דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה וחברה / הורדת מסים או השקעה חברתית: האם יש מחלוקת בין נתניהו לכחלון?

לאחר שאתמול (שני) הוציאו השניים הודעה משותפת לפיה יפעלו לגיבוש מתווה להפחתת מסים, היום אמר השר "אני בעד הפחתת מסים, אבל צריך להכניס למשוואה את השכבות החלשות". אז לאן ילכו עודפי הגבייה?

נתניהו וכחלון (צילום: אמיל סלמן  פלאש 90).
נתניהו וכחלון (צילום: אמיל סלמן פלאש 90).
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מחלוקת בין ראש הממשלה לשר האוצר בנוגע לשימוש בעודפי הגבייה? לאחר שאתמול יצאו השניים בהודעה משותפת כי יגבשו מתווה להפחתת המסים, היום (שלישי) בראיון לגלי צה"ל נשמע כחלון מסויג יותר.

"אתמול אחה"צ, שהתפרסמה עסקת מובילאיי", סיפר שר האוצר, "התקשר אלי ראש הממשלה ואמר לי שצריך לחשוב על הפחתת מסים. אני בעד הפחתת מסים, הורדתי מסים אני בעד הפחתת מסים, אבל פה צריך להכניס למשוואה גם את השכבות החלשות, הקשישים והנכים, סקטורים שנתנו להם אבל לא מספיק".

בכך חוזר כחלון לסדר העדיפויות אותו התווה בראיונות קודמים, לפיו ההשקעה בשירותים החברתיים קודמת להורדת המסים.

הקשישים והנכים

נראה שהבחירה של כחלון להתייחס לקשישים ולנכים איננה מקרית. בשתי קבוצות אוכלוסייה אלה נמצאת כרגע על הפרק רפורמות משמעותיות, שאינן מעוגנות בתקציב המדינה הנוכחי. בתחילת השבוע אמר שר האוצר כי ועדת זליכה, שאמורה לגבש הצעה ביחד לדרישת הנכים להשוות את קיבצתם לשכר המינימום, אמורה להגיש את המלצותיה תוך כשבועיים. הוועדה, שהוקמה בעקבות מאבק מתמשך של ציבור הנכים, יחד עם הצלחתו של אילן גילאון להעביר את החוק המשווה את קצבת הנכות לשכר המינימום, תצטרך להציג הצעה רלוונטית  בכדי לא להפוך לפארסה ציבורית. עלותו השנתית של המהלך מוערכת בכ3-4 מיליארד שקלים.

ח"כ נאווה בוקר (משמאל) בהפגנת למען השוואת קצבת הנכים לשכר המינימום, יולי 2016 (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
ח"כ נאווה בוקר (משמאל) בהפגנת למען השוואת קצבת הנכים לשכר המינימום, יולי 2016 (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

בעייתם של הקשישים הסיעודיים עלתה לכותרות לאחרונה בעקבות התיעוד מזעזע של אלימות נגד קשישים בבית אבות סיעודי, ששודר בערוץ 2. ביחס לקשישים נמנע כחלון עד כה מלהתחייב לרפורמה בסיעוד אותה מוביל שר הבריאות יעקב ליצמן. הרפורמה, שקיומה מעוגן בהסכם קואליציוני, נועדה בכדי ליצור ביטוח סיעודי לכלל לאזרחי מדינת ישראל. את הרפורמה בסיעוד ניתן לממן באמצעות הרחבת תקציב המדינה, או באמצעות הגדלת מס הבריאות.

הכסף יצטרך לצאת

בראיון לגל"צ התייחס כחלון למכירת מובילאיי והבהיר שההשפעה הישירה שלה על קופת המדינה אינה משמעותית במיוחד. הוא התייחס להכנסה המשוערת מהמכירה ואמר "אתה יודע כמה מדינת ישראל גובה במסים בשנה? 300 מיליארד. מה זה 4 מיליארד? 1.2%?"

ההכנסות ממכירת מוביל איי הן אכן "כסף קטן" וחד פעמיות, וזאת לעומת עודפי הגבייה שכבר הפכו להכנסה קבועה ולא מחושבת לתקציב המדינה. עודפי הגבייה אינם חדשים, אך הלחץ הציבורי הגובר סביבם והצטברות עודפי גבייה גבוהים במיוחד בשנת 2016 מחייבים את כחלון לעשות פעולה שתביא להקטנתם. נראה שכרגע כחלון מתכנן לשלב השקעה ישירה בשכבות החלשות יחד עם הורדת מסים, שתטיב בעיקר עם מעמד הביניים הגבוהה ועם המעמדות הגבוהים. השאלה המרכזית שצפויה לעמוד במאבק היא מה יהיה משקלם של כל אחד מהשניים במהלך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!