דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרנסג'נדר

להט"ב / הקהילה הטרנסג'נדרית מברכת על נוהל חדש לשינוי המין בתעודת הזהות

מעתה ניתן יהיה לשנות את סעיף המין בתעודת הזהות בעזרת רופא המשפחה, ללא צורך לגשת לוועדה | עבור א.נשים טרנס מדובר בשינוי משמעותי: "זה מוריד המון בירוקרטיה מיותרת מכל הצדדים. לקהילה יש מספיק בעיות שאנחנו צריכים להתמודד איתן", אמר אלישע אלכסנדר

חברות הכנסת אלהרר, בן-ארי וגרמן עם פעילים ופעילות מקהילת הטרנס* (תמונה: באדיבות ח"כ קארין אלהרר)
חברות הכנסת אלהרר, בן-ארי וגרמן עם פעילים ופעילות מקהילת הטרנס* (תמונה: באדיבות ח"כ קארין אלהרר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון שנערך ביום רביעי השבוע בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הודיע משרד הבריאות כי גובש נוהל חדש יחד עם משרדי הפנים והמשפטים לשינוי סעיף המין בתעודת הזהות. עד כה, התאפשר הדבר רק לאחר אישור ועדה מיוחדת של משרד הבריאות – אולם כעת יוכל כל רופא משפחה לאשר זאת, באמצעות מסמך שנוסח במשרד. "מדובר בהישג חסר תקדים שמקל מעט על חייהם המורכבים של חברי הקהילה", אמרה אלהרר.

"זה מוריד המון בירוקרטיה מיותרת מכל הצדדים. לקהילה יש מספיק בעיות שאנחנו צריכים להתמודד איתן. זה הרבה יותר הגיוני ללכת לרופא משפחה מאשר לוועדה שלא מכירה אותך בכלל", אמר ל'דבר ראשון' אלישע אלכסנדר מנכ"ל ארגון 'מעברים – לשינוי בר קיימא לקהילה הטרנסג'נדרית', ובירך על המהלך. לדבריו, האופן הקודם יצר עיכובים מרובים ומיותרים, שנמשכו לעיתים למעלה משנה, "זה גם זמן של רופאים – חבל על כספי משלם המיסים".

חברי קהילת הטרנס מפגינים בת"א. ארכיון. צילום: יעל מאירי, מתוך ויקיפדיה
חברי קהילת הטרנס מפגינים בת"א. ארכיון. צילום: יעל מאירי, מתוך ויקיפדיה

"עניין סעיף המין מאוד קריטי להרבה אנשים מהקהילה, וזה גם משהו מאוד משמעותי ויום יומי – זה מונע אפליה, הטרדות, מצבים שבהם לא מזהים אותך", הסביר אלכסנדר, "עדיין יש לנו על מה לעבוד – כי המטרה שלנו בסופו של דבר היא הכרה במי שאנחנו בלא רופאים – זה לא עניין רפואי בכלל". לדבריו, ידוע לו כי מספר א.נשים טרנסג'נדרים פנו כבר במהלך יום חמישי למשרד הפנים, והגישו בקשות בהתאם לנוהל החדש. אנשי העמותה ממתינים לראות כיצד הוא מוטמע.

היה זה דיון המעקב הרביעי במספר בנוגע לטיפול רשויות המדינה בציבור הטרנסג'נדרי בישראל, והוצגה בו התקדמות במספר תחומים. בין היתר, צויינו לחיוב הטיפול של צה"ל בא.נשים טרנס, והשינוי בביטוח לאומי, שאינו מחייב רישום של המגדר בטפסים השונים, וכן העבודה המשותפת עם משרד החינוך, לקידום תכנית הסברה והכנת הצוותים בנושאי מגדר.

כמו כן, הודיע משרד הבריאות כי יכפיל את מספר הימים בהם מבוצעים ניתוחים לשינוי מין, ליומיים בחודש. "מדובר בתיעדוף נכון וראוי" אמרה על כך יו"ר הוועדה אלהרר. לעומת זאת, ד"ר אריה גרובר מקופ"ח לאומית, טען כי עדיין אין הגדרה איזה ניתוחים כלולים בסל הבריאות, וכי הנושא הכספי אף הוא לא הוסדר כהלכה. כדוגמה, ציין שלניתוח לשינוי פנים, ואפילו ניתוח לשינוי אברי המין אין עדיין תמחור.

הישגים

נציגי משרד הפנים ציינו כי בשנה החולפת אושרו 24 שינויים ברישום המין בתעודת הזהות, ונדחו 4, בשל "אי עמידה בקריטריונים או מחסור בהשלמת מסמכים", לטענתם. נציגי הביטוח הלאומי, אשר רבים מהטרנסג'נדרים בישראל מסתייעים בקצבאות הניתנות דרכו, עדכנו כי המוסד החל בתהליך כולל להנגשת הסניפים הכולל הדרכות בנושא אותן עוברים העובדים המיועדים לתת שירות לקהילה. נציג הביטוח הלאומי ביקשו להדגיש כי למרות שבכל המקרים על מנת לכנס ועדה רפואית יש צורך במסמך רפואי, בבקשה לשינוי מין ניתן להסתפק ולהציג מסמך מעובד סוציאלי של הקהילה.

בין השאר, דווח בוועדה כי משרד הרווחה הקים דירת הוסטל בחולון והלנת חירום בתל אביב, וכי המשרד מתקצב תוכנית למניעת אובדנות בקהילה הטרנסג'נדרית. גם משרד החינוך שמח לבשר כי המשרד מתקצב במיליון וחצי שקלים סדנאות לחינוך לרגישות מגדרית, הן בבתי הספר הכללים והן בבתי ספר הדתיים בשיתוף מנהל החמ"ד.

מה שחשוב

בפני הועדה הופיעו גם מספר א.נשים מהקהילה הטרנסג'נדרית. עדן סיפרה על התהליך אותו היא עוברת, ועל הקושי לקבל מימון לניתוחים המשלימים שלדבריה חשובים הרבה פעמים יותר מהניתוח לשינוי באברי המין. "הבריאות הנפשית והדימוי העצמי חשובים הרבה יותר ממה שיש בין הרגלים" היא הדגישה. יעל סיפרה כי ילדיה מוסתים כנגדה על ידי הסביבה בה הם חיים, וכי היא חווה יחס מזלזל מצד רשויות הרווחה.

מאיר סיפר על אירוע בו הותקף מינית ובעקבותיו אף נכנס להריון. לדבריו קופת החולים ובתי החולים אליהם פנה, סירבו להעניק לו טיפול גניקולוגי בעקבות האירוע, עד שנאלץ להביא את הגניקולוגית אשר טיפלה בו טרם תהליך השינוי אותו עבר. מאיר הדגיש כי הוא בסך הכל רוצה לקבל ייחס הוגן. הוא סיים ושיתף בקושי להסביר שוב ושוב את זהותו המגדרית, במהלך טיפול בניידת של מד"א, ברישום ללימודים מתקדמים עם תעודת בגרות הנושאת את שמו הקודם ועוד.

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) התייחסה בדיון לקשיים בהם נתקלים א.נשים טרנסג'נדריםות פעמים רבות באפליה בעבודה. ח"כ יעל גרמן הודתה לח"כ אלהרר על העיסוק המתמשך בנושא ואמרה כי היא מלאת התרגשות מההתקדמות בעקבות ההתמדה. היא הוסיפה ואמרה כי היא מגנה את הקמפיין של סטודיו C שיצא לאחרונה היות והוא מלא בסממנים טרנסופובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!