דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

חברה ועבודה / עובדי חיפה כימיקלים חוששים מפיטורים בעקבות סגירת מיכל האמוניה

צו בית המשפט מחייב את ריקון המיכל ומאות עובדי המפעל בצפון ובדרום ועובדים רבים נוספים ממאות מתקנים התלויים באמוניה, עלולים להיפגע במידה ויווצר מחסור בחומר המסוכן | ראשי הרשויות ירוחם, ערד ודימונה: "אין רשות מקומית שיכולה לעמוד מנגד בזמן שאלפי אזרחים ואזרחיות עומדים לאבד את מטה לחמם"

מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חיפה כימיקלים נכנסים למאבק על עתידם התעסוקתי. צו בית המשפט המחוזי מחייב את ריקון מיכל האמוניה עד ה-1 באפריל, והנהלת החברה הודיעה לעובדים כי אם זה אכן יתרחש המפעלים ייסגרו וכלל העובדים יפוטרו. החברה מעסיקה בארץ כ-700 עובדים, ועוד 2,000-1,000 עובדים במעגל נותני השירותים למפעל, אשר יפגעו מסגירתו. אם ייוצר מחסור באמוניה, תיתכן פגיעה בעוד מאות מתקנים מתחומי הרפואה, התעשייה והביטחון. ראש העיר של חיפה מתגייס לתמוך בעובדים, אך הם יכולים לעזור לו במאבק לסגירת המיכל הרבה יותר משהוא יוכל לעזור להם.

בשבוע שעבר הפגינו עובדי חיפה כימיקלים דרום מול ביתו של שר האוצר משה כחלון (כולנו) בדרישה למנוע את סגירת המפעל. סגירת מיכל האמוניה לא מחייבת את סגירת המפעל באופן ישיר, אך ללא ערוץ אספקה חלופי של אמוניה, אין אפשרות להפעיל אותו.

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים דרום (ועד עובדי חיפה דרום).
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים דרום (ועד עובדי חיפה דרום).

מאבקם של עובדי המפעל הדרומי, המאוגדים בהסתדרות, מתואם עם עובדי המפעל הצפוני, המאוגדים בכח לעובדים. עם זאת, בעוד שעובדי המפעל הדרומי מקבלים את עמדת ההנהלה, לפיה אין חלופות ביניים בין מיכל האמוניה שאמור להיסגר לבין הקמת מפעל אמוניה שתארך מספר שנים, עובדי המפעל הצפוני סבורים כי ההנהלה אינה אומרת אמת, והיא הייתה יכולה להיערך לייבוא אמוניה באמצעים חלופיים, יקרים יותר, אך כאלה שיאפשרו את המשך הפעילות של המפעל במתח רווחים נמוך יותר.

ג'ולס טראמפ, מבעלי החברה, התראיין למספר כלי תקשורת ישראלים בשבוע שעבר והודיע כי אין לו שום התנגדות לסגירת המיכל ולייצור ברווח נמוך יותר, אלא שממשלת ישראל הבטיחה שאספקת האמוניה לא תיפסק, וכעת, כשבית המשפט פסק לסגור את המיכל, והמדינה נכשלה בהקמת ערוץ חלופי כמפעל לייצור אמוניה, יש למצוא פשרה. הוא הציע שאת המפעל יקימו החברה ומדינת ישראל בהשקעה שווה. טראמפ בעצם מבקש מהמדינה 175 מיליון דולר במתנה ואף שלא נאמר במפורש – אישור להמשיך ולהשתמש במיכל המסוכן בינתיים.

בוועד הצפוני העלו פוסט המצטט את הריאיון בגלובס, בו טראמפ התחייב למצוא פתרונות, בניגוד לעמדת המנהל הישראלי נדב שחר שמאיים לסגור את המפעלים ולפטר את העובדים.

נתוניה הכספיים של החברה הפרטית אינם חשופים לציבור, אך מחיר המכירה של חנקת אשלגן הוא כ-1,000 דולר לטון. החברה יכולה לספוג ייקור משמעותי של האמוניה. מחירי האמוניה כיום בעולם נעים בין 270-200 דולר לטון, לאחר שלפני מספר שנים היה גם 500 ו-600 דולר לטון. טראמפ טען בראיון לגלובס כי העליה מהמחיר הנוכחי של 227 דולר, ל-268 דולר נחשב בעיניו ל"מחיר לא כלכלי", פער קטן מאוד בהשוואה לתנודתיות המקובלת במחירי האמוניה בעולם, המושפעים מסחורה תנודתית אחרת – גז טבעי, שהוא חומר הגלם העיקרי להפקת אמוניה. הביקוש למוצרי חיפה כימיקלים הוא די קשיח בזכות איכותם הגבוהה, ובזכות המשך המגמה של עליית ייצור המזון בעולם ואיתו צריכת הדשנים, כך שהגיוני להסיק שהחברה יכולה לספוג ייקור משמעותי במחיר האמוניה, אשר היה יכול להיווצר גם בנסיבות אחרות.

בינתיים העובדים פונים לחברי הכנסת כדי לוודא שהחברה לא תפטר אותם כחלק ממשחק הכוחות מול הממשלה, גם שאין בכך הכרח.

ראשי הרשויות תומכים בעובדים

ראשי הרשויות של דימונה, ערד וירוחם קראו במשותף לממשלת ישראל ולשר האוצר משה כחלון לעצור את הגזירה שתזרוק 1,500 משפחות של עובדי חיפה כימיקלים מדרום הארץ למעגל העוני והאבטלה. בהודעה משותפת מסרו: "הממשלה וכל הגורמים המעורבים צריכים לדעת שאין רשות מקומית שיכולה לעמוד מנגד בזמן שאלפי אזרחים ואזרחיות עומדים לאבד את מטה לחמם ללא תוכנית לעתידם. אנחנו עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות ועומדים לצידם של עובדי חיפה כימיקלים. גם ראש עיריית חיפה יונה יהב, ניסה ליצור ברית עם העובדים כנגד עמדת ההנהלה ופרסם פוסט בו התייחס לעובדים: "אני מודיע כי אתמוך ללא כל סייג בעובדים ואפעל להבטיח עבורם, בכל חלופה שתיבחר הן הסרת איום האמוניה מעליהם ומעל בני משפחותיהם לצד עמידה על מחוייבות החברה לעמוד בכל ההסכמים הקיבוציים שהושגו לאחר מאבק ארוך. יש לי הודעה לחיפה כימיקלים: אני אדאג בכל הכלים העומדים לרשותי גם לעובדים ולזכויותיהם המלאות, כמו גם לביטחונם ולביטחון בני משפחותיהם וכלל תושבי חיפה והמפרץ."

הבעיה היא שעובדי החברה יכולים מאוד לסייע למאבק של ראש העירייה לסגירת המיכל מסיבות בטיחותיות, הנוגעות כמובן גם לבטחונם האישי, אך לא ברור מה היא יכולתו של ראש העירייה לקיים את הבטחתו ולדאוג לפרנסת העובדים במקרה שהחברה תחליט לסגור את המפעלים. במצב כזה, נדרש מהלך שנראה בלתי סביר בעליל הכולל את הלאמת המפעל, ויצירת נתיב אספקת אמוניה חלופי באמצעות מדינת ישראל.

לא רק בעלי המפעל מתלוננים על כך שהמדינה לא מקלה על נתיב אספקה חלופי, אלא גם מחבר הדו"ח נגד מיכל האמוניה, פרופסור אהוד קינן. קינן אמר ל"דבר ראשון" כי "המשרד לאיכות הסביבה מתמהמה עם הסדרה של ייבוא במיכלים קטנים – איזוטנקים – והיה יכול לדאוג לכך כבר מזמן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!