דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אביגדור ליברמן

מדיני / ליברמן: "קיבלנו מסר - החלת ריבונות בשטחים משמעה משבר עם ארה"ב"

שר הביטחון יצא אתמול (ב') באופן נחרץ נגד חוק ההסדרה והצהרות מימין על סיפוח: "מי שרוצה גם משבר עם ממשל חדש בארה"ב וגם להוציא מיד 20 מיליארד ש"ח, אז שיעשה את זה" | סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי: "הפחדות מיותרות"

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל  פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
שי ניר

"אנחנו צריכים להיפרד מהפלסטינים, ולא לקלוט פלסטינים בשטחנו", אמר אתמול (שני) שר הביטחון אביגדור ליברמן בפתח ישיבת וועדת החוץ והביטחון, ושלל את רעיון סיפוח שטחי יהודה ושומרון. ליברמן פירט בדיון את ההשלכות הכלכליות של סיפוח השטחים, ואז שלף את הקלף המנצח – האמריקאים, "קיבלנו מסר ישיר, לא עקיף ולא רמז מארה"ב, שהחלת ריבונות ישראלית על כל שטחי יו"ש פירושה משבר מיידי עם הממשל החדש. אז מי שרוצה גם משבר עם ממשל חדש בארה"ב וגם להוציא מיד 20 מיליארד ש"ח, אז שיעשה את זה. אני קורא לאחריות של חברי הכנסת וקודם כל לקואליציה ופה חייבת להיות עמדה ברורה ונחושה".

דבריו של ליברמן חוללו כמובן סערה, וסגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, הגיבה לדברים ואמרה: "השר ליברמן מנסה להכתיב מציאות שעוד לא נוצרה בוושינגטון. הדיאלוג המדיני עם האמריקאים טרם החל, הממשל הנוכחי עדיין לא גיבש את התכנית האסטרטגית לאזור. הממשל האמריקאי פתוח לחשיבה מדינית חדשה וכל האפשרויות עדיין על השולחן. ההפחדות המיותרות האלה גורמות נזק לחופש הפעולה הישראלי."

סיפוח זה (גם) יקר

ליברמן טען, "מדינת ישראל צריך להבין שהחלת ריבונות ישראל על יו"ש זה 2 מיליון ו-700 אלף פלסטינים, ואני עוד לא מדבר על המשפט הבינלאומי, על ההשלכות הפוליטיות, על ההתייחסות של הקהילה הבינלאומית, על כך שאנחנו לא ניתן להם זכות הצבעה. אני כרגע מדבר על החוק הישראלי בלבד, שבהתאם אליו הם חייבים לקבל מינימום תוֹשבוּת, כמו הפלסטינים במזרח ירושלים. פירוש הדבר שמהיום הראשון מדינת ישראל תצטרך לשלם להם 20 מיליארד ש"ח רק מביטוח לאומי, דמי אבטלה, דמי הבראה ודמי לידה. אני גם לא כולל תקציבים ממשרד הפנים, הבריאות, השיקום, שגם יצטרכו ללכת לשם ברגע שאנחנו מחילים את החוק הישראלי והריבונות ישראלית על כל שטחי יו"ש. לכן הגישה הזאת היא פשוט לא נכונה."

ברקע דבריו של ליברמן, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) שהתראיין ביום ראשון השבוע, בערוץ i24news ואמר כי "פתרון שתי המדינות מת, נותרנו עם פתרון המדינה האחת". זהור פירט בהמשך הראיון את משנתו, לפיה הפלסטינים לא יזכו לשוויון זכויות, פרט לאחת "הערבים לא יקבלו מעמד של אזרחות מלאה, כי פירוש הדבר שהם יצביעו לכנסת. הם יזכו לכל הזכויות שמקבלים אזרחים, למעט הצבעה לכנסת". זוהר הציע בראיון כי התנאי לאזרחות מלאה יהיה שירות בצבא או שירות לאומי. בתשובה לשאלה "אתה רוצה ש-2.5 מיליון פלסטינים יתגייסו לשירות בצה"ל?" השיב זוהר, "אני מבטיח לך שהם לא ישרתו בצבא ויעדיפו לוותר על זכותם להצביע. הם יעדיפו שלא להצביע מאשר לתרום למדינה, תאמיני לי."

ככל הנראה, ועל אף הנשיא החדש, הממשל האמריקאי לא שינה את עמדתו המסורתית, המתנגדת לסיפוח חד צדדי, וכי החלטה ישראלית לסיפוח תוביל למשבר עימם.  ליברמן קרא לקואליציה לנהוג באחריות, מסר עליו חוזר ליברמן במספר הזדמנויות, כי בנוגע לפעולות ישראל בשטחי יהודה ושומרון יש להיות מתואמים עם ארה"ב. שר הביטחון הדגיש כי על הממשלה לומר "באופן חד וברור שאין שום כוונה כרגע להחיל ריבונות ישראלית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!