דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קואופרטיב המפלצת

ירושלים / חברי הקואופרטיב: צו הסגירה לפאב השיתופי - בגלל אי שמירת שבת

חברי קואופרטיב "המפלצת" בשכונת קרית יובל בירושלים קיבלו ביום שישי צו סגירה לפאב אותו הם מפעילים | הטענה: חסרונו של רישוי עסק | אך לדברי החברים מדובר בכניעה של העירייה ל"מלחמות השבת" המנוהלות על ידי גורמים מחוץ לשכונה

הפנינג מחאה נגד סגירת פאב המפלצת (צילום: דבר ראשון).
הפנינג מחאה נגד סגירת פאב המפלצת (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

עיריית ירושלים הוציאה ביום שישי בבוקר צו סגירה לפאב המפלצת בשכונת קריית יובל בירושלים. בבוקר יום שישי שלחה עיריית ירושלים צו המורה על סגירת הפאב בטענה שאין לו רישוי עסק.

בחודשים האחרונים נלחמים תושבי שכונת קרית יובל וחברי האגודה השיתופית 'המפלצת' על כך שהעירייה תאפשר לפאב להמשיך להתקיים, וזאת במקביל ללחץ גובר מצד פורום השבת (פורום המאגד חברי מועצה חרדים ודתיים לאומיים שמובילים את מאבקי השבת בירושלים). הפורום מפעיל לחצים כבדים על עיריית ירושלים, בין היתר באמצעות כתבות מגמתיות בעיתונות החרדית, לסגור את פאב המפלצת אותו מפעילה האגודה, מכיוון שהוא פועל בשבת.

הפנינג מחאה נגד סגירת פאב המפלצת (צילום: דבר ראשון).
הפנינג מחאה נגד סגירת פאב המפלצת (צילום: דבר ראשון).

"בראשון במרץ התפרסם ב'בחדרי חרדים' צילום של צו סגירה, כאשר אנחנו כלל לא ידענו עליו עד היום בבוקר" סיפרה מעיין מור מהנהלת הקואופרטיב. "עיריית ירושלים טוענת שלפאב אין רישוי מטעם העירייה ולכן היא צריכה לסגור אותו, אך במציאות תמונת המצב מורכבת בהרבה. הגענו להסכמות עם גורמים בעירייה שאנו בהליכים לקבלת רישוי, וקיבלנו הבטחות שיאפשרו לנו לעשות זאת. הגענו למצב בו האישורים שנדרשו קיימים בעירייה – משטרה, מכבי האש, נגישות, תברואה וכו' אך דרישות חדשות עלו מצד העירייה, דרישות שלא קיימות מול גופים אחרים. בנוסף, הגענו להסכמות עם גורמים בעירייה על העברת הפעילות – שהיא בעיקר תרבותית וחברתית – לאחריות המינהל הקהילתי בשיתוף פעולה איתנו. עשינו כפי שהתבקשנו, אך שוב לא כובדו ההסכמים מצד העירייה".

על פי הנהלת הקואופרטיב, עיריית ירושלים טוענת שלאגודה השיתופית אין רישוי עסק מטעם העירייה וזאת, לטענת הפעילים, מכיוון שפורום השבת מציגים את פתיחת הפאב בשישי כ"התרסה מחפירה" ועל כן הם פועלים לסגור אותו. "מטרת הקמת הפאב היא ליצור מרחב קהילתי בשכונה ולאפשר תרבות מגוונת לכלל תושבי השכונה מכל הגילאים ומרקעים שונים" הסבירה מור.

"הפאב הוא מקום כינוס ייחודי, שלא היה כמותו עד כה בכל דרום-מערב העיר, שיוצר מרחב למפגש משמעותי בין אנשים שונים" אמרה מור. "לדוגמה, אנו מקיימים מדי שבוע ערב משחקי קופסא, בכל מוצ"ש אנחנו מקדמים אמנים שונים שמופיעים אצלנו. בימי חמישי אנחנו מקיימים הרצאות מדי שבוע בנושאים שונים. בנוסף, מיפינו את הצרכים של השכונה ובעקבות זאת יצרנו אירועים שונים כמו ערב אתיופי, מרוקאי, רוסי וכו'. האמירה כאילו אנו באים להתריס מגוחכת מיסודה. יותר מכך, אנחנו מקיימים שיתופי פעולה עם השכנים החרדים בכל מיני יוזמות שונות. אנחנו מתייחסים לקהילה החרדית כחלק מהמרקם האנושי המורכב בשכונה, שכנים שאיתם אנחנו רוצים לפעול בשכנות טובה ומתוך כבוד הדדי. דבר זה התקיים מאז פתיחת הפאב בצורה מדהימה. אך לצערי, ברגע שעסקנים, שאפילו אינם תושבי השכונה ואינם מכירים אותה מקרוב, לקחו את הנושא והפכו אותו למלחמות שבת, הדבר הוצג כמלחמה שאנו לא מוכנים לקחת צד בה."

הפנינג מחאה נגד סגירת פאה המפלצת (צילום: דבר ראשון).
הפנינג מחאה נגד סגירת פאה המפלצת (צילום: דבר ראשון).

לנוכח הודעת הסגירה יצאו חברי הפאב בצהרי יום שישי למרכז המסחרי בקרית יובל להפגין כנגד החלטת העירייה. חברי הפאב פתחו שולחנות, הוציאו משקאות והזמינו את תושבי השכונה לבוא להנות ולמחות על סגירת הפאב. בין היתר, הצטרפו למוחים גם חברי העירייה לורה ורטון (מרצ) ואיתי גוטלר (ירושלמים).

"אני מוחה בכל תוקף על הכפייה והניסיונות להשתיק את הציבור ולמנוע מהם את הבילוי, החופש ואת השבת כדרכם, אני עם הציבור החופשי של ירושלים. נפגין ונתנגד לבריונות של עיריית ירושלים" מסרה ורטון.

"החלטת העירייה להגיש את צו הסגירה לפאב המפלצת ביום שישי בצהריים ולמנוע את פעילות הקואופרטיב בפורים היא פחדנית, מתסכלת ומדאיגה" מסר גוטלר. "מעבר להתנגדות העקרונית שלי ושל סיעת ירושלמים להתערבות של חברי המועצה החרדים בניהול הפאב ולכניעה של ניר ברקת ללחצים שלהם, הדרך בה הדברים נעשו פסולה ומעוותת. העיר לא צריכה עוד פילוג ושיסוע, העיר זקוקה להנהגה חזקה שתדע לשמור על הרצונות והצרכים של כלל תושביה."

פאב המפלצת הוא פרוייקט של קואפרטיב קהילתי הרשום כחוק ובו חברים כ-80 מתושבי שכונת קרית יובל והסביבה שמנהלים ומפעילים אותו באופן שיתופי. הוא פועל מזה כשנה בשכונה בסופי שבוע (חמישי, שישי ושבת). במסגרת הפעילות מתקיימות פעילויות רבות שמתאימות לכל האוכלוסיות והציבורים בשכונה. בין הפעילויות: אירועי משפחות וערבים חברתיים, הופעות של אמנים ירושלמים, הרצאות של תושבי השכונה וציון חגים ומועדים עבריים עם הקהילות הדתיות השונות החיות בשכונה. לדברי המקימים, באירועי הקואופרטיב לוקחים חלק מאות אנשים בכל סוף שבוע.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "בית המשפט הוציא את צו הסגירה לאור העובדה כי המקום פעל ללא רישיון עסק דבר המהווה עבירה פלילית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!