דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוצאי אתיופיה

יהודי אתיופיה / מדוע ממשלת ישראל לא מקיימת את הבטחתה להעלות את שארית יהודי אתיופיה?

אתמול (ב') חזרה משלחת חברי כנסת מאתיופיה, שנסעה במטרה לבחון מקרוב את העיכוב בהעלאתם של שארית יהודי אתיופיה הנמצאים בגונדר ואדיס אבבה, ח"כ מאיר כהן, "אני כואב את ההזנחה ואין לי ספק כי לו היה צבע עורם אחר, הם היו כאן איתנו."

ח״כ חיליק בר בביקור חברי הכנסת באתיופיה (צילום: לשכת ח"כ חיליק בר)
ח״כ חיליק בר בביקור חברי הכנסת באתיופיה (צילום: לשכת ח"כ חיליק בר)
דוד טברסקי

אתמול (שני) חזרה משלחת של ארבעה ח"כים מביקור בקהילות היהודיות באתיופיה במטרה לברר את מצבם של של כ-1,300 יהודים הממתינים לעלות לארץ במחנות עלייה באדיס אבבה ובגונדר. את המשלחת הוביל יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) והתלוו אליו חברי הכנסת אלי אלאלוף (כולנו), חיליק בר (המחנה הציוני) ומאיר כהן (יש עתיד). .

חברי המשלחת, שהגיעו לפקח על ביצוע החלטת הממשלה על ידי משרד הפנים, ביקרו בבתי הכנסת בגונדר ובאדיס אבבה, שם פגשו רבים להם יש ילדים המשרתים בצה"ל.

ח"כ כהן ביקר בחריפות את התנהלות הגורמים בשטח אל מול העלייה. "שבתי מהביקור נפעם ומתבייש כאחד" אמר כהן. "היה מרגש לראות כיצד בתת תנאים אנושיים, חיים בציפייה לעלייה תשעת אלפים יהודים ושומרים על יהדותם. עם זאת, יש בי תחושה קשה על כך שיהודים ממתינים שנים רבות והמדינה לא מגשימה את חזונה בהבאתם ארצה. עליתי ארצה בן 8, ואף אחד לא בדק אם היה תקציב. לצערי הרב, אני כואב את ההזנחה ואין לי ספק כי לו היה צבע עורם אחר, הם היו כאן איתנו."

ח"כ אלאלוף מתח גם הוא ביקורת על תשתיות הקליטה בשטח ודרש שהפקידים המטפלים בעולים, יוחלפו באחרים. אלאלוף חזר על הטענות בדבר שימוש לקוי ומבזה במתקנים לטובת הקהילה, "אין מבנה לקבל את הקהילה, על אף שביקרו במבנים אפשריים לשימוש שברשות שגרירות ישראל באתיופיה. איפה יהודי צרפת?," תהה חבר הכנסת, "איפה יהודי ארה"ב? ילדים ומבוגרים מתים בהמתנה בתת תנאים. העלייה מאתיופיה היא העלייה היחידה בעולם שרוצים 'לחסל', הבושה הזאת חייבת להיפסק"

"החלטת הממשלה להעלות את יהודי אתיופיה ממשיכה להתמהמה", אמר ח"כ נגוסה אמש, במהלך אירוע חגיגי לציון 25 שנות העלייה האחרונה מאתיופיה. "במהלך ההמתנה הקשה נפטרים חלק מבני הקהילה וראוי שממשלת ישראל תשים קץ למצב הקשה הזה בו משפחות נקרעות באכזריות לשתיים. אם יידרש מאבק פרלמנטרי נוסף, לא נהסס לצאת אליו, עד שיעשה צדק עם יהודי אתיופיה."

"חלק גדול מהממתינים נמצאים שם כבר 20 שנה", אמר ח"כ בר והדגיש את מחויבות המדינה לקליטת 1,300 יהודים שכבר הובטח להם שיעלו ארצה. "כאשר בני משפחותיהם מדרגה ראשונה כבר בארץ. ישראל מתעלמת ולא ממלאת את החלטות הממשלה מנובמבר 2015 להעלות את כל הממתינים ארצה, ומאוגוסט 2016 להעלות 1300 כבר השנה."

חברי הכנסת חיליק בר, אלי אלאלוף ומאיר כהן בביקור באתיופיה (צילום: לשכת ח"כ חיליק בר)
חברי הכנסת חיליק בר, אלי אלאלוף ומאיר כהן בביקור באתיופיה (צילום: לשכת ח"כ חיליק בר)

"הסוכנות היהודית יכולה ברגע של אישור ממשלה להביא את כל עולי אתיופיה, אין שום תירוץ". אמר יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי שנכח באירוע, לצד שרת הקליטה, סופה לנדבר (ישראל ביתנו). שרנסקי סיפר בישיבה שעד היום הסוכנות העלתה כ-93 אלף יהודים מאתיופיה. לנדבר הודיעה כי במשרד העלייה והקליטה הוקם שולחן עגול עם משרדי הממשלה השונים בניסיון לזרז ולייעל את העלייה "החלטנו שטיפול יוצאי אתיופיה שייך לאחריות המדינה ולא למשרד ספציפי".

64 עלו עד כה

באוקטובר האחרון עלו לארץ 64 עולים מאתיופיה, לאחר שלוש שנים בהם הוקפאה העלייה. עד סוף שנת תשע"ז אמורים לעלות מעל ל-1,000 עולים מאתיופיה, או לפחות כך הובטח על ידי המדינה. ע"פ נתוני הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה, באתיופיה מחכים כיום בין 9 ל 10 אלף יהודים המבקשים לעלות לארץ ולהתאחד עם משפחותיהם.

לפני שבועיים התקיים דיון מיוחד בכנסת על מצב העולים ועלתה תמונת מצב בעייתית על כך שהעיכוב בקליטת העולים נובע מבעיות תקציביות ותפעול לקוי של המשרדים השונים, בנוסף לבעיות ארגוניות בשטח שקשורות בין היתר למצב הבטחוני המורכב באתיופיה שמקשה על העלייה. ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) וח"כ נגוסה הבטיחו שהם יפעלו על מנת ללחוץ על כל הגורמים המעורבים לזרז את פעילות המשרדים למען הבאתם המהירה של העולים ובהמשך החודשים הקרובים צריכות להתקיים מספר ישיבות מעקב בנושא

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!