הצילו משטרה והוא ניסה לעלות עלי. כל הפנים שלי נפוחים, והיד, והמרפק, יש לי שבר בזרוע".

בתה של אסתר, טרי גולדשטיין ישבה לצד אמה והתקשתה לשמוע את הפרטים המזעזעים. "זה לא המקרה היחיד פה בשכונה," אמרה גולדשטיין, " זה מה שקורה פה בשכונה עם העובדים הזרים, הנתינים, הפליטים, השד יודע כבר איך לקרוא להם כבר. כולם אומרים שצריך לקלוט אותם, לעזור להם, אוקי. אבל מישהו צריך לתת על זה את הדעת, שדברים כאלה קורים. בנס עברה שם ניידת משטרה וקלטה את האירוע. הוא לקח לאמא שלי את הביטחון, את חופש התנועה".

שבת בלילה, 22:00, רח' פיין

כמה שעות מאוחר יותר, עם או בלי קשר לאירוע בשעות הבוקר, החל אירוע אלים נוסף. קטטה התפתחה ליד מקום בו פועלות נשים בזנות ברח' פיין בין שני נתינים זרים. כוחות משטרה הגיעו לטפל באירוע, שלמצער בפני עצמו הוא שגרתי למדי באזור זה. אלא שתוך זמן קצר, על פי עדויות תושבים, הגיעו למקום עשרות ואולי אף מאות אפריקאים אשר החלו להתעמת עם כוחות המשטרה. למקום הובהלו כוחות משטרה מרחבי האזור, כוחות יס"מ, יחידת כלבנים ועוד. האירוע נמשך – על פי עדות התושבים – למעלה משעתיים ובמהלכו נזרקו אבנים לעבר השוטרים.

"אנחנו לא מצליחים להבין מהמשטרה כמה אנשים השתתפו בזה", אמרה ל'דבר ראשון' שפי פז, פעילה בולטת מקרב תושבי דרום תל-אביב. "אנחנו הגענו באמצע האירוע. תמיד יש שם תגרות, אבל כנראה שמה שקרה שהייתה התנגשות עם המשטרה ומשהו נוסף נדלק, וזה בדרך כלל לא קורה.

"האזור התמלא ניידות וכוחות והתמלא גם באפריקאים", אומרת פז. "זה היה נראה כמו קסבה. אנשים רצים בסמטאות, אבנים עפות ושוטרים רודפים אחריהם. ואז התחלנו לצלם הלכנו בעקבות השוטרים כי לא העזנו ללכת מטר שם לבד. הגענו לאיזה מקום והיו שם בין 50 ל-100 איש. היה שלב שבו היו מאות ואני מעריכה שעשרות השתתפו באלימות. היו שם מינימום 50 שוטרים. זה היה אירוע.

"אבל הדבר הכי מעניין בסיפור, לפחות בשלב שאני ראיתי, זה שהמשטרה מאוד הכילה את הפרות הסדר. לא היה ניסיון לשבור את זה. הם היו תקיפים, לא נתנו לאנשים חדשים להצטרף אבל הכל מאד ברוגע. אני מכירה את השוטרים, אפילו אמרנו להם שהלוואי וככה יכילו את ההפגנות שלנו. הם אמרו לנו מדי פעם שאנחנו צריכים לזוז הצידה ולא לצלם כדי לא ללבות את האש. ובסוף זה התפזר".

פז מעריכה כי המשטרה עשתה מאמצים להמנע מנפגעים גם בקרב השוטרים וגם בקרב האפריקאים על מנת שלא להסלים את מהלך האירועים החריג גם כך. "מצד אחד זה יפה שזה לא היה עם אלימות אבל מצד שני מפעילים אלימות באירועים אחרים. אז הפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה מפזרים באלימות ובנווה שאנן, אמנם זה בכפפות כחולות (פז מכוונת לכפפות ניילון כחולות שחלק מהשוטרים לבשו על ידיהם, כפי שניתן לראות בסרטון י.כ.) אבל זה היה עם כפפות של משי", היא אומרת.

"אני כל הזמן אומרת שיש המון חומר נפץ מתחת לפני השטח, ורק צריך את הגפרורים שידליקו את השטח. ולא מאמינים לי, אז הנה" אומרת פז במרירות.

המשטרה לא מודיעה

כאמור, האירוע עצמו הוא חריג. אך לא פחות חריגה היא העובדה כי המשטרה לא הוציאה הודעה המתארת את ההתרחשות, מספרי העצורים וכיו"ב. נסיונותינו להשיג את תגובת המשטרה ודוברות המשטרה לאירוע עלו בתהו, וכל שקיבלנו מהדוברות ביחס לשאלותינו על אשר התרחש בנווה שאנן בלילה שבין שבת לראשון הוא הודעה לקונית מאת דוברות המשטרה כי "אין הודעה" בנושא זה.

גורמים הבקיאים בהתנהלות המשטרה והדוברות מסכימים עמנו שמדובר בהתנהלות יוצאת דופן. יתכן שהמשטרה חוששת להלהיט את הרוחות ברחוב, ולהדליק את "חומר הנפץ" עליו מדברת פז. מחשבה זו עולה בקנה אחד גם עם אופן התנהלות המשטרה באירוע עצמו על פי העדויות, והכלתו.

תושבי השכונות מתכוונים להפגין היום (ב') בשעות הערב, בערך ב-19:30. יש לקוות שהכאב והחרדה מהאירועים האחרונים, לרבות התקיפה של אסתר נחמן, יתועלו למחאה אזרחית, וכי החשש מהדלקת השטח יתפוגג. כן יש לקוות שהרשויות – המדינה והעירייה – יטפלו בבעיה החברתית הקשה שנוצרה בדרום תל אביב עם השתקעותם של עשרות אלפי שוהים, חלקם בלתי חוקיים מאפריקה, מרביתם מאריתריאה, בשכונות דרום תל-אביב הותיקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!