דעות

דעות / מאחורי הקריאה לפריימריז פתוחים, מסתתרת השאיפה להיפתח לציבור

עמיר סגל טען שפריימריז פתוחים הם, בעצם, חיפוש אחר מושיע מהחוץ. האמת היא, שפריימריז כאלה יכולים לחבר ציבורים רחבים יותר לשמאל, ליצור מנהיגות שתשקף את כלל החברה הישראלית ולייצר חלופה אמתית לשלטון הימין

שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90).
שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90).
אבי דבוש
אבי דבוש
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

עמיר סגל בחן את הדיון בשמאל הישראלי על פריימריז פתוחים, וטען שמדובר ברעיון טכני ומשיחי. לטענתו, הדיון על שינוי השיטה הוא, בעצם, דיון על כוכבים וישועה משמיים.

אבל הניתוח של סגל מפספס לחלוטין את נקודות העומק של הדיון הנוכחי בתוך השמאל הישראלי. התחרות בשמאל מתאפיינת במירוץ אל המרכז הקיצוני והתנחמדות לימין. המנהיגים, בעיני עצמם, של השמאל חושבים שאם יעשו קולות של ימין,  יילכו כמו ימין ויהיה להם פרצוף של ימין – אז "העם" יתמוך בהם. הבחירות האחרונות, ואלה שלפניהן, הבהירו שהעם לא מתעניין בחיקוי זול. אם צריך לבחור בין ימין אותנטי ורציני לימין "בכאילו", הגרסה המקורית עדיפה.

אלא שבניגוד לתפיסה הרווחת, העם בישראל לא הולך ימינה. מבחינה מדינית, רוב הציבור מוכן – באופן עקבי ולאורך שנים – לפשרה טריטוריאלית והסדר עם הפלסטינים ועם כל מדינות ערב באזור. למרות קמפיינים נפסדים של הפחדה ומלחמות מיותרות, שמטרה היחידה שלהם מצויה במשחק הפוליטי הפנימי. מבחינה חברתית-כלכלית, וזה נכון במיוחד מאז מחאת 2011, הציבור הרחב תומך בקיומה של מדינת רווחה, בעד תמיכה באוכלוסיות מוחלשות, בעד  העלאת שכר המינימום ועוד צעדים כלכליים פרוגרסיביים.

בחירות במפלגת העבודה – סניף חיפה (צילום: דבר ראשון).
בחירות במפלגת העבודה – סניף חיפה (צילום: דבר ראשון).

אבל איפה זה פוגש את מנהיגות השמאל? את השיח בשמאל זה תופס בהתארגנות להקים מפלגת גנרלים, תוך התעלמות מבעיות של גזענות מבנית כלפי כל מי שלא נחשב מספיק "צבר", בהתעלמות מסוגיות של צדק חלוקתי וצדק תרבותי – שהגיע הזמן שיגיעו לפתרונן – ובתקוות שווא שהמשטרה תעשה את העבודה הפוליטית שהשמאל לא עושה: הצבת אופוזיציה עקבית, נחושה ומחוברת לשלטון הימין.

בלתי אפשרי להוביל ציבורים רחבים, מרקעים שונים, בלי לשנות את האופי המסתגר והכיתתי של השמאל. נגמרו הימים של המועדון הסגור ושל ועדות הקבלה, ביישובים במפלגות, ובכל מקום בעצם. בשביל שמאל חזק, רחב ועממי, צריך לשנות את ההנהגה. הנהגת השמאל צריכה לשקף את החברה הישראלית הרצויה: מגוון מבורך של נשים, גברים, מוצאים ודתות. אין השפעה בלי ייצוג.

פה קבור הכלב של בחירות פתוחות. נכון, לכל שיטה יש חסרונות, כך גם לפריימריז פתוחים (או רגילים). היתרון למועמדים מוּכּרים ובעלי משאבים, למשל. אך מול ההתנתקות, ההולכת וגדלה, של הציבור מהמנגנונים הפוליטיים יש לנו שתי אפשרויות: אפשר להגיד שהציבור פשוט לא מבין, לא משקיע מספיק ושצריך להחליף את העם; ואפשר גם  להבין שאם האדם הפשוט מתרחק מהמפלגות, יש לו סיבות טובות. הנוהג הנפסד של ועדה מצומצמת שבוחרת עבור אחרים מה נכון עבורם, למשל.

זו הסיבה שהמעבר לפריימריז פתוחים, בקונטקסט הנוכחי של השמאל, הוא הכרחי. פריימריז פתוחים מציעים את הדבר הפשוט ביותר והדמוקרטי ביותר – הזכות לבחור ולהיבחר, הזכות להשפיע, הזכות לקחת חלק, מבחינה מעשית ועקרונית ולא רק באחיזת עיניים. פריימריז פתוחים נוסו בהצלחה בצרפת, איטליה, קנדה וארה"ב. כך הצליח, למשל, סנטור אלמוני (יחסית) בשם ברני סנדרס, לקדם מדיניות פרוגרסיבית שמאלית, כמוה לא נראה בארה"ב שנים ארוכות.

סגל מציע שפעילי מפלגה יתקדמו במעלה הסולם הפוליטי, ובכך יבטאו רצף של תהליך פוליטי מפעילות להנהגה. הצעה מבורכת כשלעצמה, ואני שותף לה, אך בהסתייגות קלה.

ראשית, ההצעה הזו מניחה שהמנגנון הנוכחי משקף נאמנה את הציבור, ולכן קידום טבעי של פעילי השטח יטיב עם המפלגה, וזו הנחה שגויה. המנגנון סגור ומסתגר ומעדיף קרובים, נאמנים והתנהגות מחנאית.

שנית, האם זה באמת מה שישיט את ספינת השמאל לעבר הנהגת המדינה? אנחנו אמנם בעידן של כוכבים נולדים, אבל אנחנו גם בעידן של מיאוס, מוצדק, ממערכות מדכאות וציניות שמנצלות את הציבור לצורכיהן. ואת זה אני מקווה שנוכל לשנות ביחד, באמצעות בחירות פתוחות והשפעה ציבורית רחבה ואמתית על המערכת הפוליטית.

אני שמח שהדיון בשמאל עוסק, סוף סוף, בשאלה המהותית: איך ערכי הצדק החברתי והשלום יבנו כוח פוליטי משמעותי, ואופוזיציה רצינית, בדרך להחלפת השלטון. הגיע הזמן שנוביל את השיח הפוליטי באומץ, במנהיגות ומתוך שאיפה להשפיע ונפסיק להסתפק בעובדה שאנחנו צודקים בעיני עצמנו.


אבי דבוש הוא ממיסדי מועצת הנגב והוצב במקום השמיני ברשימת מרצ לכנסת ה-20

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!