דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בהסתדרות 2017

הבחירות להסתדרות / ניסנקורן: "כראש הסתדרות מקבלים החלטות קשות כל יום"

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, קיים הבוקר (ג') מסיבת עיתונאים לקראת ההתמודדות לראשות הארגון | ניסנקורן התחייב לפעול לקידום ביטוח סיעודי ממלכתי ולהגברת השקיפות בהסתדרות

יו"ר ההסתדרות אבי ניסקורן במסיבת העיתנאים (צילום: יח"צ).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסקורן במסיבת העיתנאים (צילום: יח"צ).
אסף צבי
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, העומד בראש סיעת "עוגנים" בהסתדרות, פתח הבוקר (שלישי) את מסע הבחירות של הסיעה. במסיבת עיתונאים שערך במטה הסיעה בתל אביב, הציג ניסנקורן את הישגיו כיו"ר ההסתדרות – העלאת השכר הראלי ושכר המינימום, קליטת עובדי קבלן בשירות הציבורי והגנה על מבוטחי הביטוח הסיעודי הקבוצתי. ניסנקורן התחייב לפעול לאחר הבחירות להיאבק על ביטוח סיעודי ממלכתי, המשך העלאת השכר הראלי והצמדת קצבאות הקשישים והנכים לשכר הממוצע במשק. כמו כן, אמר כי יפעל להגברת השקיפות של מוסדות ההסתדרות.

ניסנקורן התייחס לקמפיין של יריבתו במירוץ, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), יחד עם ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), המתאפיין, לטענתו, באווירה של "לכלוכים והכפשות". "אני גדלתי בהסתדרות, אני מעל עשרים שנה בהסתדרות, נמצאים פה ראשי איגודים, ראשי מרחבים, ועדי עובדים שמה שמעניין אותם בסוף זו המהות" אמר, "את ועד העובדים מעניין השכר, מעניינים תנאי העבודה, מעניין הביטחון התעסוקתי, מעניין העתיד של מדינת ישראל כמדינת רווחה כלכלית, מעניין אם עושים הפרטות, מעניין אם עושים רפורמות מוסכמות. את ועדי העובדים, את העובדים ואת הגמלאים לא מעניינות ההכפשות".

שלי יחימוביץ' ואיתן כבל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
שלי יחימוביץ' ואיתן כבל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

ההישגים המרכזיים שהציג ניסנקורן היו גידול של תשעה אחוזים בשכר הראלי, אחרי 15 שנים של קיפאון והעלאת שכר המינימום באלף שקלים. הוא התחייב להמשיך ולפעול בשני הנושאים האלה גם בשנים הקרובות. "תחשבו שנעלה את השכר הראלי בכל שנה בשלושה אחוזים, עוד חמש שנים אנחנו נתחיל לגמור את החודש", אמר. את עליית שכר המינימום כינה "מהפכה חברתית".

"יש מי שמדבר ויש מי שעושה"

הישג נוסף אליו התייחס ניסנקורן הוא העלאת ההפרשות לפנסיה. "פנסיה חובה עלתה ל-18 וחצי אחוזים", אמר. " זה עדיין לא מספיק אבל זה צעד ענק. פנסיית החובה תמשיך ותעלה בעתיד, ואנחנו אלה שעומדים כשומרי סף למניעת פגיעה בפנסיה ושיפור הפנסיה. אנחנו העלינו את הבטוחות לפנסיה מ30 אחוזים ל60 אחוזים. וזה בגללנו."

ניסנקורן ציין גם את מאבק ההסתדרות למען העסקת אנשים עם מוגבלות. "ההסתדרות בעבר לא התעסקה בנושאים האלה, אבל ברגע שאנחנו תנועה חברתית, הכרחנו את המדינה להתעסק בכך" אמר, "הכרחנו את המדינה להעסיק 3% במגזר הציבורי וכן 3% במגזר הציבורי אנחנו נמשיך ללוות את זה ולהבטיח שדואגים לנכים ולאנשים עם מוגבלות".

בנושא שיפור מצבם של עובדי דור ב' אמר ניסנקורן כי "יש מי שמדבר ויש מי שעושה, ואנחנו עושים. ברשויות המקומיות אנחנו כבר הסכם שלישי מסיטים כספים לעובדי דור ב', ומדובר ב-130 אלף מועסקים. בנמלים עשינו הסטת שכר משמעותית לטובת עובדי דור ב'. בבנק ישראל עשינו הסטת שכר משמעותית לטובת עובדי דור ב'. אתמול ישבתי עם מקום עבודה נוסף, בתי זיקוק אשדוד, ואנחנו עושים שם ביטול של זה – יש שם עובדי דור ג'. זה עוול גדול שקיים הרבה מאוד שנים, ולא נוצר בתקופתי."

לגבי קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה אמר ניסנקורן כי "אני קראתי בעיתון מסוים וגם שמעתי את שלי אומרת שזה טיפה בים. מי שלא ראה עובד שנקלט להעסקה ישירה ולא מבין שכל אדם הוא עולם ומלואו לא מבין על מה הוא מדבר. אין פה זבנג וגמרנו, זה לא עובד ככה בעולם העבודה. אנחנו לוקחים תופעה שקיימת כבר עשרים שנה, ולאט לאט משרשים אותה. היינו אתמול בבית חולים בנהריה, קלטנו שם 50 עובדי תאגיד להעסקה ישירה – עובדים סוציאליים, עובדים פרה-רפואיים, פיזותרפסטים וכו'. שתבינו איך זה עובד: אני אישית מדבר עם הרפרנט במשרד האוצר, מדבר עם משרד הבריאות, מדבר עם נציבות שירות המדינה, וכשאני מגיע לבית החולים יש לי כבר רשימה של 53 אנשים שמשרד האוצר ומשרד הבריאות אישרו שהם ייקלטו. מי שלא מבין ביחסי עבודה לא יכול לעשות כזה דבר. בגלל זה עשרים שנה לא טיפלו בזה."

כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: ערן גילווארג, דוברות ההסתדרות)
כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: ערן גילווארג, דוברות ההסתדרות)

ניסנקורן הוסיף כי הוא מזהה היפוך מגמה ביחס של מעסיקים והחברה בכלל להעסקה ישירה. "כולכם זוכרים את 'השמן והרזה'. מה זה השמן והרזה? זה מיקור חוץ ועובדי קבלן. אז זה היה פופולרי. אנחנו מחזירים את ההעסקה הישירה, זה שינוי תפיסת עולם. אנחנו בהסתדרות מייצרים שינוי חברתי. אני הולך לפרי הגליל ושומע שהם קולטים עובדים להעסקה ישירה, ואז אנחנו הולכים לפלאפון ורואים שקולטים עובדים להעסקה ישירה, וגם בבורסה ובמפעל הפיס זה מתחיל לקרום עור וגידים." ניסנקורן הזכיר גם את צו ההרחבה לעובדים הסוציאליים בשירותים המופרטים, שמשווה את תנאיהם לתנאי עובדי המדינה.

150 אלף איש שהפסיקו להיות שקופים

ציבור נוסף אליו התייחס ניסנקורן הוא עובדי השמירה והניקיון. "כשנכנסתי לתפקיד לא היה להם קרן השתלמות, היום יש להם מהיום הראשון. עובדי שמירה ונקיון – 150 אלף איש – נכנסו למעגל קרן ההשתלמות. הם מקבלים ארוחה חמה פעם ביום כמו כולם, פנסיה מורחבת, מענק … 150 אלף איש שהפסיקו להיות שקופים וחלקם נקלטו להעסקה ישירה. כשנכנסתי לתפקיד, לעובד שמירה בבי"ס חופש נחשב עונש, כי הוא לא היה מקבל משכורת. היום הכרחתי את המדינה שיקבלו משכורת 12 חודשים."

על תנופת ההתאגדות במשק בשנים האחרונות אמר ניסנקורן כי "בשנות התשעים אי אפשר היה לאגד עובדים בישראל. היום, אין שבוע שאני לא חותם על הסכם עבודה חדש. ציבור העובדים מצביע ברגליים ורוצה את ההסתדרות כמו שהיא כיום".

ניסנקורן אמר כי ההסתדרות נאבקה על השארת הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים, והיא תמשיך להיאבק עד להנהגת ביטוח סיעודי ממלכתי לכלל אזרחי ישראל. " אם זה לא יבוא בטוב זה יבוא במאבק ותהיה שביתה כללית", אמר והוסיף כי "מדינת ישראל הפקירה את הנושא הסיעודי. לא רק שהפקירה, רצתה לחסל את הביטוח הסיעודי הקולקטיבי שמיליון איש מבוטחים בו. לא ויתרנו על זה. אנחנו כבר שנתיים מכריחים את המדינה להשאיר את הביטוח הסיעודי הקולקטיבי ואנחנו נכריח את המדינה לעשות ביטוח סיעודי ממלכתי." יעד נוסף שהציב ניסנקורן הוא הצמדת קצבאות הנכות והזיקנה לשכר הממוצע במשק. "נתניהו ב-2003 כשהיה שר אוצר ביטל את ההצמדה של הקיצבאות לשכר הממוצע, וזו היתה טעות קשה.", אמר.

הקטר שמוביל את הפריפריה

ניסנקורן התייחס לשיפור מצבן של נשים בשוק העבודה, ואמר כי מהלכי ההסתדרות בתחום שיפור מצב עובדי קבלן והעלאת שכר המינימום שיפרו מאוד את מצבן של הנשים עקב הנוכחות הגבוהה של נשים בקבוצות אלו. "עובדי קבלן זה בעיקר עובדות קבלן, מרוויחי שכר מינימום זה מרוויחות שכר מינימום". המשך ההתמודדות עם פערי השכר כולל מבחינתו צמצום שבוע העבודה על מנת לעודד נשים לעבוד במשרה מלאה, וכן דרישה להכרה בהוצאות מטפלת לצרכי מס. "אנחנו חייבים שלא יהיה גם עוד 5 שנים פער של שלושים אחוז", אמר. הוא הוסיף כי בהסכם המסגרת האחרון ההסתדרות התעקשה להסיט תקציבים למקצועות המאויישים ברובן על ידי נשים – עובדות סוציאליות, עובדות פרה רפואיות, עובדות דור ב' ועוד.

ניסנקורן התייחס למחויבותה של ההסתדרות לפריפריה. "הממשלה הכריזה על תכנית לפריפריה. אבל כולנו יודעים שרוב התכנית הזאת היא לא אמיתית. לקחו סעיף של הקצאה בתשתיות שכבר קיים והגדירו אותו כתכנית לפריפריה. אם מדינת ישראל רוצה לשמור על עצמה, היא חייבת להשקיע בפריפריה. אנחנו נפנה לשם תקציבים פנים הסתדרותיים. אנחנו נהיה הקטר שמוביל את הפריפריה. אם הממשלה לא תעשה את זה אנחנו נעשה את זה במקומה", אמר.

ניסנקורן הוסיף כי "אני יודע טוב מאוד מה החברה הישראלית צריכה במישור החברתי כלכלי. אני כמו כולכם רואה את הבעיות, אבל נחוש לשנות אותן." על תפקיד יו"ר ההסתדרות אמר ניסנקורן כי "זה לא טיול. זה לקבל החלטות כל יום. זה לא להתראיין וזהו, עשיתי את שלי. זה כשיש שביתה ברשות שדות התעופה צריך לדעת איך לנהל משא ומתן, צריך לדעת איך להביא את הסכם המסגרת, איך להעלות את השכר, איך לא להכניס את המשק לסחרור, איך להסיט את הספינה הגדולה הזאת לכיוון של צדק חברתי".

יו"ר נעמת גליה וולך במסיבת העיתונאים (צילום: דבר ראשון).
יו"ר נעמת גליה וולך במסיבת העיתונאים (צילום: דבר ראשון).

"המאבק שההסתדרות מובילה למען עובדי הקבלן משמעותו מאבק למען נשים"

יו"ר נעמת גליה וולוך, המתמודדת אף היא במסגרת סיעת עוגנים, הציגה את עיקרי פעולת הארגון תחת כהונתה. "בחמש השנים האחרונות נעמת התמודדה בעיקר כדי לשנות את התפיסה שהטיפול בילדים הוא באחריות האימהות. מבדיקות שערכנו עולה שהאבות באמת רוצים להיות שותפים בגידול הילדים, אבל שוק העבודה ממשיך לתפוס את האמהות כאחראיות על הטיפול בילדים. דוגמה טובה לאפליה בשוק העבודה היא משרת אב גרוש. אב שמעוניין להיות עם ילדיו יקבל כתף קרה אבל אם הוא גרוש, זה לגיטימי מאוד. אנחנו בנעמת מקדמת הצעת חוק לחופשת לידה לאבות בתשלום למשך שלושה שבועות בתום חופשת הלידה של האם. יותר אבות ינצלו את החופשה להיות עם הילדים וגם המעסיקים ישלימו עם זה שאבות יכולים להיות עם הילדים. בנוסף, יו"ר ההסתדרות ואני מקדמים יוזמה לקיצור שבוע העבודה באופן שיקדם חיי משפחה נורמלים." וולוך הוסיפה כי "המאבק שההסתדרות מובילה למען עובדי הקבלן משמעותו מאבק למען נשים שכן רוב עובדי הקבלן הן עובדות קבלן. המאבק של ניסנקורן להעלאת שכר המינימום חשוב מאוד לנשים, שכן רוב מאבקי שכר המינימום הן נשים."

וולוך הדגישה גם את פעולותיה של נעמת למען נשים נפגעות אלימות. "בשנה שעברה קידמנו אמנה שתחייב מקומות עבודה לסייע לנשים שזקוקות לכך. נעמת פועלת ותמשים לסייע לנשים בנושאים כמו אפליה בשכר הטרדות מיניות, גיל הפרישה. נמשיך גם להיאבק בפרסומות הפוגעניות שמשפילות אותנו כנשים."

בתשובה לשאלות רבות בנושא השקיפות בהסתדרות אמר ניסנקורן כי "נעשה צעדים להגדיל את השקיפות" בארגון. "נעשה רענון נהלים," אמר ניסנקורן אך לא פירט תכנית אופרטיבית. לדבריו, הדרך להגברת השקיפות צריכה להיות באמצעות החלטות פנימיות של ההסתדרות ולא באמצעות חקיקה ופיקוח של המדינה. "אני לא חושב שהמדינה צריכה להתערב בארגוני עובדים", אמר.

שקיפות

בתגובה לשאלה מדוע תקציב ההסתדרות אינו מתפרסם בגלוי, אמר ניסנקורן כי "אני רואה כל שנה את התקציב בעיתון. אני לא חושב שיש פה מישהו שיהיה מופתע." הוא הוסיף כי "יש מבקר הסתדרות, הוא עושה דוחות ביקורת על ההסתדרות. כל מי שרוצה יכול לפנות ולקבל את התקליטור של הדוחות האלה. החלטות בינ"ה מפורסמות באתר האינטרנט של ההסתדרות וכך גם החלטות הוועדות. יש נציב תלונות, שמי שיש לו תלונות יכול לפנות. בנושאים שאינם איגוד מקצועי ההסתדרות כפופה למבקר המדינה. הוא עושה עכשיו ביקורת בחברת העובדים. יש גם ביקורת פנימית וגם ביקורת חיצונית."

לגבי תקציבי הסיעות אמר ניסנקורן כי "הסיעות כפופות למבקר ההסתדרות, שמבקר את פעילות הסיעות ותקציבי הסיעות. אני לא עדכנתי את תקציבי הסיעות מאז שאני יו"ר הסתדרות. היתה פנייה אלי בבינ"ה עם בקשה לעדכן, ואני סירבתי. כל התקציב הפוליטי בהסתדרות הוא 7 מיליון ש"ח, ומדובר בכאחוז מכלל תקציב ההסתדרות."

ביחס לטענות על מעורבותו של יו"ר ההסתדרות הקודם עופר עיני בהסתדרות כיום אמר ניסנקורן כי "שלוש שנים לא שמעתי את הטיעון שעופר עיני מנהל את ההסתדרות. זה ספין. אני יו"ר סיעת עוגן. אני יו"ר ההסתדרות לכל דבר. לטוב ולרע. בני עיני הוא מנכ"ל הסיעה. מה פסול בו? עיני איש ראוי ונעשה לו עוול גדול בהכפשות של מי שרק לפני כמה שנים העלתה אותו על נס ודגל". הוא הוסיף כי עופר עיני עצמו אינו מעורב בהסתדרות.

הבית החברתי וסיעת עוגנים

ביחס להסכמים הקואליציוניים שנחתמו בהסתדרות אמר ניסנקורן כי "הרבה מאוד שנים בהסתדרות זה הנוהל, שרצה רשימה משותפת. כשרצים ביחד עושים הסכם קואליציוני מראש שמגדיר את האחוזים ברשימה המשותפת ומגדיר את תפקידי הנבחרים. איתן כבל, כשרץ לפני חמש שנים, עשה גם הסכם קואליציוני לפני הבחירות, בדיוק אותו דבר. אנחנו עושים הסכמים בין סיעות, כשמרצ או ליכוד מחליטים שהם רוצים לרוץ ביחד קובעים את האחוזים וקובעים תפקידי נבחרים." הוא הוסיף כי בניגוד להסכמים אלו, ההסכם שנחתם בין שלי יחימוביץ' לאיתן כבל אינו הסכם בין סיעות אלא הסכם בין שני אנשים פרטיים "לחלוקת שלל".  עוד אמר ניסנקורן כי "ההסתדרות חותמת בערך 200 הסכמים קיבוציים בשנה משהו כזה אנחנו כל הזמן עושים הסכמים. הם אפילו את ההסכם ביניהם לא הצליחו לעשות כמו שצריך. והם אחר כך רוצים לנהל את ההסתדרות."

בנושא ההסכם הקואליציוני שנחתם עם אנשי סיעת הבית החברתי איציק יואל ולאון בן לולו, אמר ניסנקורן כי "ההסכם בין הבית החברתי לעוגנים נחתם בדצמבר, עוד לפני ששלי הודיעה שהיא מתמודדת בתקופה שאיתן כבל הודיע שהוא תומך בי לראשות ההסתדרות וביקש ממני בשנתיים האחרונות 4-5 פעמים שאסכים שהבית החברתי יהיו חלק מהקואליציה. הוא נחתם כשאני יודע שסיעת הבית החברתי רוצה להיות חלק מהקואליציה. מה שיש שם בהסכם זה – שני חברי הנהגה, זה לא שֵמי, זה מתורגם לשֵמי. אין סיעה שיש לה פחות משני חברי הנהגה, לרוב הסיעות יש יותר. הדבר השני זה תפקיד של יו"ר אגף, שזה תפקיד נבחר בהסתדרות. אין סיעה בקואליציה שאין לה תפקיד של ראש אגף. היו גם מקרים בעבר שסיעה החליפה ראש אגף. אין דבר כזה שיש שריון לבן אדם, השריון הוא לתפקיד. הם קיבלו 5% בתוך עוגנים, שבתוך בינה כיום יש להם 7%".

ביחס לקיום הבחירות אמר ניסנקורן כי "אני הודעתי שאני בעד התמודדות, שאני רוצה התמודדות, אני מאוד מקווה שההתמודדות תהיה על המהות."

ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה בתגובה לדבריו של ניסנקורן היום, כי "ההסתדרות בראשותי תילחם עבור העובדים ולא תעסוק במסיבות עיתונאים, פרסומות בטלויזיה, ומשרדי יחסי ציבור יקרים על חשבון העובדים. אפשר לשחד עסקנים בהסכמים קואליציוניים שמנים וסודיים כדי לנסות למנוע בחירות, אך מאות הוועדים שלא הגיעו למפגן הריק של ניסנקורן הם העדות הטובה ביותר לניתוק מהשטח. מעטים מאלה שכן באו עשו זאת מרצון, רובם אחרי לחץ ואיומים, ואחרים אינם מייצגים כלל את העובדים.

"יו"ר ההסתדרות ביצר עצמו בשכבת שומן של מי שנהנים ממינויים בדירקטוריונים וממנעמי כספם של העובדים אך הוא מנותק כליל מהמהפכה שמתרחשת בשטח ובה המוני עובדים, דור ב', ג', זמניים ורבים אחרים חשים כי דמי החבר שלהם אינם מופנים לרווחתם ולמאבקיהם אלא לריפוד של שכבת שומן מצומצמת ששכחה מזמן את מי עליה לייצג. ב23/05 העובדים יצביעו עבורי, כמי שתנהיג ותילחם בשבילם במקום לכבות שריפות, תנגיש עבורם ולשירותם את כוחה של ההסתדרות, ותייצר עולם חדש של דמוקרטיה, שקיפות ונגישות לכל עובדת ועובד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!