דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת ישראל / כחלון ונתניהו: נגבש מתווה להפחתת מסים, ביקורת משמאל

זאת על רקע מכירת מוביל-איי וההכנסות הצפויות לקופת המדינה | רק ביום שבת אמר כחלון כי לפני שיפחית מסים יעביר כסף לשכבות החלשות | ביקורת משמאל: "את הכסף יש להשיב לציבור דרך שירותים ציבוריים טובים יותר"

נתניהו וכחלון בישיבת ממשלה. צילום ארכיון: אמיל סלמן
נתניהו וכחלון בישיבת ממשלה. צילום ארכיון: אמיל סלמן
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הודיעו כי סיכמו ביניהם כי יגבשו מתווה משותף להפחתת מסים. השניים הסבירו כי הרקע להחלטה הוא "ההישגים הכלכליים של מדינת ישראל בשנה האחרונה" ו"רצונם בהמשך עידוד פעילות המשק לטובת אזרחי ישראל". ההודעה מגיעה על רקע פרסום נתוני צמיחה חיוביים של הלמ"ס לשנת 2016, וכן על רקע המשך המגמה של עודף גבייה ממסים שנרשמה בחודשים האחרונים.

בראיון לערוץ 2 ביום שבת הצהיר כחלון כי "לא ישאר כסף בקופת האוצר", וכן אמר ש"לפני שנורד מסים, אנחנו צריכים להחזיר כסף לשכבות החלשות". שנשאל כחלון על עודפי הגבייה העומדים על כ-3 מיליארד שקלים השיב השר "בעוד חודש נראה את הנתונים בסוף ברבעון, והכסף יחזור לציבור. הכסף לא יישאר בקופת האוצר: הוא יחזור לקשישים, יחזור למורים, יחזור לנכים ויחזור לציבור". עם זאת, כחלון לא הצהיר בצורה ברורה על הרחבה משמעותית בתקציב המדינה או על תכנית ספציפית שבכוונתו ליישם.

כחלון התייחס בראיון לשני מאבקים שמתקיימים היום: על קיצבת הנכות לשכר המינימום אמר כחלון כי ועדת זליכה, ועדה שמינה לעיון בנושא בראשות הפרופ' ירון זליכה, תגיש את המלצותיה בנושא עוד שבועיים. כשנשאל על ביטוח סיעודי התחמק כחלון ואמר כי "יש מספיק כסף לפיקוח", ולא הצהיר כי יתמוך ברפורמה אותה מוביל שר הבריאות יעקב ליצמן.

אך כעת נראה כי נתניהו וכחלון מבקשים לנצל את הנתונים החיוביים של המשק הישראלי בחודשים האחרונים, ואולי גם על רקע עסקת הרכישה של מוביל-איי שצפוייה להניב מיליארדי שקלים לקופת המדינה, ולהתקדם לעבר הפחתת מסים. הודעה זו מגיעה עוד לפני סיום הרבעון, בניגוד לאמירת כחלון בשבת כי יעריך את הדברים בסוף חודש מרץ. בתחילת החודש הבא.

למרות שאין נתונים חודשיים, בחישוב סכמטי ניתן לומר שבחודשיים האחרונים נרשם עודף גבייה של 2.7 מיליארד שקלים, עם כי יש לציין כי בחודש ינואר יש לרוב גביית מסים גדולה מהרגיל. בשנת 2016 נרשם עודף גבייה של 7.6 מיליארד שקלים.

האם כחלון ונתניהו יורידו את ה"מס המרושע"?

בהמשך להודעתם, עומדות בפני כחלון ונתניהו שתי אפשריות מרכזיות להפחתת מסים: הורדת המסים הישירים (מסים על הכנסות), מס ההכנסה ומס החברות, או הורדת המסים העקיפים – המע"מ (אותו כינה כחלון בעבר "המס המרושע ביותר"), והבלו, המס על הדלק. ככלל, הורדת המע"מ נחשבת כתומכת יותר בצמצום פערים, מאחר והשפעתה על השכבות החלשות משמעותית יותר, לעומת הורדת המסים הישירים, המחושבים על פי גודל ההכנסה ומשמעותיים פחות לשכבות החלשות.

במסגרת חוק ההסדרים לתקציב המדינה לשנים 2017-18 כבר נקבע מתווה להורדת מס החברות לשפל היסטורי של 23% ב-2018.

בשנים האחרונות ישנה נטייה לעודפי גבייה ממסים לקופת המדינה, ומשרד האוצר ספג לא פעם ביקורת על כך שעודפי הגבייה אינם נכנסים לתוך התקציב השוטף לצורך הוצאה אזרחית. אולי בשל כך הודיעו באוצר בתחילת שנת 2017 יפסיקו לפרסם את צפי הכנסות המדינה ממסים בפריסה חודשית, וזאת לטענתם "כיוון שהנתונים החודשיים סובלים מתנודתיות יתר". בפועל אי פרסום ההכנסות אל מול הצפי מקשה על יכולת הציבור לדעת את מצבה של קופת המדינה.

תגובות במערכת הפוליטית: "להפנות את העודפים לשיקום השירותים החברתיים"

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר בתגובה להודעת נתניהו וכחלון כי יציע בישיבת הממשלה הקרובה להעביר חלק מהכנסות המדינה ממכירת מובילאיי לטובת הגדלת הקיצבאות לקשישים ולנכים. השר כץ אמר כי ״מדובר בהזדמנות היסטורית שאולי לא תחזור- הזדמנות היכולה להוריד באופן דרמטי את מספר העניים בישראל. אני כשר העבודה והרווחה לא עומד מנגד ועסוק יום יום בחיפוש רעיונות והזדמנויות לסייע לאוכלוסיות החלשות במדינת ישראל.״

חברי כנסת מהאופוזיציה ביקרו את הכוונה להוריד מיסים, במקום להפנות את הכספים לשירותים חברתיים ולהגדלת קיצבאות. ח"כ יצחק הרצוג אמר כי "בוקר מדינת ישראל קיבלה למעלה משלושה וחצי מיליארד דולר ואת המקור התקציבי לנושא הבוער ביותר בישראל והמוזנח ביותר שנוגע לכל בית וכל משפחה בישראל – מערכת הבריאות הציבורית בישראל". ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר כי ״את העודפים בגביית המסים יש לנצל לטובת השירותים החברתיים שקורסים ולהעניק אותו לקשישים נזקקים או להקלת הלחץ בבתי החולים. מדינת ישראל מפגרת מאחורי המדינות המפותחות בכל הקשור למתן שירותים חברתיים. את עודפי הגבייה חייבים לנצל כדי להתחיל לסגור את הפער הזה, ולאפשר לאזרחים להתקיים בכבוד״. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר כי "עם הכסף הזה אפשר להוציא אל הפועל מחר בבוקר את הרפורמה בסיעוד ולהעלות גם את קצבאות הנכות והזקנה. אם יחזרו שוב על הצעד הפזיז של הפחתת שברי אחוז במע"מ שאף אחד לא ירגיש- הציבור הישראלי יפסיד בענק. ללא שיקום השירותים החברתיים לא נצליח לצמצם את ממדי העוני ואי השוויון האדירים בישראל."

ח"כ אילן גילאון (מרצ) התייחס אף הוא להחלטה ואמר: ״נתניהו וכחלון מריחים בחירות באוויר ורוצים למכור לציבור מצג שווא כאילו הם רובין הוד כשבפועל הם ממשיכים באותה מדיניות ערלת לב של מתן הטבות לעשירים, והנצחת עוניים של המוחלשים בישראל. עד רגע זה גם נתניהו וגם כחלון התחמקו מלמצוא מקורות תקציביים להעלאת קצבאות הנכים לגובה שכר המינימום, ולצד זה ממשיכים פעם אחר פעם להיכשל בטיפול במשבר הדיור, בשיקום הדיור הציבורי, בהעלאת קצבאות הזיקנה ועוד, ואילו כל עניינם הוא הורדת מס חבריהם בעשירונים העליונים. זו ממשלה שאין לה אופק חברתי, אין לה אופק כלכלי ואין לה אופק מדיני, ועל כן היא צריכה ללכת הביתה ויפה שעה אחת קודם".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!