דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קארין אלהרר

להט"ב / רשות האוכלוסין חזרה בה מההודעה על הנוהל החדש לשינוי מין בת"ז

לאחר שביום רביעי הודיעו בוועדה בכנסת כי רופא משפחה יוכל לאשר שינוי מין בתעודת הזהות, נשלח מכתב מרשות האוכלוסין לח"כ קארין אלהרר בו חזרו בהם מהודעה זו וטענו כי מדובר במי שעבר ניתוח בלבד

חברות הכנסת אלהרר, בן-ארי וגרמן עם פעילים ופעילות מקהילת הטרנס* (תמונה: באדיבות ח"כ קארין אלהרר)
חברות הכנסת אלהרר, בן-ארי וגרמן עם פעילים ופעילות מקהילת הטרנס* (תמונה: באדיבות ח"כ קארין אלהרר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במכתב ששלחה רשות האוכלוסין וההגירה לח"כ קארין אלהרר יו"ר הועדה לביקורת המדינה, הובהר, כי הטופס החדש אשר גובש עם משרד הבריאות לשינוי סעיף המין בתעודת הזהות, נוגע לא.נשים טרנסג'נדרים אשר עברו ניתוח בלבד.

ביום רביעי בועדה אמרה עו"ד אודליה עזרי מהלשכה המשפטית של רשות האוכלוסין: "לפי חוק מרשם האוכלוסין לשם שינוי פרט רישום אני צריכה תעודה ציבורית. פקיד רישום אינו מוסמך או מומחה כדי לדעת מה נחשב שינוי מין ומה לא. כל הזמן נדרשנו להתייחס למסמכים שכללו נתונים שאנחנו לא יודעים אם זה כן נחשב או לא. אנשים היו צריכים ללכת ולחזור ורצינו למנוע את זה. ולכן סיכמנו על נוסח אחיד עם משרד הבריאות: רופא שחושב שחל שינוי במינו של התושב יצטרך להעיד על כך, בלי להכנס לפרטים שגם פוגעים בפרטיותו של אדם – לא מעניין אותי מה הוא עבר ומה הוא לא עבר. כל עוד הרופא מעיד בתעודה ציבורית שהאדם עבר שינוי מין, זה מה שפקיד הרישום יראה וירשום".

במכתבה הבהירה רשות האוכלוסין כי "הטופס ובו מצויין אישור רופא, עליו דובר בוועדה, הינו טופס משלים אשר נועד עבור מי שבוחר לעבור הליך של שינוי מין באמצעות ניתוח בלבד. יובהר כי טופס זה לא מיועד למקרים בהם בוחר התושב לשנות את מינו, ללא ניתוח. לשם כך עליו להמציא תעודה ציבורית מהועדה לשינוי מין של משרד הבריאות".

"מדובר בלא פחות מהונאה" מסרה ח"כ קארין אלהרר בתגובה למכתב, "משרד הפנים הגיע לדיון בוועדה לביקורת המדינה ואמר את הדברים באופן שאינו משתמע לשתי פנים. כל הנוכחים בחדר חזרו ושאלו שאלות הבהרה בשביל לוודא שאין מקום לספק ואכן משרד הפנים (ומשרד הבריאות) אימת את הדברים והציג אותם כבשורה של ממש. ראוי שמשרד הפנים יעמוד מאחורי המילים שנאמרו באופן מפורש ולא יסוג לאחור. נשגב מבינתי כיצד יכול המשרד הממשלתי לחזור בו בכזאת בוטות מהבטחתו".

נוסח הטופס שהוצג בפני הועדה ביום רביעי
נוסח הטופס שהוצג בפני הועדה ביום רביעי

נוסח הטופס שהוצג בפני הועדה ביום רביעי

בדף הפייסבוק של ארגון מעברים לשינוי בר קיימא לקהילה הטרנסג'נדרית נכתב הבוקר כי הארגון, יחד עם ארגון פרויקט גילה להעצמה טרנסית עומדים בקשר עם ח"כ אלהרר ומשרדי הממשלה הרלוונטיים על מנת להבהיר את העניין בהקדם ובכדי להכניס את השינויים המתבקשים. "כבר עכשיו נראה שהקלות יהיו ונותר לדון על ההיקף. אמצעי זיהוי מתאימים לא/נשים טרנסים הם מצילי חיים! אנחנו ממשיכות לעבוד יחד עד לחופש מדיכוי מגדרי!"

אמש הסביר ל'דבר ראשון' מנכ"ל ארגון מעברים אלישע אלכסנדר את חשיבות השינוי: "עניין סעיף המין מאוד קריטי להרבה אנשים מהקהילה, וזה גם משהו מאוד משמעותי ויום יומי – זה מונע אפליה, הטרדות, מצבים שבהם לא מזהים אותך". לדבריו מטרת ארגוני הקהילה הטרנסג'נדרית לטווח הארוך היא שהכרה בזהותם המגדרית של אזרחים לא תהיה תלויה כלל בממסד הרפואי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!