דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

יחסי חוץ / בוריס ג'ונסון: "פתרון שתי המדינות הוא הדרך הטובה ביותר להתקדם"

שר החוץ הבריטי הגיע לביקור רשמי בישראל והביע את עמדת ממשלתו כנגד הבנייה בהתנחלויות, חוק ההסדרה וסיפוח שטחי יו"ש | לצד זאת, הביע את דאגתו מההסתה והאיומים על ביטחונה של ישראל

שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון בעת ביקורו במשרד ראש הממשלה (צילום: קובי גדעון  לע"ם)
שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון בעת ביקורו במשרד ראש הממשלה (צילום: קובי גדעון לע"ם)
שי ניר

"דעתנו בעינה עומדת, שפתרון שתי המדינות הוא הדרך הטובה ביותר להתקדם", כך אמר אמש שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, בראיון לחדשות ערוץ 2. ג'ונסון, שהגיע לביקור רשמי בארץ ואף נפגש מוקדם יותר עם ראש הממשלה, הוסיף כי "אני חושב שבשני הצדדים צריכה להתגבש ההבנה שצריכים שניים לטנגו."

לדבריו, יש שני סוגים של מכשולים בדרך להשגת השלום, מהם צריכים הצדדים להמנע. "אלימות והסתה לאלימות ואיומים על בטחונה של ישראל", מצד הפלסטינים, ו"הקצב המוגבר  של הבנייה בהתנחלויות. הקצב המוגבר של הריסת בתים", מצד ישראל. לשאלה האם ההתנחלויות הן מכשול לשלום, השיב כי "זו אינה דעתי בלבד, אני חושב שזו דעתו של הבית הלבן ושל כל מי שדואג לישראל ותומך בה".

על ההצעה לספח את שטחי יהודה ושומרון, אמר ג'ונסון כי  "אנחנו מוטרדים ומודאגים, אך זה טרם קרה. ואנחנו נתנגד לכך." בהמשך, הביע התנגדות לחוק ההסדרה, ואמר כי החוק נמצא כרגע "בתחום ההיפוטתי, יש לנו חששות רציניים שהשמענו, פעמים רבות, לגבי אי-חוקיות ההתנחלויות וגם חששות לגבי הריסת הבתים ויש להתייחס לחששות האלה באותו אופן שבו מתייחסים לחששותינו לגבי אלימות נגד ישראלים, לגבי הטרור שישראל סובלת ממנו ולגבי הסכנה לביטחון ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון במשרד החוץ בלונדון (צילום: קובי גדעון לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון במשרד החוץ בלונדון (צילום: קובי גדעון לע"מ)

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, מתחה ביקורת על דברי שר החוץ הבריטי ואמרה כי "ההתנחלויות הוקמו באופן חוקי על אדמה של העם היהודי. חלקה של ההתיישבות הבנויה מהווה פחות משני אחוזים משטחי יהודה ושומרון, והוכח באופן ברור שההתנחלויות אינן מהוות מכשול לשלום. בביקורו הבא של שר החוץ הבריטי מומלץ לאזן את פגישתו עם אנשי שלום עכשיו עם סיור מטעם מועצת יש"ע כדי לשמוע עמדה מאוזנת בסוגיה זו".

כאמור,מוקדם יותר נפגש ג'ונסון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח פגישתם חזר על תמיכתה של ממשלת בריטניה בפתרון שתי המדינות, והצהיר כי היא מעוניינת "לסייע בהסרת המכשולים להסכם כזה."

ג'ונסון ציין כי זכותה של מדינת ישראל לביטחון היא עדיפות ראשונה במעלה, אך הוסיף כי "אנו חייבים כמובן לנסות להסיר מכשולים בפני שלום והתקדמות, כמו סוגיית ההתנחלויות."

ראש הממשלה אמר בתגובה כי "הסיבה שלא הצלחנו להשיג שלום במשך מאה שנים איננה ההתנחלויות, אלא הסירוב העיקש להכיר במדינת לאום לעם היהודי בגבול כלשהו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!