דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / העוזרים המשפטיים שבתו היום ומאיימים כי יפנו לבג"צ

650 העוזרים המשפטיים קיימו היום שביתת אזהרה, ומאות הגיעו לכנס מחאה והסברה ארצי | יו"ר הוועד הודיעה כי יפנו לבג"צ על ההחלטה לאפשר הגבלת כהונתם | "הציבור צריך לדעת מי עומד בראש המערכת המשפטית ואיך הוא נוהג בשופטיו ובעובדיו"

כנס חירום ארצי של העוזרים המשפטיים בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות).
כנס חירום ארצי של העוזרים המשפטיים בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-650 עוזרים משפטיים בכל ערכאות בתי המשפט קיימו היום (חמישי) שביתת אזהרה בת יום אחד, וזאת על רקע טענותיהם של לפגיעה של הנהלת בתי המשפט בזכויותיהם וחוסר מוכנתה להיכנס עימם למשא ומתן על הסכם קיבוצי חדש. מאות עובדים השתתפו בשעות הצהריים בכנס חירום ארצי של העוזרים המשפטיים שנערך בבית ההסתדרות. יו"ר הוועד, עו"ד שרית טוביס, התייחסה להכרעת בית הדין הארצי בנוגע להגבלת תקופת ההעסקה של העוזרים המשפטיים: "בהחלטה משותפת של הוועד וההסתדרות נפנה לבג"צ".

הבג"צ אליו התייחסה טוביס נוגע להחלטה שקיבל בית הדין הארצי לעבודה, שהפך את החלטת בית הדין האזורי וקיבל את עמדת המדינה, לפיה אין פגם בהגבלת משך כהונתם של העוזרים המשפטיים לארבע שנים, עם אפשרות הערכה לשש בלבד. לפסק הדין צורפה דעת מיעוט של נשיא בית הדין השופט יגאל פליטמן אשר טען כי "החלטה כללית וגורפת של קציבת תקופת העסקת העוזר המשפטי מראש לשש שנים, כשלעצמה, היא בלתי סבירה". טוביס הודיעה כי הפנייה לבג"צ, בסוגיית הגבלת תקופת ההעסקה של ציבור העוזרים המשפטיים, תוגש באמצעות עו"ד ארנה לין אשר מלווה את מאבקם בשנים האחרונות.

לטענת העובדים, למעלה משש שנים מסרבת הנהלת בתי המשפט לנהל משא ומתן עם נציגות העובדים לחתימה על הסכם קיבוצי, ובמקביל נקטה צעדים חד צדדיים המרעים את תנאי העובדים. כך למשל, בעוד שבעבר היו העוזרים המשפטיים כפופים ישירות לשופטים להם עזרו – ביצעה ההנהלה שינוי ארגוני המכפיף את העוזרים המשפטיים מינהלית למחלקות משאבי האנוש, תוך ביטול הסדרים שונים שהיו נהוגים בין העוזרים לשופטים עימם עבדו. לצד זאת ביטלה ההנהלה את נוהג השעון הגמיש הנדרש לעובדים לאור טיב עבודתם, כך שכיום אין להם עוד אפשרות לגמישות בשעות עבודתם. טוביס אמרה היום כי "הנהלת בתי המשפט לא בוחלת באמצעים כדי לפורר את ההתארגנות. מדובר בהתנהלות שחותרת תחת יחסי עבודה קיבוציים".

טוביס מתחה ביקורת חריפה גם על כך שההנהלה פעלה בניגוד לדין: "אנחנו מתמודדים עם מעסיק דורסני שלא רואה אף אחד מאיתנו ממטר ולא סופר גם את בית הדין. אחרי שבית הדין האזורי הוציא פסק דין שמחייב את ההנהלה להידבר על מעבר בין משרות, מה שעשתה ההנהלה זה לסגור את הברז על מנת שלא יהיה מעבר בין שום משרה לשום משרה אחרת. שאנחנו נפוטר. דבר שאילץ אותנו לגשת שוב לבית הדין האזורי באמצעות ההסתדרות להגיש בקשה נוספת".

 

טוביס הוסיפה: "כשהמערכת פוגעת בנו – האנשים שעושים מלאכה נאמנה מאחורי הקלעים, עובדים עם השופטים בנאמנות בלתי מסויגת – היא פוגעת קודם כל בשופטים. וכשהיא פוגעת בשופטים היא פוגעת בציבור כולו. הציבור צריך לדעת מי עומד בראש המערכת המשפטית ואיך הוא נוהג בשופטיו ובעובדיו".

"אנחנו לא מי שהמערכת מספרת לנו שאנחנו, לא שקופים, לא קטנים, לא זמניים. אנחנו כאן כדי להישאר להמשיך לתמוך בשופטים שלנו אבל בלי לחטוף גזירות ועונשים רק כי העזנו לקום ולפעול כמו התארגנות עובדים במדינה דמוקרטית. אנחנו עובדים נאמנים שמשלמים על חניות ועובדים שעות נוספות רבות ללא תמורה, רק כדי לסייע לשופטים – כי אכפת לנו. לא יעלה על הדעת כי המערכת תפנה לנו את גבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!