דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / אושר לקריאה שנייה ושלישית החוק שיבטיח תנאים הולמים למאבטחים

על הקמת העמדות יהיו אמונים מזמיני השירות וחברת האבטחה תחוייב לוודא את קיום תנאי החוק כתנאי מוקדם להתקשרות | יו"ר ההסתדרות שהשתתף בדיון בוועדת העבודה והרווחה הודה לח"כ הכנסת יוליה מלינובסקי שיזמה את הההצעה ואמר כי החוק "יאותת גם לסביבת העבודה של כל העובדים במדינת ישראל"

מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה לקריאה שניה ושלישית את החוק אשר יגדיר את התנאים הפיזיים לעבודתם של מאבטחים, ויחייב את מזמיני שירותי האבטחה לספק להם עמדות מוגנות מגשם ושמש, וכן מיזוג, גישה לשקע חשמלי, מי שתיה וגישה לשירותים. ח"כ יוליה מלינובסקי אשר יזמה את החוק אמרה כי היא מקווה שהחוק יעבור במליאה כבר בשבוע הבא.

"אני מודה מאוד ליו"ר הוועדה שקידם את הצעת החוק באופן שוטף כדי להעביר אותה עוד במושב הזה, ולח"כ מלינובסקי שלקחה על עצמה את החוק הזה שהוא לא פשוט וחשוב מאוד, נוגע לכמאה אלף עובדים מוחלשים" אמר בדיון יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, "זה חוק עם שיניים שיעשה שינוי מאוד חשוב בסביבת העבודה של השומרים, ויאותת גם לסביבת העבודה של כל העובדים במדינת ישראל. כהסתדרות שמחנו לתרום את חלקנו, אנחנו גם מחוייבים לציבור הזה ונסייע לאכיפת החוק הזה בנוסף לאכיפת המדינה ולחובות שהוטלו על מזמיני השירות."

ח״כ יוליה מלינובסקי. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
ח״כ יוליה מלינובסקי. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

בוועדה נידונה שאלת האחריות ליישומו, בין מזמין השירות וחברת האבטחה. ההחלטה שהתקבלה היתה שהקמת העמדות תהיה באחריותו של מזמין השירות, והוא לא יוכל להעביר אותן במכרז לחברת האבטחה. עם זאת, גם חברת האבטחה תישא באחריות לאספקת העמדה לעובדיה, ותחוייב לוודא את קיום תנאי החוק כתנאי מוקדם להתקשרות. "אם המעסיק רואה שלא מספקים לעובדים שלו עמדה ראויה, שיסרב להציב שם עובדים. החובה להתקין תהיה על המזמין והמעסיק צריך לוודא שזה קורה" אמר ניסנקורן.

מלינובסקי ציינה כי החובה להתקין אמצעי חימום וקירור בעמדות תישאר בחוק, על אף שלא תוטל עליה אכיפה מנהלית. היא הבהירה כי עובדים שלא יקבלו זכות זו יוכלו לתבוע את מעסיקם בשל כך, והוסיפה ששוחחה עם יו"ר ההסתדרות וביקשה כי ההסתדרות תסייע באכיפת סעיף זה באמצעות הגשת תלונות בנושא. לקראת תום הדיון ביקשו נציגי השלטון המקומי לסייג חובה זו בקביעה שחימום וקירור יסופקו במסגרת "עלויות סבירות", אולם הוועדה דחתה דרישתם זו. הוועדה קיבלה את בקשת השילטון המקומי לסייג ולציין כי באירועים ארעיים, הנמשכים פחות משבועיים לא יהיה צורך באספקת חימום, קירור או שקע חשמלי, ויספיקו הגנה משמש וגשם.

החוק צפוי להכנס לתוקפו בתוך חצי שנה מחקיקתו, והאכיפה המנהלית שלו תכנס לתוקפה בתוך שנתיים וחצי.

"חשופים לפגעי מזג האוויר"

עוד טרם כניסת החוק לתוקף, פנתה ח"כ מלינובסקי למספר חברות גדולות, בעקבות פניות מאבטחים ולקוחות באשר לתנאי עבודתם. כך לדוגמא רשמה להנהלת קבוצת עזריאלי: "המאבטחים המועסקים על ידיכם חשופים לפגעי מזג האוויר בחלק ניכר מהקניונים והם אינם זוכים לחימום בחורף הקר ולקירור בקיץ הלוהט. כמו כן, חלק ניכר מהם אינו מוגן מהשמש הקופחת בקיץ ומהגשמים בחורף. אני קוראת לכם לדאוג לעמדות אבטחה ראויות ומקורות, לאמצעי חימום וקירור בהתאם לעונות השנה ולהענקת שאר התנאים הבסיסיים המגיעים לכל עובד טרם יעבור החוק ויכנס לספר החוקים. נא שמשו דוגמא לאחרים ושמרו על כבודם של עובדי האבטחה".

בתגובת היועץ המשפטי לקבוצת עזריאלי, עו"ד רן טל נכתב בין היתר כי "במדינת ישראל מזג האוויר במרבית ימות השנה נאה ונוח, ועל כן התיאור המופיע במכתבך כלל אינו מתאר את המציאות כהוויתה". עוד ציין טל כי החברה מקפידה על כבוד עובדי האבטחה המוצבים באתריה, וכי היא מקפידה לוודא מול מעסיקיהם כי תנאי עבודתם תואמים את הוראות החוק. כמו כן ציין כי החברה מספקת למאבטחים סככות, שימשיות ועמדות גזיבו, וכי החברה עושה ככל שביכולתה כדי להעניק למאבטחים תנאים נאותים תוך הקפדה על ביטחון באי הקניון. "אם נטען שקיימת בעיה נקודתית באחת מעמדות הקניונים באשר לתנאי המאבטחים, אנו נתייחס לכל פניה בנושא זה לגופה".

ח"כ מלינובסקי ויו"ר ההסתדרות בזמן הדיון בוועדה (צילום: דבר ראשון)
ח"כ מלינובסקי ויו"ר ההסתדרות בזמן הדיון בוועדה (צילום: דבר ראשון)

נזכיר כי בימים אלו מנהלת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה קמפיין הקורא להעסקתם של עובדי הקבלן בקניוני עזריאלי להעסקה ישירה – ועובדי השמירה בכללם.

מנכ"ל רשת ביג איתן בר זאב השיב לפנייתה של מלינובסקי והפנה אותה דווקא אל המשטרה. "מבחינתנו שהשומרים יכנסו או לתוך האזור הממוזג או לתוך חדרון שמירה. לצערנו הדבר נוגד את הוראות משטרת ישראל המחייבות אותנו. כל עוד הוראות המשטרה ישארו בעינן נקפיד עליהן קטנה כגדולה". כמו כן ציין כי לדעתו הפיתרון אינו באספקת חימום וקירור, אלא בקיצור משמרות השומרים והחלפתם בכל שעה או שעתיים. יש לציין כי משטרת ישראל כלל לא התנגדה להצעת החוק של מלינובסקי, והסתייגותה היחידה שאף נכנסה להצעת החוק היא כי לא תחול על מאבטחים שכל תפקידם הינו ביצוע סיורים.

מנכ"ל חברת מליסרון המפעילה את קניוני עופר, אבי לוי, השיב למלינובסקי כי מדיניות הקבוצה היא הקפדה על הענקת תנאי עבודה פיזיים ראויים והוגנים לכל אנשי האבטחה, בין אם עובדים ישירים או עובדי קבלן. לדבריו מדיניות זו נשענת על "ההכרה בזכותו של כל אדם לסביבת עבודה ראויה והוגנת, בין אם הוצב במשרד ובין אם הוצב בעמדת שמירה" וכן מתוך הכרה בכך שהתנאים הפיזיים משפיעים במידה רבה על יכולתו של המועסק למלא את תפקידו ועל איכות עבודתו. "לדברים משנה חשיבות כאשר עסקינן באנשי אבטחה, אשר מצופה מהם מידה רבה של עירנות וריכוז לאורך שעות".

לפיכך, טען כי הפניות שנזכרו במכתבה של מלינובסקי לא היו מבוססות, או התייחסו לכשל נקודתי שטופל. עם זאת ציין כי בשל חשיבות העניין הוא מבקש לקבל פרטים נוספים לגבי תוכן הפניות, וזאת מבלי לחשוף את זהות המתלוננים, במטרה לבדוק אותן באופן אישי ולתקן במידת הצורך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!