דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סכסוך עבודה

סכסוך עבודה / העוזרים המשפטיים יפתחו הבוקר (ה') בשביתת אזהרה

650 העוזרים המשפטיים יקיימו שביתת אזהרה בת יום אחד וכנס מחאה והסברה ארצי | לטענתם נקטה הנהלת בתי המשפט צעדים חד צדדיים המרעים את תנאי העובדים | פעילות בתי המשפט תתנהל כסדרה

פיטורי 500 עוזרות משפטיות נמנעו בצו בית משפט (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
פיטורי 500 עוזרות משפטיות נמנעו בצו בית משפט (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

650 העוזרים המשפטיים, המסייעים לעבודת השופטים בכל הערכאות המשפטיות, צפויים לקיים הבוקר (חמישי) שביתת אזהרה בת יום אחד. זאת על רקע טענות להתעמרות המתמשכת מצד הנהלת בתי המשפט ופגיעה בתנאי העסקתם. "העוזרים המשפטיים, יד ימינם של השופטים, סובלים שנים מיחס משפיל מצד מעסיק שלא רואה בהם בני אדם המבצעים מלאכתם נאמנה ובתחושת שליחות. אנו נאבקים כדי להשיב את הצדק למערכת" אמרה יו"ר ועד העובדים עו"ד שרית טוביס. כנס מחאה והסברה ארצי יערך בבית ההסתדרות.

למעלה משש שנים מסרבת הנהלת בתי המשפט לנהל משא ומתן עם נציגות העובדים לחתימה על הסכם קיבוצי. במקביל נקטה הנהלת בתי המשפט צעדים חד צדדיים המרעים את תנאי העובדים. כך למשל בעוד שבעבר היו העוזרים המשפטיים כפופים ישירות לשופטים להם עזרו – ביצעה ההנהלה שינוי ארגוני המכפיף את העוזרים המשפטיים מינהלית למחלקות משאבי האנוש, תוך ביטול הסדרים שונים שהיו נהוגים בין העוזרים לשופטים עימם עבדו. לצד זאת ביטלה ההנהלה את נוהג השעון הגמיש הנדרש לעובדים לאור טיב עבודתם, כך שכיום אין להם עוד אפשרות לגמישות בשעות עבודתם.

בנוסף הקימה הנהלת בתי המשפט בלא כל התייעצות עם ועד העובדים "ועדת אתיקה" שמשמעויותיה אינן ברורות, והפסיקה לשלם לעובדים על זמן הפסקות אוכל מחוץ לבית המשפט – גם בבתי משפט בהם אין קפיטריה לרווחת העובדים.

ההנהלה החליטה למנוע מהעוזר של שופט אשר הועבר ערכאה או מונה לערכאה גבוהה יותר לעבור יחד עימו. במקרים אלה דרשה ההנהלה מהעובדים למצוא לעצמם "סידור אחר" – או לעמוד תחת חרב הפיטורים.

לאחרונה הפך בית הדין הארצי לעבודה את החלטת בית הדין האזורי וקיבל את עמדת המדינה, כי אין פגם בהגבלת משך כהונתם של העוזרים המשפטיים לארבע שנים, אם אפשרות הערכה לשש בלבד. עם זאת לפסק הדין צורפה דעת מיעוט של נשיא בית הדין השופט יגאל פליטמן אשר טען כי "החלטה כללית וגורפת של קציבת תקופת העסקת העוזר המשפטי מראש לשש שנים, כשלעצמה, היא בלתי סבירה".

כמו כן לפני כחודש הכריע בית הדין האזורי לעבודה בת"א כי העוזרים המשפטיים יקבלו תשלום על שעות נוספות מעתה ובאופן רטרואקטיבי. בית הדין קבע כי משרתם של העוזרים המשפטיים איננה בגדר משרת אמון וכי שכרם הנוכחי אינו מגלם בתוכו תשלום ממשי על שעות נוספות – וזאת לצד העובדה ששכרם אינו גבוה ביחס לקבוצות מקבילות, בניגוד לטענת המדינה. הרכב בית הדין בראשות סגנית הנשיאה הדס יהלום קבע כי עד חודש יוני הקרוב על המדינה לשלם עבור כל שעה נוספת שהעוזרים המשפטיים מבצעים וביצעו בעבר, רטרואקטיבית החל משבע שנים לפני הגשת התביעה לבית הדין בשנת 2014.

מדוברות בתי המשפט נמסר בתגובה: "שביתת העוזרים המשפטיים לא תשבש את פעילות מערכת בתי המשפט, אשר תתנהל כסדרה. הנהלת בתי המשפט ויתר הגורמים הרלוונטיים לעניין, מוכנים לשבת לישיבות משא ומתן בכל עת עם העוזרים המשפטיים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!