דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

בעולם / האו"ם: טורקיה הרגה כ-2,000 בני אדם והרסה שכונות שלמות בדרום-מזרח המדינה

בדו"ח שפורסם על ידי הנציבות לזכויות אדם של האו"ם נטען כי מאז הסתיימה הפסקת האש בין המורדים הכורדים למשטר ארדואן תועדו מספר לא מבוטל של רציחות, היעלמויות ומקרי עינויים | הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם: "טורקיה צריכה להתמודד עם החשדות החמורים שעולים מהדו"ח"

צילומי לוויין שסופקו על ידי האו"ם של בית ספר בעיירה סור שבמחוז דיארבקיר שבטורקיה. מימין יוני 2015, משמאל מרץ 2016 (DigitalGlobe/UNOSAT via AP)
צילומי לוויין שסופקו על ידי האו"ם של בית ספר בעיירה סור שבמחוז דיארבקיר שבטורקיה. מימין יוני 2015, משמאל מרץ 2016 (DigitalGlobe/UNOSAT via AP)
אוריאל לוי

דו"ח של האו"ם קובע כי כוחות הביטחון הטורקים הרגו כ-2,000 בני אדם, ושיטחו שכונות שלמות בדרום-מזרח טורקיה מאז הסתיימה הפסקת האש בין המורדים הכורדים לבין משטרו של ארדואן. הדו"ח שפורסם אתמול (שישי) על ידי הנציבות לזכויות אדם של האו"ם (UNHRC) מאשים את טורקיה "בגין ההרס המאסיבי באזור והפרות זכויות אדם חמורות".

לפי הדו"ח, בתקופה שבין יולי 2015 לדצמבר 2016 נעקרו מבתיהם חצי מיליון בני אדם, מרביתם כורדים. תמונות לוויין שהוצגו בדו"ח מצביעות על הרס בהיקף נרחב של בתים ושכונות מגורים שלמות. חוקרי האו"ם תיעדו מספר לא מבוטל של רציחות, היעלמויות ומקרי עינויים, כמו גם הפרות זכויות אדם אחרות ועוצרים שהוטלו על האוכלוסייה האזרחית לכמה ימים בכל פעם.

לפי דו"ח האו"ם כ-800 מההרוגים היו אנשי ביטחון ומספר לא ידוע מתוך ה-1,200 הנותרים היו מעורבים בפעולות אלימות או לא אלימות נגד המדינה. בדוח מפורט מקרה שאירע בתחילת 2016, שבו נלכדו כ-189 תושבי העיירה צ'יזרה במרתפים ללא מים, אוכל, טיפול רפואי או חשמל במשך שבועות, בטרם נהרגו מאש ארטילריה. למשפחתה של אישה אחת ניתנו "שלוש חתיכות קטנות של בשר אדם", שזוהו כשרידיה בדגימת DNA. אחותה, שדרשה לפתוח בחקירה בנושא, הואשמה בעצמה בעבירות טרור.

ממשלת טורקיה מנעה מהחוקרים לבקר בעיירות שהותקפו ומהחודש שעבר לא קיבל האו"ם אף תגובה רשמית מהמדינה לטענותיהם. הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, זייד ראאד אל-חוסיין, אמר כי טורקיה "צריכה להתמודד עם החשדות החמורים שעולים מהדו"ח". הוא הוסיף כי הוא מודאג מכך שטורקיה לא פתחה בחקירה של מאות מקרי המוות הלא חוקיים, וציין כי חקירה עצמאית דחופה ביותר וחיונית. "נראה כאילו לא עוכב אף חשוד ולא הועמד לדין אף אדם", אמר.

ארגון Crisis Group העוקב גם הוא אחר הסכסוך הכורדי-טורקי טוען כי בין יולי 2015 למרץ 2017 נהרגו בטורקיה לפחות 2,585 בני אדם כתוצאה מהסכסוך. לפי מעקב הארגון, לפחות 385 מביניהם אזרחים שנהרגו בדרום-מזרח המדינה, 1,095 לוחמים במחתרת הכורדית, 886 אנשי כוחות הביטחון הטורקים, ועוד 219 בני נוער וצעירים כורדים שלא ניתן היה לקבוע אם לקחו חלק במאבק האלים נגד הממשלה הטורקית.

הכורדים הם המיעוט הגדול ביותר בטורקיה ומספרם מוערך בכ-15 מיליון נפשות. הרשויות הטורקיות אינן מכירות בזהות הכורדית, ומגדירות את הכורדים "טורקים הרריים". לפי החוק הטורקי נאסר על הכורדים ללמד בשפתם, ושמות הכפרים והערים הכורדיות בדרום-מזרח טורקיה הוחלפו בשמות טורקיים. הסכסוך האלים בין הכורדים לטורקים הסלים לאחר כמה שנים של שקט, לאחר שב-22 ביולי 2015 נרצחו שני שוטרים טורקים. הכורדים טוענים כי לא היה להם קשר להתקפת השוטרים בעוד ארדואן האשים אותם כי הפרו את הפסקת האש השברירית, שנחתמה לאחר כ-30 שנות סכסוך בהן נהרגו כ-30,000 בני אדם.

תנועת הפועלות הכורדית בטורקיה מייצגת מיליוני כורדים ובני מיעוטים נוספים. מחתרת ה-PKK נחשבת למייסדת התנועה, ומנהיגה עבדוללה אג'לאן היושב בכלא מבודד סמוך לאיסטנבול מאז 1999 הוא מנהיגה. "מפלגת העמים הדמוקרטית" (HDP) המקושרת לתנועת הפועלות הכורדית היא מפלגת השמאל הגדולה בטורקיה. היא זכתה ב-59 מושבים בפרלמנט בבחירות האחרונות, וחבריה ניצחו בבחירות מקומיות בעשרות רשויות מקומיות ומחוזיות.

תנועת הפועלות הכורדית נוהגת לחלק את תפקידי ההנהגה בכל הרמות (ראש הכפר/ עיר/מחוז/מפלגה) לגבר ואשה שותפים, כדי להבטיח ייצוג של נשים בהנהגה הפוליטית. בנוסף לכך נהוגה במוסדות התנועה, ובערים השונות בכורדיסטאן הטורקית והסורית, שיטה של לפחות 40% מכל מגדר בכל סוג של מועצה/אסיפה/ ועד/ פרלמנט.

בחודשים האחרונים נעצרו עשרות ראשי עיר-שותפים (גבר ואשה) ברחבי כורדיסטאן הטורקית. בנוסף אליהן נעצרו כ-3,000 פעילות ופעילים כורדים, שלקחו חלק בארגוני סיוע, ארגוני עובדים, ארגוני נשים, אמצעי תקשורת ועוד. משרד החינוך הטורקי פיטר כ-11,000 מורים כורדים ואף עצר כמה מהם. מלבד זאת, ממשלת טורקיה הורתה לסגור את כל כלי התקשורת בשפה הכורדית, ביניהם ערוץ הילדים הכורדי (בו שודרו סדרות כגון בוב ספוג והדרדסים) ועיתון הנשים הכורדי – העיתון היחיד במזה"ת השייך לנשים  ומועסקות בו נשים בלבד. כלי תקשורת אלה הואשמו בהסתה לטרור וקשרים לארגון טרור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!