דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

המזרח התיכון / המערכה על סוריה: התקדמות במלחמה נגד דאע"ש במנביג' וא-רקה

מנביג': ארה"ב, סוריה ורוסיה שלחו כוחות לסייע בידי הכורדים מול דאע"ש וטורקיה | א-רקה ומוסול, מעוזי דאע"ש, על סף שחרור | ובאדליב ארגוני הטרור חותמים על הסכמי הפסק אש - בינם לבין עצמם | סקירה שבועית

כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
אוריאל לוי

מנביג'

לאחר שצבא טורקיה ומיליציות המורדים הנאמנות לו, כבשו לפני שבועיים את העיר אל-באב ועיירות הסמכות לה מידי דאע"ש, פנו הכוחות הטורקים לכיוון העיר מנביג' הנשלטת  בידי 'המועצה הצבאית של מנביג" – כוח ערבי השותף בקואליציית 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' (SDF) שבהובלת הכורדים.

'המועצה הצבאית של מנביג' הפתיעה כשהודיעה כי חתמה, באמצעות ההנהגה הכורדית של רוג'בה, על הסכם עם משטר אסד ורוסיה. לפי ההסכם הכוחות של צבאות סוריה ורוסיה יפרסו בסמוך לגבול בין הכורדים לטורקיה בסוריה על מנת למנוע מצבא טורקיה ובני בריתו להתקיף את הערבים והכורדים באזור מנביג'.

רוסיה מיהרה לשלוח שיירות סיוע הומניטרי, וכוחות מזוינים הכוללים בין היתר נשק כבד, משאיות וארטילריה, לתוך אזור השליטה הכורדי. צבא סוריה הכניס גם הוא כוחות רכובים לתוך החבל הכורדי. האמריקאים שלחו כוחות רכובים, והפנטגון הודיע כי כוחותיו יעזרו להפריד בין טורקיה לבין הכורדים. רשת הטלוויזיה הכורדית ANHA הציגה סרטון בו נראים חיילים רוסים, וחיילים כורדים רוקדים ריקודי עם רוסים וכורדים יחדיו. לא רחוק מהמקום בו צולם הסרטון, סיירו להם ג'יפים ממוגנים הנושאים את דגל 50 הכוכבים האמריקאי, וזכו לתשואות תושביה הכורדים והערבים של מנביג'.

 

https://www.youtube.com/watch?v=7-NuiKhBoWE

אף על פי כן, צבא טורקיה המשיך להפציץ בארטילריה את הכורדים בסוריה בגזרות השונות, בינהן מנביג'. כמה כפרים הסמוכים לגבול בין הכורדים לטורקים בסוריה נכבשו על ידי הטורקים, ושוחררו על ידי לוחמי SDF. משטר אסד דיווח כי 8 מלוחמיו נהרגו מאש ארטילריה טורקית סמוך לעיר מנביג'.

הכוחות הכורדיים דיווחו כי 40,000 פליטים שנמלטו מהשטחים שתחת דאע"ש וטורקיה הגיעו למנביג' בעשרת הימים האחרונים. הרשויות הכורדיות טוענות כי אין בידיהן האמצעים הנחוצים על מנת לסייע לפליטים.

 

באותה העת נועדו בימים אלה בעיר אנטליה שבדרום טורקיה מפקדים בכירים מצבאות טורקיה, ארה"ב ורוסיה. בינאלי ילדירים, ראש ממשלת טורקיה אמר לסוכנות הידיעות אי. פי כי ארה"ב מסכנת את קשריה עם טורקיה בהחלטתה לסייע לכורדים בסוריה. "אם ארה"ב מעדיפה ארגוני טרור על פני טורקיה במאבק נגד דאע"ש" אמר ידלים, "זו זכותם להחליט כך, אך אנחנו לא נכיל זאת. הם יודעים מה היכולות שלנו והמסר הזה הועבר גם בצינורות הדיפלומטיים." ידלים התייחס לתמיכה שמעניקה ארה"ב לכורדים במבצע "זעם הפרת" בחזית א-רקה, אך דברים אלה נאמרו גם על רקע הנוכחות האמריקאית במנביג'.
הפנטגון ביקש מהבית הלבן להכריע בין הכורדים לארדואן, היועצים של טראמפ חלוקים ביניהם.  על פי כתבה שפורסמה בוול סטרייט ג'ורנל, המחלוקת נסובה סביב הבריתות של ארה"ב באיזור. חלקם סבורים כי חשוב לשמור על יחסים חמים עם טורקיה, החברה בברית נאט"ו, גם במחיר של משבר עם הכורדים בסוריה, וזאת על מנת לשמר אינטרסים אמריקאים באזור. אחרים מהיועצים מפצירים בטראמפ להגביר את הסיוע לכורדים בסוריה, שותפיה הנאמנים ביותר של ארה"ב על אדמת המדינה שהוכיחו יעילות רבה במלחמה בדאעש.

חזית א-רקה

הפנטגון הודיע כי שלח כ-400 לוחמי מארינס, הנושאים עמם מערכות ארטילריה, שיצטרפו ל-503 חיילי צבא ארה"ב, שכבר מוצבים בסוריה. הכוחות האמריקאים מסייעים לכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) בהנהגת הכורדים, במבצע "זעם הפרת" שמטרתו לבודד את העיר א-רקה, בירת דאע"ש.

 

https://twitter.com/AfarinMamosta/status/839821199664361474

ה-SDF הצליחו השבוע לקטוע את הכביש בין בירת דאע"ש א-רקה לבין דיר א-זור ועיראק. עתה, שני מעוזי דאע"ש ; א-רקה בסוריה ומוסול בעיראק, על סף המצור. עם התקדמות ה-SDF על גדות נהר הפרת, נכבש גם האתר, בו על פי פרסומים זרים, הופצץ הכור האטומי בסוריה ב-2007.

 

בתוך כך, צבא סוריה, הנאמן לאסד, מתקדם גם הוא לעבר א-רקה מהגדה המערבית של נהר הפרת, תוך שהוא מדיח את כוחות דאע"ש.

 

המורדים באדליב

'תחריר אל-שאם' (זרוע אל-קאעידה בסוריה) חתמה על הסכם הפסקת אש עם 'אחרר אל-שאם'. הסכם זה נחתם לאחר חודש של קרבות פנימיים בין המורדים ג'יהאדיסטים בסוריה, בהם נהרגו מאות לוחמים. על פי ההסכם החדש, 'תחריר אל-שאם' יחזירו ל'אחרר אל-שאם' מחנות צבאיים שכבשו מהם במחוז אדליב, ויסירו מחסומים שהוקמו בעקבות ההסלמה בין הארגונים. בשבועיים שקדמו להסכם, הודיעו כמה מיליציות ושייח'ים, שהחליטו להעביר את נאמנותם מ'אחרר אל-שאם' ל'תחריר אל-שאם', הנחשב לארגון המורדים החזק ביותר בסוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!